Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1627-1646 av 2593
-
Minoritetsspråklige elever og inkludering i rurale- og urbane skoler : en kvalitativ observasjonsstudie av to klasser
(Master thesis, 2017)Myndighetene har de siste årene ført en politikk med ønske om å spre innvandrere som har fått opphold til alle kommuner i landet. Dette har ført til at rurale skoler har opplevd å få tilflytting av minoritetsspråklige ... -
Minoritetsspråklighet og språkvansker - En teoretisk studie om minoritetsspråklige elever, spesifikke språkvansker og komplikasjoner for utredning
(Master thesis, 2018)Minoritetsspråklighet, spesifikke språkvansker og utredning har vært fokuset for denne studien. Forskning har vist at det knyttes visse utfordringer til utredning av minoritetsspråklige elever, noe som blant annet har ført ... -
“A mismatch between what is happening on the inside and going on, on the outside”: a qualitative study of therapists’ perspectives on student mental health
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Although a growing number of studies indicates a high prevalence of reported mental health problems in students and that the problems are growing in number and severity, less is known about the experiences of ... -
Mitt liv - mitt ansvar: En kvalitativ studie av hvordan fire ungdommer i barnevernsinstitusjon opplever skole og utdanning, og hvilke forventninger de har til sin egen fremtid
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven har som mål å finne ut noe om hvilke erfaringer ungdom som bor i barnevernsinstitusjon har i forhold til skole og utdanning, og hvordan de vurderer sine egne muligheter i fremtiden. For å finne ut av dette ... -
Mixed reality training application to perform obstetric pulsed-wave Doppler ultrasound
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Pulsed-wave Doppler ultrasound is a widely used technique for monitoring pregnancies. As ultrasound equipment becomes more advanced, it becomes harder to train practitioners to be proficient in the procedure as it requires ... -
Mobbebegrepets historie. En litteraturstudie av begrepets opprinnelse, utvikling og forståelse.
(Master thesis, 2021)Begrepet mobbing har gjennom sin vitenskapsteoretiske historie vært gjennom en lang forskningsferd siden begrepet første gang dukket opp i Norge. Mye har skjedd med både forståelsen og anvendelsen av begrepet siden skolelegen ... -
Mobbing Et marginalt unntaksfenomen eller en godt etablert styringskunst?
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne oppgaven er mobbing undersøkt som et sosialt fenomen. Formålet er å utforske alternative måter å nærme seg og forstå hva mobbing er. Dette er en teoretisk oppgave hvor hovedproduktet er en teoretisk ... -
Mobbing fra "innsiden": En kvalitativ forskningsstudie av mobbere, og deres tanker og følelser knyttet til mobbingen
(Master thesis, 2014)Mobbing er vanskelig å oppdage, og vi vet lite om bakgrunnen til mobberenes handlinger. Formålet med denne studien var å få en innsikt i hvorfor mobbere handler som de gjør. Fokuset har vært på barn i grunnskolen. ... -
Mobbing i barnehagen - Hvordan oppfatter fire pedagogiske ledere mobbebegrepet, og hvordan kan mobbing i barnehagen forebygges?
(Master thesis, 2018)I denne studien er det skrevet om forståelsen og bevisstheten av mobbebegrepet, og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges. Det er de ansattes tanker og erfaringer om mobbebegrepet som er belyst, samt nyttig informasjon ... -
Mobbing i ungdomsskolen - “Hvilken forståelse har ungdomskoleansatte av fenomenet mobbing og arbeidet mot mobbing, med spesielt utgangspunkt i revideringen av § 9a”
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å få svar på hvilken forståelse ungdomskoleansatte har av fenomenet mobbing, på hvilken måte de arbeider mot mobbingen i skolen, og dette sett i lys av revidering av § 9a. Problemstillingen ... -
Mobile phones and moral order: Children’s appropriation of and accounting for digital media rules in schools
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Mobilitet for svaksynte i bymiljø.
(Master thesis, 2012) -
Modige møter i en refleksjonsgruppe
(Master thesis, 2012)Groups and group work are designed to address the problems of living in our contemporary society (Trotzer, 1999). In groups people work together, communicate, clarify different problems, make decisions and relates to ... -
Moments of shared companionship between children with visual impairment and their sighted caregivers in music: An exploratory study in Rio de Janeiro
(Master thesis, 2014)This Master thesis aims at developing knowledge on what music therapy can afford for children with visual impairment and their sighted caregivers in terms of bonding and early interaction. Children with visual impairment ... -
Money Matters and Money Talks: German Children’s Experiences with and Perspectives on Their Own Money
(Master thesis, 2013)The following thesis rectifies the often assumed notion that children are economic innocents and portrays the full complexity of children’s economic lives. It traces the experiences of 17 German 6 to 8 year old children ... -
Mot en mindre litteraturlærer: En fremskrivning av problemet om litteraturlærerens bliven
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:347, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Gjennom litteraturlærerutdanningen blir den fremtidige litteraturlærer større; ikke bare ved å få flere studiepoeng eller en høyere grad, men også ved å få høyere litterær kompetanse, lære flere fagbegreper ... -
Mot slutten av en bachelor - En Q-metodologisk studie av hvordan studenter opplever seg selv og sine karrieremuligheter mot slutten av en bachelorgrad
(Master thesis, 2017)I denne studien har jeg undersøkt hvordan studenter ved humanistiske og samfunnsfaglige disiplinstudier opplever seg selv og sine karrieremuligheter mot slutten av en bachelorgrad. Studien er gjennomført ved hjelp av ... -
Mot til å se: en kvalitativ studie av barns reaksjoner på traumatiske hendelser og hvordan man kan hjelpe som pedagog
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hva slags kunnskap mennesker som jobber med hjernen, barn og traumer, i tillegg til mennesker som har opplevd traumer, mener er viktig i arbeid med traumatiserte barn. ... -
Mot til å skape i brukersamtaler i NAV - En Q-metodologisk studie av NAV-veilederes opplevelse av påvirkning i lys av relasjonen til bruker
(Master thesis, 2019)Dette Q-metodologiske masterprosjektet ser på sammenhengen mellom opplevelse av påvirkning i lys av relasjonsdimensjonene avhengighet, uavhengighet og gjensidighet. Det er NAV-veileders opplevelse av relasjonen til bruker ...