Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 802-821 av 2532
-
Forankring og nyorientering i et sjøsamisk lokalsamfunn: En intergenerasjonell studie med perspektiv på lokal kunnskap og identitet
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:6, Doctoral thesis, 2024)Sjøsamene som urfolk og norsk minoritet har vært lite beskrevet og kjent i vår nasjonale historie, også fra forskningshold. I denne studien møter du tre generasjoner fra et sjøsamisk lokalsamfunn som forteller sine historier ... -
Forberedende mentoring: I overgangsfasen mellom studier og jobb. En kvalitativ intervjustudie av et mentoringprogram ved NTNU
(Master thesis, 2011)Tema og problemstilling: Individuell utvikling og støtte er i dag høyt verdsatt. Spesielt i arbeidslivet har dette betydning og får anerkjennelse. Mentoring er en måte å legge opp til slik individuell utvikling. Denne ... -
"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere ... -
Forebyggende arbeid i barnehagen, og barn som viser eksternalisert atferd - En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å få et dypt innblikk i tre pedagogiske ledere sin måte å jobbe forebyggende på i barnehagen, deres opplevelser og erfaringer. Problemstillingen for dette prosjektet ... -
Forebygging av digital mobbing - sett fra eleven sitt perspektiv
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i ungdommer sine erfaringer, opplevelser og tanker rundt tiltak mot digital mobbing, og hva mener de kan hjelpe å forebygge digital mobbing. Studiet sin problemstilling ... -
Forebygging av emosjonelle vansker hos barn og unge
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien utforsker jeg problemstillingen «Hvordan tenker seks barnehageansatte at barnehagen kan arbeide for å motvirke at barn og unge utvikler emosjonelle vansker?». Studiens overordnede hensikt har ... -
Forebygging av radikalisering og høyreekstremisme i den norske skolen
(Master thesis, 2022)De siste 10 årene har vi sett en økende terrortrussel fra høyreekstreme i vesten, noe som har resultert i to terrorangrep på norsk jord. Forebyggingen av radikalisering og høyreekstremisme har i denne sammenheng tidligere ... -
"Forebygging er tett samarbeid, tett foreldresamarbeid, å være tett på ungene på avdeling og god på å observere." En kvalitativ intervjustudie av tre barnehagelæreres refleksjoner over barnehagens forebyggende arbeid knyttet til de minste barna
(Master thesis, 2015)Dette er en kvalitativ studie med barnehagen som forskningsfelt. Studiens problemstilling lyder som følger: ««Hvordan opplever tre barnehagelærere barnehagens forebyggende arbeid knyttet til de minste barna?» For å belyse ... -
Foregribelsens dialektik: ”skolens” nærvær i børnehavens pædagogiske værdiunivers
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The article presents a study of some 700 day-care staff member’s attitudes towards children’s transition from kindergarten to a coming life as pupils in the school system. The transition is studied as rites of passage and ... -
Foreldre av barn med høyt læringspotensial - Hvordan oppleves samarbeidet om tilpasset opplæring?
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien tar for seg hvordan foreldre av barn med høyt læringspotensial opplever samarbeidet med skolen, da spesielt med fokus på samarbeidet om tilpasset opplæring. Barn med høyt læringspotensial er en ... -
Foreldre i møte med skolen - En kvalitativ forskningsstudie om tre foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse, og deres erfaringer knyttet til samarbeidet med skolen om opplæringen til deres barn
(Master thesis, 2017)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler foreldre til barn med en autismespekterforstyrrelse, og deres erfaringer knyttet til samarbeidet med skolen om opplæringen til deres barn. Oppgavens problemstilling er følgende: ... -
Foreldremedvirkning i barnehagen.
(Master thesis, 2010)Regjeringen vektlegger foreldremedvirkning i Stortingsmelding 41, Kvalitet i barnehagen. Samtidig er det fremhevet i både Lov om barnehager (2005) og i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006). Et stadig større ... -
Foreldreperspektiv på inkludering av elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne undersøkelsen er å rette oppmerksomhet mot foreldrenes perspektiv på skolens arbeid med inkludering av elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Flere styringsdokumenter fremhever det viktige ... -
Foreldreperspektiv på inkludering av elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne undersøkelsen er å rette oppmerksomhet mot foreldrenes perspektiv på skolens arbeid med inkludering av elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Flere styringsdokumenter fremhever det viktige ...