• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Veiledet lesing på 1.trinn - En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med Veiledet lesing på 1.trinn

Fagervold, Elisabeth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (391.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2573872
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
Denne studien handler om Veiledet lesing, som er en systematisk lesemetode som ofte organiseres i stasjonsundervisning. Problemstillingen som jeg har undersøkt er følgende:

Hvordan erfarer og opplever tre lærere å bruke metoden Veiledet lesing på 1.trinn?

Jeg har undersøkt hvordan lærere opplever at Veiledet lesing i stasjonsarbeid gir muligheter for tilpasset opplæring. I den forbindelse har jeg sett på hvordan lærere opplever å veilede elever i lesing, og i tillegg belyst hvordan lærere opplever og erfarer de selvinstruerende stasjonene, for å få et helhetlig inntrykk av undervisningsøkta.

Elevene på 1.trinn har ulike utgangspunkt når de kommer på skolen. Som lærer og spesialpedagog skal man legge til rette for at alle elever lærer og utvikler seg. Dette skal skje gjennom tilpasset opplæring i fellesskapet. Jeg har i denne studien brukt teorier om tilpasset opplæring, læring, lesing, mestring og relasjoner, og beskrivelser av metoden Veiledet lesing, som teoretisk grunnlag. For å finne svar på problemstillingen, brukte jeg kvalitativ tilnærming og semistrukturert intervju. Jeg intervjuet tre lærere som hadde erfaring med å bruke Veiledet lesing på 1.trinn. Intervjuene ble transkribert og analysert i etterkant.

I denne studien fant jeg at informantene opplevde det som positivt å undervise etter metoden Veiledet lesing. De formidlet at de kom tett på elevene på lærerstasjonen, og på den måten fikk bli kjent med elevene, og tilpasset leseopplæringen til den enkelte. Informantene fortalte videre at stasjonsundervisning åpnet for muligheter til å tilpasse opplæringen også på selvinstruerende stasjoner, men at det var en del utfordringer knyttet til organiseringen for elever på 1.trinn. Det kom frem i analysen av datamaterialet at selvinstruerende stasjoner som er lekpreget eller har praktiske oppgaver som kan varieres med hensyn på samarbeid eller individuelt arbeid, fungerer godt for elever på 1.trinn. Til sist kom det frem at informantene mente at elever på 1.trinn trenger hyppig lærerveiledning på faglige oppgaver, og spesielt ved skriving, noe som gjør denne typen oppgaver utfordrende for selvinstruerende stasjoner.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit