• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeid mellom PP- rådgivere og lærere: En kvalitativ intervjustudie av to PP-rådgivers erfaringer med bruk av analysemodellen som redskap i samarbeidet

Andreassen, Line
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (878.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2475558
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Abstract
Formålet med mitt studie var å undersøke hvordan PP-rådgivere erfarer og opplever bruken av analysemodellen i samarbeid med lærere. Samarbeidet mellom PP-rådgivere og lærere kan oppleves å være utfordrende. Undersøkelser viser at PP-tjenesten og skolen kan ha ulikt syn på hva samarbeidet dem imellom skal omhandle. Lærere uttrykker at de ønsker hjelp knyttet til utfordringer hos enkeltelever, mens PP-tjenesten ønsker å dreie arbeidet mot systemrettede forhold (Fylling & Handegård, 2009) Med bakgrunn i dette ble min problemstilling:

Hvordan erfarer og opplever PP-rådgivere bruken av analysemodellen i samarbeid med lærere?

For å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ metode, med intervju av to PP-rådgivere som datainnsamlingsstrategi. Gjennom analyse kom jeg fram til følgende to kategorier: Nyttig redskap i samarbeid med lærere og Ulike perspektiver på problemområder.

Mine funn i studien er for det første at forskningsdeltakerne opplevde analysemodellen som et nyttig redskap. De erfarte at strukturen som modellen representerer oppleves nyttig. PPrådgiverne forteller at strukturen hjelper med å finne ut hvor man skal begynne å arbeide i vanskelige saker. I tillegg synes informantene at det er nyttig at analysemodellen poengterer betydningen av analyse før tiltak settes i gang.

For det andre fant jeg at PP-rådgiverne opplevde at de og lærerne de samarbeidet med, hadde ulike perspektiver på problemområder. Perspektivene kom frem i måten PP-rådgiverne snakket om lærerne og seg selv på. De opplevde at lærerne hadde et individorientert perspektiv, mens de selv hadde et systemorientert perspektiv.

Jeg har valgt å beskrive analysemodellen og samarbeid som er studiens teoretiske utgangspunkt.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit