Foreldreperspektiv på inkludering av elever med autismespekterforstyrrelse
Abstract
Formålet med denne undersøkelsen er å rette oppmerksomhet mot foreldrenes perspektiv på skolens arbeid med inkludering av elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Flere styringsdokumenter fremhever det viktige foreldresamarbeidet, der foreldrene skal få muligheten til å medvirke innholdet i skolehverdagen til deres barn. Elever med ASF kan ha behov for ekstra tilrettelegging for å få de samme mulighetene som andre elever. Foreldrenes perspektiver fremhever hvordan de opplever skolens arbeid, samt mulige måter å arbeide med inkludering på. På bakgrunn av behov for ytterligere tilrettelegging, og det viktige foreldresamarbeidet har vi utformet følgende problemstilling: «Hvordan opplever foreldre til elever med autismespekterforstyrrelse inkludering i skolen?». Begrepet inkludering er svært komplekst. For oss innebærer et inkluderende skolemiljø at samtlige elever skal få de samme mulighetene til både faglig og sosial utvikling. For å få frem ulike sider ved inkluderingsbegrepet har vi utformet to forskningsspørsmål: «Hvilke opplevelser har foreldre til elever med autismespekterforstyrrelse med skolens tilpasninger for å oppnå inkludering?» og «hvilke opplevelser har foreldre til elever med autismespekterforstyrrelse omkring skolens tilrettelegging for trivsel og inkludering?». Studien har en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming, som tar utgangspunkt i dybdeintervju med seks foreldre til elever med ASF. Funnene gir oss innsikt i foreldrenes opplevelser med skolens arbeid rundt inkludering, og hva foreldrene anser som viktig i arbeidet. Sosial inkludering, faglig inkludering og fysisk tilrettelegging står sentralt. Videre peker funnene i studien på personalets kompetanse og evne til foreldresamarbeid, samt elevens opplevde anerkjennelse fra både voksne og andre elever som viktig i skolens arbeid med inkludering. The purpose of this study is to illustrate parents’ perspectives regarding the school’s work with inclusion for students with autism spectrum disorder (ASD). Several governing documents highlight the importance of cooperation between school and parents, where the parents are entitled to contribute to the content of their children’s everyday school life. Pupils with ASD may need extra accommodation to have the same opportunities as other pupils. The presented parental experiences highlight how they experience the school’s work, as well as possible ways to facilitate inclusion. On the basis of the need for accommodation and the importance of the school-parent cooperation, the following research question: “How do parents of pupils with autism spectrum disorder experience inclusion in school?”. The concept of inclusion is very complex. In our understanding, an inclusive school environment implies equal opportunity for social and academic development. To highlight different aspects of the inclusion term, we have formulated two additional research subquestions: “What experiences do parents of pupils with autism spectrum disorder have regarding the school’s adaptations to achieve inclusion?” and “What experiences do parents of pupils with autism spectrum disorder have regarding the school’s provision for well-being and inclusion?”. The study has a hermeneutic-phenomenological approach, which is based on in-depth interviews with six parents of pupils with ASD. The findings highlight the parents’ experiences regarding the school’s work with inclusion, and what the parents consider important in this work. Social inclusion, academic inclusion and physical accommodation are central topics. Furthermore, the findings indicate the staff’s competence and ability to cooperate with parents, as well as the pupils perceived recognition from both adults and other pupils as important factors for inclusion.