• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forebyggende arbeid i barnehagen, og barn som viser eksternalisert atferd - En kvalitativ intervjustudie

Austad, Marit
Master thesis
View/Open
Marit Austad (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2590015
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å få et dypt innblikk i tre pedagogiske ledere sin måte å jobbe forebyggende på i barnehagen, deres opplevelser og erfaringer.

Problemstillingen for dette prosjektet er På hvilken måte jobber pedagogiske ledere i barnehagen forebyggende i forhold til barn som viser eksternalisert atferd.

Kvalitativ metode er benyttet i dette prosjektet, da den metoden er mest hensiktsmessig for å fremme informantenes erfaringer og opplevelse av problemstillingen. Videre er det brukt semistrukturert intervju som instrument i datainnsamlingen. Utvalget er tre pedagogiske ledere på storbarns-avdeling (3-6 år). De er fra tre ulike barnehager i samme kommune. I analysearbeidet ble det brukt temasentrert tilnærming, og det ble lett etter særegenheter og fellestrekk i det transkriberte datamaterialet. Funnene ble drøftet i lys av relevant teori.

Denne undersøkelsen viser at pedagogiske ledere jobber forebyggende innenfor grunnbemanningen ovenfor barn som viser eksternalisert atferd. Det mest fremtredende er arbeid med relasjoner og tilknytning, voksenrollen, organisering og foreldresamarbeid.

Informantene forteller noe generelt om det forebyggende arbeidet, og noe rettet spesifikt mot barn med eksternalisert atferd. En del av arbeidet slik de forteller, foregår strukturert og er mer planlagt. Det begynner også å være noe forskning i Norge og Skandinavia på barnehage og risiko for utvikling av atferdsvansker, betydningen av relasjoner og bruk av universalforebyggende tiltak.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit