Hvordan forstår vi barn og barndom? : posisjoner og kontroverser i barne- og barndomsforskning
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2641650Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne artikkelen undersøker ontologiske og epistemologiske posisjoner som har hatt en ikke
ubetydelig innflytelse på teoretisk perspektivering og metodiske overveielser i barne- og barndomsforskning,
spesielt de siste 30 årene. Artikkelen er basert på en tematisk lesning av 4445
sammendrag av artikler publisert i fire tidsskrift (tre internasjonale og ett nordisk) i årgangene
2015, 2016 og 2017, og drøfter fire tema som gikk igjen i dette materialet. Disse temaene konfronteres
med og utfordres av forskningslitteratur innen det tverrfaglige forskningsfeltet Childhood
Studies med den hensikt å bedre kunne reflektere over og stille spørsmål ved perspektiver en som
forsker kan ta for gitt. Temaene er barns stemmer, det kompetente barn, forholdet mellom struktur og
aktør og sosial konstruksjonisme. Artikkelen gir innsyn i sentrale posisjoner og kontroverser og viser
hvordan begreper som lett blir tatt for gitt, på ingen måte er tydelige eller nøytrale, men ofte både
tvetydige og normative. Det argumenteres i artikkelen at dette er en utfordring for forskningsfeltets
teoriutvikling.