• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mot til å se: en kvalitativ studie av barns reaksjoner på traumatiske hendelser og hvordan man kan hjelpe som pedagog

Lekve, Anette Kørra
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Anette Kørra Lekve.pdf (829.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2382859
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1880]
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hva slags kunnskap mennesker som jobber

med hjernen, barn og traumer, i tillegg til mennesker som har opplevd traumer, mener er

viktig i arbeid med traumatiserte barn. Studien har handlet om å få et innblikk og en dypere

forståelse av hva slags teori og forskning som er anvendbar og hvordan mennesker som har

opplevd traumer ønsker å bli sett og møtt. Jeg har valgt å ha fokus på psykosomatiske

symptomer og hvordan man som pedagog kan bidra til å oppdage og hjelpe. Studien har et

kvalitativt design med intervju som forskningsmetode. Informantene har bestått av 5 personer

med forskjellig yrke og erfaringsbakgrunn, to psykologer, en spesialpedagog, en

psykoterapeut og en forfatter/foredragsholder med bachelor i fysiologi. To av informantene

har også personlig erfaring med traumatiske opplevelser. I analysearbeidet har jeg valgt en

fenomenologisk tilnærming. Jeg har delt opp arbeidet i 4 kategorier: 1. Helhetsinntrykk og

sammenfatning av menings innhold, 2. Koder, kategorisering og begreper, 3. Kodensering og

4. Sammenfatning. Teori, funn og drøfting presenteres alle under to hovedtemaer; Barn og

traumer og Den trygge voksne.

Hovedfunnene i studien har vist at det ikke hersker full enighet rundt hva som kan føre til at

barn blir traumatisert, hverken hos mine informanter eller i forskningen for øvrig. Under

temaet Barn og traumer kommer det frem hvor viktig hjernen er under traumatiske

opplevelser. Det kommer frem hva slags psykiske og somatiske symptomer barn som har

opplevd traumer kan få. Symptomer på traumer kan være søvnvansker, muskelspenninger,

smerter i mage og hode, fordøyelsesproblemer, sinne, en tendens til å gi opp,

tilknytningsproblematikk og problemer med følelsesregulering. Videre i oppgaven presenteres

funnene under temaet Den trygge voksne. Her handler de viktigste funnene om det å forholde

seg rolig, være trygg og gi kjærlighet, å kunne regulere barn og ha kunnskap om traumer. Det

vises og til at de som jobber med traumatiserte barn må være bevist på sin egen frykt og

eventuelle personlige problemer og ta tak i dette. Det å ha et nettverk rundt seg i det arbeidet

man skal gjøre, slik at man ikke blir stående alene nevnes også som en viktig faktor for å

kunne stå i dette arbeidet. Det er og sett på hvorfor det kan være av betydning å observere

leken til traumatiserte og potensielt traumatiserte barn og om spesifikk traume kunnskap er

viktig. Av videre forskning på feltet anbefales det et større fokus på de minste barna fra 0-6 år

og en mer omfattende forskning på hva slags traume kunnskap det er behov for i pedagogiske

institusjoner, så vel som hvordan den kan brukes.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit