Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1954-1973 av 2590
-
Rights 'in' Education: Outlines for a Decolonial, Childist Reimagination of the Future – Commentary to Ansell and Colleagues.
(Journal article; Peer reviewed, 2021)In this piece, we reflect upon a recent article published in Fennia by Ansell and colleagues. We identify and discuss aspects of learning that educational research, policies and institutions can consider, addressing the ... -
Rituals that helped heal a nation after a terror attack
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In this article, the authors describe rituals that helped the Norwegian society heal after a terror attack. Through a brief review of the international research literature and a qualitative document analysis of Norwegian ... -
The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This study used New Institutional Theory to explore how entrepreneurial activities in support units contribute to digital transformation in higher education in Norway. We describe how entrepreneurs initiated and operationalized ... -
Rom for deltakelse. En empowermentmodell for aktiv inkludering av barn i medvirkningsprosesser
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:204, Doctoral thesis, 2024)Norsk sammendrag Barns aktive deltakelse i medvirkningsprosesser Barns medvirkning er blitt et sentralt prinsipp i arbeidet med barn og unge, men uklare forståelser av hva dette innebærer har gjort det vanskelig å ... -
Rom for helhetstenkning: En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelser med kreativitet og flyt i tilpasset opplæring for unge med AD/ HD
(Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har sett på 3 læreres opplevelser av å arbeide med kreative metoder og flyt i forhold til unge med AD/ HD og om dette arbeidet har kunnet styrke den tilpassede opplæringen til denne gruppen. ... -
Rom for utdannande prosessar? Ei empirisk og teoretisk utforsking av vegleiingsrommet i masterutdanning
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2021:186, Doctoral thesis, 2021)Samandrag Utdannande prosessar i mastervegleiing Kvart år tek over 15 000 studentar i norsk høgare utdanning ein mastergrad ved å gjennomføre arbeidet med masteroppgåva – eit sjølvstendig forskings- eller utviklingsprosjekt ... -
Running an XR lab in the context of COVID-19 pandemic: Lessons learned from a Norwegian university
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Universities and companies were not prepared to the changes introduced to limit the spread of COVID-19 in Norway. Universities had to switch to online teaching overnight. There is still uncertainty how measures to control ... -
Running to get “lost”? Two types of escapism in recreational running and their relations to exercise dependence and subjective well-being
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Escapism is a fundamental motivation in many forms of activity engagements. At its core, escapism is “a habitual diversion of the mind … as an escape from reality or routine”. Accordingly, escapism may entail many adaptive ... -
Rural Children’s Livelihoods in Tanzania: Three Generations Case Study - Kahama District
(Master thesis, 2010)The studies on children and childhood have sparked a lot of attention in the field of social sciences. Children have been seen as fundamentally different category from adults in the society, which deserves sort of different ... -
Rusforebyggende arbeid i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
"Saltoelever" En kvalitativ studie av læreres oppfølging av sårbare elever i perioden med hjemmeskole
(Master thesis, 2021)I mars 2020 ble Norge rammet av Covid-19 pandemien som førte til at skolene stengte ned i en periode. Dette resulterte i at læreres undervisningspraksis ble endret og elevenes læringsmiljø gikk over til digitale plattformer. ... -
Samarbeid i tverrfaglige team - En q-metodologisk studie om relasjon, samhandling og kunnskapsdeling
(Master thesis, 2018)Hensikten med studien er å oppnå større innsikt i hvordan relasjoner i tverrfaglige team påvirker den enkeltes opplevelse av samhandling og kunnskapsdeling, og hvordan de erfarte relasjonene skaper grunnlag for innovasjon ... -
Samarbeid i tverrfaglige team - En q-metodologisk studie om relasjon, samhandling og kunnskapsdeling
(Master thesis, 2018)Hensikten med studien er å oppnå større innsikt i hvordan relasjoner i tverrfaglige team påvirker den enkeltes opplevelse av samhandling og kunnskapsdeling, og hvordan man kan skape fremdrift og innovasjon i tverrfaglige ... -
Samarbeid mellom grunnskolelærere og PP-rådgivere tilknyttet elever med emosjonelle vansker
(Master thesis, 2020)Mellom 15-20 prosent av norske barn og unge opplever psykiske plager som kan virke inn på deres skolehverdag (Holen & Waagene, 2014). Felles for mange av disse elevene er at negative tanker og følelser overstyrer hverdagen ... -
Samarbeid mellom hjemmeskole og BUP-skole
(Master thesis, 2014) -
Samarbeid mellom PP- rådgivere og lærere: En kvalitativ intervjustudie av to PP-rådgivers erfaringer med bruk av analysemodellen som redskap i samarbeidet
(Master thesis, 2017)Formålet med mitt studie var å undersøke hvordan PP-rådgivere erfarer og opplever bruken av analysemodellen i samarbeid med lærere. Samarbeidet mellom PP-rådgivere og lærere kan oppleves å være utfordrende. Undersøkelser ... -
Samarbeid mellom PP-tjeneste og skole - En kvalitativ studie om tanker, refleksjoner, opplevelser og erfaringer, tre PP-rådgivere har om samarbeid med skole
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan samarbeidet mellom tre PPrådgivere og skolen er. Hvordan oppleves samarbeidet for tre PP-rådgivere fra en PP-tjeneste og samarbeide med skole, og hva slags tanker og ... -
Samarbeid mellom skole og PP-tjenesten : en kvalitativ studie av hvilke faktorer som kan ha betydning for at tre spesialpedagogiske koordinatorer opplever samarbeidet med PP-tjenesten som positivt
(Master thesis, 2015)Å kunne samarbeide med andre har blitt en viktig egenskap for ansatte i dagens skole. For å sikre gode læringsmuligheter for det enkelte barn, kan det ofte være nødvendig med et samarbeid mellom skole og PP-tjenesten. ... -
Samarbeid om faglig utvikling i en leksefri skole - Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2020)Lekser er et omdiskutert tema både innen forskning og i samfunnsdebatten. Det finnes flere studier som ser på mulige effekter av lekser på læring, motivasjon, stress og familieliv, men resultatene spriker veldig. I noen ...