Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1912-1931 av 2590
-
Realisering av Opplæringslovens § 2‐6: En kvalitativ studie av fire læreres erfaring med realisering av § 2‐6 på mellomtrinnet
(Master thesis, 2013)Formål og problemstilling: Formålet med studien er å få innblikk i den erfaring lærere, som underviser en klasse med hørselshemmede og hørende elever, har med tanke på tilrettelegging av et fag når tegnspråk og norsk skal ... -
Realkompetansevurdering etter "top-down" prinsippet for kandidater i Helsearbeiderfaget. En kvalitativ studie av hvordan fagkonsulenter gjennomfører realkompetansevurderingen.
(Master thesis, 2020)Realkompetansevurdering ble innført som en rettighet i forbindelse med Kompetansereformen, St.meld.nr.42 (1997-1998) og retten til videregående opplæring for voksne. Denne retten er regulert Opplæringsloven, §4A-3, og ... -
Reconceptualising Children's Agency as Continuum and Interdependence. SI on Childhood and Society.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Although the idea that children are social actors is well-recognised within childhood studies, the structural contexts shaping child agency and the everyday practices that manifest in children’s social relationships with ... -
Reconnecting with relational values in highly-conflicted separating couples: A narrative therapy-informed relational interviewing teamwork-based supervision approach
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article outlines a new supervision practice of narrative therapy‐informed reflecting team‐based relational interviewing for a high‐conflict stuck case of a separated middle‐aged couple. The article demonstrates the ... -
Recovery, Social Inclusion and the Capability Approach in Mental Health
(Chapter, 2022) -
Reflection as a core student learning activity in higher education - Insights from nearly two decades of academic development
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Experiential learning (EL) has great potential to prepare students to work on interdisciplinary and global challenges across traditional boundaries, as well as support them in the development of reflective skills. In this ... -
Reflections on design of active learning module for training emergency management professionals in virtual reality
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Experiences gained through learning design projects can be used as the basis to build systematic knowledge of digitization and active leaning in higher education. One such project funded by the Norwegian Agency for Digital ... -
Refleksjon som studentaktiv læringsform
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I Eksperter i team (EiT) står studentaktive læringsformer sentralt, og refleksjon er ansett som en vesentlig komponent for læring i emnet. Over en tiårsperiode har EiT arbeidet med å gjøre refleksjon til en konkret og ... -
Reflekterende Team - En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgivere sin opplevelser av et utviklingsprosjekt
(Master thesis, 2012)Denne studiens tema er utviklingsarbeid. Jeg har undersøkt hvordan tre PP-rådgivere har opplevd å være med i et utviklingsprosjekt som omtales som reflekterende team. Dette teamet består av tre lærere, en assistent og ... -
Reflexive Media Education:Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School
(Doctoral thesis at NTNU;2015:206, Doctoral thesis, 2015)Denne avhandlingen fokuserer på kritisk refleksjon som en sentral del av media literacy. Media literacy forstås her som et sett av kompetanser som ligger implisitt i den nye mediebruken og i de nye medieformene, men som ... -
Refugee Children, Citizenship and ‘the Best Interests’ of the Child: Experiencing Settlement as New Citizens in Norway
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:18, Doctoral thesis, 2011) -
Reimagining Children's Aspirations and Futures Through Indigenous Education in Ethiopia
(Master thesis, 2023)In recent times, the schooling system has faced criticism for its failure to fulfil the promises of realising children's aspirations and futures. A growing body of research epitomizes this profound lack in the system, which ... -
Rektorers begrunnelser for valg av organisering av spesialundervisningen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i rektorers begrunnelser bak valg av organisering av spesialundervisningen ved deres skole. Formålet er å få en dypere innsikt i hvilke valg som må tas, hvilke vurderinger ... -
Relasjonell ledelse
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven handler om å undersøke hvordan pedagogiske ledere opplever rollen sin som relasjonsorienterte personalledere i barnehagen. I denne masteroppgaven ser jeg på problemstillingen min utfra et ... -
Relasjonen i fokus: En Q-metodologisk studie av hvilke relasjonskvaliteter skolerådgivere opplever som betydningsfulle i sitt arbeid med elever som rådsøkere
(Master thesis, 2011)Denne forskningsstudien undersøker skolerådgiveres opplevelse av viktige egenskaper i forhold til elever de møter i sin arbeidshverdag. Formålet med studien har vært å få økt forståelse og innsikt i hva rådgiverne vektlegger ... -
Relasjonen mellom lærer og elev: En kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av læreren som sosialt støttende, og hvilken betydning dette har for mestringsforventning, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd i skolen
(Master thesis, 2014)Fokuset i denne masteroppgaven er på elevenes opplevelse av forholdet til læreren i matematikkfaget på 5. til 10. trinn i grunnskolen. Formålet med masteroppgaven er å undersøke relasjoner mellom elevenes opplevelse av ... -
Relasjonen trumfer alt... - En kvalitativ intervjustudie av tre lærere sine erfaringer og tanker om sin egen rolle i å fremme god psykisk helse hos de yngste barna i skolen
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven er lærere på småskoletrinnet sine erfaringer med å bidra til å fremme god psykisk helse hos elevene, og hvordan lærere ser på sin egen rolle i forebygging og tilrettelegging av dette arbeidet ...