Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1054-1073 av 2590
-
Hvordan forbindes dialog og intensjonell kulturendring i organisasjonskulturen? : en litteraturstudie
(Master thesis, 2015)I denne litteraturstudien har jeg undersøkt forbindelser mellom dialogisk kommunikasjon og intensjonelle kulturendringer i organisasjonslitteraturen. I faglitteraturen er det i liten grad gitt systematiske fremstillinger ... -
Hvordan fordeler styrer lederoppgaver til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling?
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet handler om barnehageledelse og tar utgangspunkt i styrers perspektiv. Tema er valgt ut fra de endringene som skjer i barnehagesektoren når det gjelder utviklingen mot større enheter. Problemstillingen ... -
Hvordan forholder barnehagen seg til barn som er fysisk inaktive?
(Master thesis, 2014) -
Hvordan forstår vi barn og barndom? : posisjoner og kontroverser i barne- og barndomsforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker ontologiske og epistemologiske posisjoner som har hatt en ikke ubetydelig innflytelse på teoretisk perspektivering og metodiske overveielser i barne- og barndomsforskning, spesielt de siste ... -
Hvordan fremme gode lærer-elev-relasjoner? : en kvalitativ intervjustudie av oppfatningen hos fire gutter på femte klassetrinn, med et ekstra fokus på det gode møtet
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot lærer–elev-relasjonen. Formålet med studien vår er å løfte fram fire gutter sin oppfatning av hvordan gode lærer–elev-relasjoner utvikles, og vi har derfor valgt en kvalitativ ... -
Hvordan hjelpe og støtte elever med problematferd? En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre ressurslærere på ungdomstrinnet reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd
(Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan ressurslærere reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd i skolen. For å undersøke deres erfaringer benyttet jeg meg av kvalitativ ... -
Hvordan kan alternative Instagram personligheter påvirke selv- og kroppsbilde på en positiv måte hos unge jenter
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan alternative Instagram personligheter kan påvirke selv- og kroppsbilde på en positiv måte hos unge jenter. Oppgaven analyseres og drøftes fire innlegg av Instagram profilen ... -
Hvordan kan barnehagepersonalet forebygge en negativ utvikling for små barn som viser aggressiv og utagerende atferd?
(Master thesis, 2015)Formålet med denne masteroppgaven er å utvikle kunnskap om hvordan barnehagen kan forebygge en negativ utvikling for små barn som viser aggressiv og utagerende atferd. En stor andel barn viser aggressiv og utagerende ... -
Hvordan kan det oppleves for et barn å vokse opp med foreldre som ruser seg og hva var til hjelp for dem?
(Master thesis, 2015)1. Innledning, formål og bakgrunn, forskningsspørsmål og temaets aktualitet I denne innledningen vil jeg presentere bakgrunnen for valg av tematikk og formålet med studien. Jeg vil videre presentere forskningsspørsmål ... -
Hvordan kan en dialogbasert undervisning med konkretiseringsmateriell fra Numicon og RightStartTM Mathematics legge til rette for utvikling av god talloppfatning hos elever på 1. trinn?
(Master thesis, 2021)Prosjektet «Hvordan kan en dialogbasert undervisning med konkretiseringsmateriell fra Numicon og RightStartTM Mathematics legge til rette for utvikling av god talloppfatning hos elever på 1. trinn?», er et aksjonsforskni ... -
Hvordan kan en veileder legge til rette for hjelpsom hjelp og motivasjon hos en hjelpesøkende?
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven har tatt utgangpunkt i en litteraturstudie og har undersøkt problemstillingen: Hvordan kan en veileder legge til rette for hjelpsom hjelp og motivasjon hos en hjelpesøkende? Oppgavens formål var å ... -
Hvordan kan jeg som lærer fremme trivsel i en elev-lærer-relasjon for å hindre frafall i videregående skole?
(Master thesis, 2016)I dagens videregående skole ser man at det er et stort frafall. Hver 3. ungdom velger å slutte utdanningsløpet (Frostad & Mjaavatn, 2016). Frostad og Mjaavatn har i sin forskningsrapport om elevenes skolehverdag lagt fram ... -
Hvordan kan kunnskap om mentalisering bidra til relasjonsledelse i dagens organisasjoner?
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar utgangspunkt i begrepet mentalisering, da med innføring i grunnleggende teori og videre vinkles denne teorien mot relasjonsledelse i dagens organisasjoner. Studien tar primært utgangspunkt i å definere ... -
Hvordan kan læreren støtte eleven i sin sorgprosess når de opplever at en av foreldrene dør?
(Master thesis, 2015)Denne studien belyser hvordan lærere i barneskolen kan støtte elever som har opplevd at en av foreldrene dør. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming med semistrukturert intervju som metode. Funnene er basert på ... -
Hvordan kan man ved hjelp av uteskole, legge til rette for gode læringsituasjoner for elever med spesielle behov?
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven, er å rette blikket mot arbeidsmetoder som man i skole-verket kan benytte for å tilrettelegge for gode læringssituasjoner for barn og unge som strever. Fokuset mitt retter seg mot bruken ... -
"Hvordan kan overføringsmøte mellom barnehage og skole tilrettelegge for at flere barn får utbytte av det ordinære opplærlingstilbudet?" En kvalitativ tilnærming gjennom fokusgruppeintervju
(Master thesis, 2019)Gjennom mitt arbeid som støttepedagog i kommunen har jeg i samarbeid med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) vært med på å overføre barn fra barnehagen og inn i skolen. For veldig mange barn går dette skifte, fra å være ... -
Hvordan kan skolen arbeide for å styrke selvreguleringsferdigheter hos elever med atferdsvansker? - Teorier og modeller for å fremme en reguleringsstøttende skole
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om elever som har svak selvregulering slik at det kan defineres som atferdsvansker. Dette er en teoretisk masteroppgave. I oppgaven belyses denne elevgruppa via teorier slik som utviklings- og ... -
Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? - En analyse med utgangspunkt i teori om selvbestemmelse, målorientering og mestring
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? Motivasjon handler om drivkrefter, hvilke motiv det er som får oss mennesker til å handle. Å reflektere rundt egen motivasjon og ...