Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1587-1606 av 2593
-
Mediegenerasjonens psykiske helse - En kvantitativ studie av sammenhenger mellom elevers tidsbruk på sosiale medier og opplevd ensomhet, selvverd og emosjonelle problemer
(Master thesis, 2021)Sosiale medier har blitt en stor del av dagens samfunn. Spesielt for de unge spiller sosiale medier en sentral rolle i hverdagen, både i og utenfor skolen. Samtidig viser undersøkelser en økning i selvrapporterte psykiske ... -
Mediepedagogikk og mediedidaktikk
(Chapter; Peer reviewed, 2018)Spørsmålet om hvilken rolle medier og digitale verktøy skal ha i læring og undervisning er sentralt i diskusjonen om skolen i dag. Elevene skal utdannes til å mestre et yrkesliv og et samfunn som digitaliseres, der medier ... -
Medvandrer i nytt og vanskelig landskap - En kvalitativ studie med fokus på betydningen av anerkjennelse i rådgiverens møte med mennesker i eksistensiell krise
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne studien har vært betydningen av anerkjennelse i møte med eksistensiell krise. Fire informanter, med variert bakgrunn og erfaring, og som alle møter mennesker i eksistensielle kriser gjennom samtaler, ... -
Medvirkning hos barn med autisme - En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagogen kan ivareta medvirkning hos barn med autisme i alderen 4-6 år i barnehagen
(Master thesis, 2018)I denne studien vil jeg besvare følgende problemstilling: «Hvordan kan spesialpedagogen ivareta medvirkning hos barn med autismespekterforstyrrelser i alderen 4-6 år i barnehagen?». Jeg ønsker gjennom denne studien å belyse ... -
Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser: Horisontalt fremforhandlet innflytelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:141, Doctoral thesis, 2013)Denne avhandlingen har som mål å skape en empirisk og teoretisk forskyvning relatert til medvirkning som begrep og praksis. Avhandlingens fokus på handlingskraft reiser sentrale spørsmål knyttet til ontologi og epistemologi ... -
Mellom barken og veden
(Master thesis, 2019)Melding til Stortinget 29 sier noe om utfordringene og mulighetene knyttet til morgendagens omsorg og at dette vil kreve økt kompetanse på innovasjon, metodekunnskap og innovasjonsledelse. Enkelte kan hevde at de mest ... -
Mellom drøm og realitet - En kvalitativ studie om karriereveileders erfaring med å bidra til økt selvinnsikt for flerkulturelle veisøkere
(Master thesis, 2017)Dagens arbeidsliv kjennetegnes av både kunnskapsintensivering, raske og dyptgående endringer og flerkulturalisme. Av både teoretikere, karriereveiledere og kunnskapsdepartementet etterspørres kompetanseheving for ... -
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt
(Chapter, 2018)Det vestlige samfunnet kjennetegnes ved at medienes logikk får større og større betydning innen de aller fleste delene av samfunnet. Mediene har nærmest blitt uunngåelige for hvordan vi lærer, kommuniserer og forstår verden. ... -
Mellom politikk og kvardag: Eit fenomenologisk studie av ungdomsskulerådgjevaren sin kvardag
(Master thesis, 2011)Gjennom 50 års rådgjevingshistorie i Noreg har tematikken i debattane stort sett stått uendra. Kven skal vere rådgjevarar, kva kvalifikasjonar skal krevjast av dei, kor stor ressurs kan ein avsjå til slikt arbeid? Og korleis ... -
Mellom videreutdanning og arbeidshverdag : betydningen av deltakelse i videreutdanning for topptrenere og deres trenerhverdag
(Master thesis, 2016)Etter- og videreutdanning er institusjonaliserte former av oppgradering av kunnskap og kompetanse som retter seg mot voksne. Sektoren er i sterk vekst i Norge, ikke minst på grunn av samfunnets kontinuerlige behov for å ... -
Mellomlederes opplevelse av sosial støtte - Fordi om vi er ledere, så er vi ikke mer enn mennesker vi heller
(Master thesis, 2015)Studiens problemstilling er: • Hvordan opplever mellomledere den sosiale støtten fra sin leder? Bakgrunn: Hensikten med denne masteroppgaven er å sette fokus på betydningen av sosial støtte for ledere ved å innhente ... -
Mellomleders opplevelse av organisasjonsendring - En Q-metodologisk studie av hvordan mellomledere i Trondheim kommune opplever organisasjonsendring
(Master thesis, 2018)Denne studien undersøker mellomledere i Trondheim kommune sin subjektive opplevelse av organisasjonsendringen som er gjennomført i forbindelse med «Prosjekt helhetlig ledelse». Hensikten med studien har vært å få en utvidet ... -
Mellommenneskelig balansering i det ukjente - En Q-metodologisk studie av hvordan ledere og medarbeidere opplever møte med det spenningsfylte i en medarbeidersamtale
(Master thesis, 2016)Utgangspunktet for mastergradsoppgaven er temaet: møte med det spenningsfylte i en medarbeidersamtale. Hensikten med studien er å se nærmere på hvordan ledere og medarbeidere opplever møtet med det jeg betegner som noe ... -
«Men hvordan klarer du å stå i det?»: Gruppeveiledning og mestring i psykososialt arbeid
(Master thesis, 2012)This is a master’s thesis in counseling. The topic of this master thesis is group supervision for social and health workers. By using a research method called Q-methodology, I seek to answer the research problem: How do ... -
«Men jeg sier ikke til dem hvis jeg møter noen fra hjemlandet mitt, jeg sier ikke at jeg har en autist. For da må jeg først begynne å forklare hva det her er.» En kvalitativ studie om innvandrerforeldres erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet etter at barnet deres har fått en autismediagnose.
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å samle inn innvandrerforeldre sine erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet. Studien baseres på erfaringer knyttet til barnet deres sin utredning for autismespekterforstyrrelse, ... -
«Men jeg ønsket å være en som kunne løfte han»: Om relasjon og lederskap i en todelt lederstruktur
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvordan en todelt lederstruktur påvirker relasjonen mellom lederne og lederskapet som helhet. Informantene er hentet fra Den norske kirke som har en slik struktur. Jeg ... -
Menn diagnostisert med AD/HD i voksen alder og deres erfaringer med skole
(Master thesis, 2012) -
"Mennesket har en iboende kraft til å løse ting selv. Det er vi rådgivere som hjelper dem på veien" - En kvalitativ studie om hva som oppleves betydningsfullt for rådgivere i deres rådgivningsprosess
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å skaffe en innsikt i hva rådgivere erfarer som betydningsfullt i deres utøvelse av rådgivning i praksis. Avhandlingen er bygget på følgende problemstilling: - Hva er ...