Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1697-1716 of 2590
-
Når Pappa er Sinna Mann og Mamma en drage
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en multimodal kritisk diskursanalyse av bildebøkene Sinna Mann (2003) og Dragen (2018), begge skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus. Studiens overordnede tema er vold i nære relasjoner. ... -
"Når vi får til de her teamene, det er da vi lykkes" - En kvalitativ studie av skole og PPT´s arbeid med tiltak rettet mot skolevegring.
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer ansatte i skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har fra arbeid med tiltak rettet mot skolevegring. Undersøkelsen tar for seg forståelse ... -
''Når vi møtes i samtalen'' - En kvalitativ studie av hvordan rådgivere i videregående skole beskriver sine opplevelser av vellykkede elevsamtaler
(Master thesis, 2018)Rådgivningstjenesten i videregående skole omfatter sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesrådgivning, og har som formål å hjelpe elevene med å finne seg til rette på skolen og gjøre gode valg om fremtidig utdanning og ... -
"Når voksne barn har en dement mor eller far": En kvalitativ studie om hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til de demente endres i takt med sykdomsutviklingen
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven belyser hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til den demente endres i takt med sykdomsutviklingen. Gjennom en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming ... -
"Listen and assist: children's experiences as a resource for intervention": A case study of street children in Zambia.
(Master thesis, 2009)The proponents of new social studies of childhood argues for approaching children as social actors and as such, ought to be treated as competent consultants on matters that affect them. In addition, the UNCRC in article ... -
Å være foreldre til et barn med Asperger syndrom
(Master thesis, 2010) -
Den sosiale konstruksjonen av rektorposisjonen i grunnskolen: En kasusstudie av relasjonen mellom rektorer og lærere i tre norske grunnskoler
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:113, Doctoral thesis, 2010)De overordnede problemstillingene i dette forskningsprosjektet er hvilke forventninger lærere i grunnskolen har til rektorposisjonen, hvordan rektorer forholder seg til forventningene fra lærerne, og hvordan lærernes ... -
En analyse av barnehagens verdigrunnlag sett i lys av dagens utdanningspolitikk.
(Master thesis, 2010) -
Makt og profesjonalitet - i møte mellom mennesker: En Q-metodologisk studie av rådgiveres subjektive opplevelse knyttet til anvendelse av makt
(Master thesis, 2010)Formålet med denne masteravhandlingen var å se på hvordan rådgivere opplever egen anvendelse av makt i sin arbeidshverdag. Jeg ønsket å komme nærmere inn på, og da også fremheve, den enkeltes opplevelse rundt makten de ... -
Motiverende ledelse: "Hvordan kan ledere motivere personalet til å arbeide mot strategiske mål i en organisasjon?"
(Master thesis, 2010)I denne kvalitative studien ønsket jeg å finne ut hvordan ledere kan motivere personalet til å jobbe mot strategiske mål i en organisasjon. Jeg valgte å undersøke både ledere og ansattes syn på dette temaet, og studien ... -
Spesialpedagogikk i endring: En diskursanalyse av spesialpedagogikkens posisjon og avgrensning til allmennpedagogikken
(Master thesis, 2010)Spesialpedagogikk og allmennpedagogikk bygger på kunnskap om oppvekst, utvikling, læring og undervisning, og skolen er en arena der fagdisiplinene knyttes sammen. Spesialpedagogikk er i tillegg et fagområde med spesialisert ... -
Språkutvikling og språkstimulering i barnehagen: Hvordan jobber førskolelærere med språkutvikling og språkstimulering i barnehagen?
(Master thesis, 2010)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan førskolelærere jobber med språkutvikling og språkstimulering i barnehagen. For å få svar på problemstillingen, har 69 førskolelærere som jobber i barnehagen besvart et ... -
«Nei, å gjøre mer av det du ikke kan? Det tror jeg ikke noe på»
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative intervjustudien har som formål å få innsikt i læreres opplevelser, erfaringer og forståelse av sin rolle ved tilpasset opplæring i det ordinære klasserommet for elever med særskilte behov. Følgende ... -
Nettbrett som læringsverktøy for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie om fem lærere og spesialpedagoger sine refleksjoner rundt nettbrett som et verktøy for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2019)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere og spesialpedagoger sine erfaringer rundt bruken av nettbrett for elever med lese- og skrivevansker, som et verktøy for tilpasset opplæring. Studiet sin ... -
The Nexus of Holistic Wellbeing and School Education: A Literature-Informed Theoretical Framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The concept of wellbeing in education is complex and multifaceted, with inconsistent definitions, philosophical conceptualizations, and research approaches. This paper proposes a theoretical framework for understanding and ... -
"No matter where you live, you need to belong": Unaccompanied minor Afghan refugees' reflections and experience of identity, citizenship and integration
(Master thesis, 2019)Throughout the years, unaccompanied minor refugees have received increasing levels of attention in different contexts of society. In Norway, the phenomenon of immigration and integration are acknowledged as key elements ... -
"No ska vi spise!" Hvordan gjennomføres overgangssituasjoner i barnehagen?: En kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om overgangssituasjoner i barnehagen. Jeg har gjennomført observasjoner i 2 barnehager. Jeg ser nærmere på hvordan overgangene på dagsrytmen gjennomføres. Jeg satte fire kriterier for analysen; tid, ... -
Noe som passer for deg! - En casestudie av av ulike aktørers strategier og praksiser for rekruttering av voksne til videregående opplæring
(Master thesis, 2014)Temaet for oppgaven er rekruttering av voksne til videregående opplæring. Formålet har vært å få økt innsikt i strategier og praksiser blant ulike aktører som er involvert og å identifisere gode praksiser som kan bidra til ... -
“Noen voksne som sier at hvis vi hadde hatt det programmet da jeg var liten, så hadde livet mitt vært helt annerledes, mye bedre”: En studie om hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner” og deres erfaringer med det
(Master thesis, 2011)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner”. Hensikten med prosjektet var å få frem deres personlige erfaringer. Studien er basert på empirisk materiale hvor ...