Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2171-2190 av 2567
-
Symptoms of Internet Gaming Disorder in Youth: Predictors and Comorbidity
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Internet gaming disorder (IGD) was included in the Addendum to DSM-5 as a condition for further study. Studies of community samples using a diagnostic interview are lacking, and evaluations of the proposed symptoms, ... -
Synergieffekter for veilederne på NAV-kontor med veilednings- og oppfølgingsloser: En kvalitativ studie om veilednings- og oppfølgingslosenes kompetanse har gitt en merverdi til andre veiledere på NAV-kontoret
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvilken nytteeffekt veiledere ved NAV-kontor har hatt av veilednings- og oppfølgingslosene. Samtidig har jeg sett på hvordan informantene har opplevd innovasjonsprosessen ... -
Synet på åndssvake i et historisk lys : hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i perioden 1920-1932?
(Master thesis, 2015)Mastergradsoppgaven er skrevet med bakgrunn i formuleringen av følgende problemstilling: «Synet på åndssvake i et historisk lys» - Hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i perioden 1920-1932? Utviklingshemmede har ... -
Synshemning - En faktor som bidrar til å påvirke psykososial tilpassing hos grunnskoleelever i Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland?
(Master thesis, 2010)Metode: Med utgangspunkt i nevnte problemstillinger ble det gjennomført en kvantitativ undersøkelse (tverrsnittsstudie) hvor utvalget bestod av 80 synshemmede grunnskoleelever i 1.-10. klasse fra fylkene Aust-Agder, ... -
Synsrelaterte leseplager og synstrening: En undersøkelse som ser om elever med leseplager kan hjelpes av synstrening
(Master thesis, 2013)I masteroppgaven i spesialpedagogikk har jeg valgt å skrive om synsrelaterte plager som elever kan oppleve under lesing/nærarbeid og synstrening. Ut i fra dette fagområdet har jeg valgt ut følgende problemstilling: Kan ... -
Synstapets innflytelse på hørselen: En kvanitativ kartlegging av den funskjonelle hørselen med innslag av kvalitativ intervju til personer med kombinert syns og hørselhemming
(Master thesis, 2012)Synet har en innflytelse på hørselen, og forskning viser at når både syns- og hørselsnedsettelse opptrer sammen, forsterker de hverandre og synet påvirker indirekte hørselen (Horowitz og Reinhardt, 1993). Kombinert syns- ... -
Systemarbeid i skole- hvilken plass har PP-tjenesten? En kvalitativ studie om betydningen av PP-tjenesten i systemarbeid sett gjennom rektorbriller
(Master thesis, 2018)Denne undersøkelsen tar sikte på å gi innblikk i hvordan enkelte rektorer opplever samarbeidet med PPT i forhold til systemrettet arbeid. Jeg ønsker å se nærmere på hva rektorene legger i begrepet systemarbeid, hvilken ... -
Systemrettet arbeid for en inkluderende allmennpedagogikk
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen; «Hvordan kan veiledning fra PP-rådgivere bidra til større vektlegging på systemrettet arbeid for å øke kvaliteten på det allmennpedagogiske tilbudet i barnehagen ... -
"Sørge for at alle blir hørt og sett". Pedagogers arbeid med relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2015) -
søsken - den glemte stemmen i mobbesaker?
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å få frem søsken sin stemme i mobbesaker. Studien handler om tre søsken sin opplevelse av mobbing, og refleksjoner over konsekvenser. Problemstillingen er: «Hvordan oppleves det å være ... -
Ta barns følelser på alvor, det er jobben din
(Master thesis, 2020)Sammendrag Masteroppgaven «Ta barns følelser på alvor, det er jobben din» er en kvalitativ intervjustudie som baserer seg på semistrukturert intervju, med fire informanter som er pedagoger i ulike barnehager i ulike ... -
TA – UTFORSKE – GJENKJENNE: Hvilke objektegenskaper er blinde barn opptatt av når de skal gjenkjenne gjenstander og taktile bilder?
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett på hva blinde barn er opptatt av ved gjenkjenning av gjenstander og taktile bilder. Jeg ønsket å finne ut hva barnet rettet sin oppmerksomhet mot ved gjenstanden for å kunne gjenkjenne ... -
Tacit competencies in the Emergency Department : a Q-metholological study into how nurses in the Emergency Department experience the use of reflection in relation to empathy and emotional awareness in their practice
(Master thesis, 2016)Nursing is an education than can be put in to use in a myriad of different jobs and work arenas. This diversity also means that there are many different conditions, perspectives, preferences, cultures and dispositions for ... -
Taking children's humor seriously: A study of humor in children diagnosed with obesity and the medicalization of body weight
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Within the social studies of children and childhood, children’s humor is an under-explored area. In this article, I explore the use of humor by children diagnosed with severe obesity while attending long-term rehabilitation ... -
"Takk, takk, takk, takk! Takk for at du så meg, takk for at du så meg…": En kvalitativ intervjustudie av tre læreres erfaringer knyttet til relasjonarbeid i møte med elever som viser tilknytningsvansker
(Master thesis, 2014)I denne studien er fokuset rettet mot lærer-elev-relasjoner knyttet til elever som viser tilknytningsvansker. Med tilknytningsvansker menes her alle former for utrygg tilknytning. Dette er elever som på grunn av tidligere ... -
Talking Back and Redesigning Texts: Critical Media Literacy for Elementary Students in an Afterschool Program
(Chapter, 2017)A critical media literacy approach where teachers focus on the notion of critique, ideology, and encourage critical analysis of race, class, gender, and sexuality (Kelner & Share, 2007) is an important aspect of literacy ... -
Tankene er som klumper inni hodet – så blir de oppløst i løpet av samtalen: Opplevelser knyttet til hvordan coachingsamtaler påvirker motivasjon for å fullføre en videreutdanning kombinert med jobb og familie
(Master thesis, 2010)For å besvare problemstillingen, har jeg brukt en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. Det kvalitative forskningsintervjuet er brukt for å samle inn data fra 4 intervjuer. Jeg gjorde lydopptak av intervjuene ... -
Tanker trigger trøbbel: En kvantitativ studie av tinnitusrammedes plager og behandlingsmuligheter
(Master thesis, 2011)Formål: Undersøke hvordan tinnitusrammede opplever å være plaget av tinnitus. I forlengelsen av denne hovedproblemstillingen undersøkes om de ulike behandlingsmetodene som er brukt av informantene er like effektive, og hva ... -
Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this longitudinal study was to analyse relations between teachers’ perceptions of job demands and job resources in the school environment and dimensions of burnout, depressed mood, job satisfaction and ... -
Teacher Nominations of Preschool Children at Risk for Mental Health Problems: how False Is a False Positive Nomination and What Make Teachers Concerned?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Identification attempts in populations with a low prevalence of problems usually result in a considerable number of false positives. Thus, the aim of the current study was to investigate the false positive rate following ...