Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1790-1809 of 2590
-
Pakistani children's lived experiences of relationships in the context of child protection services in Norway: An interpretative phenomenological analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper examines how children from immigrant background experience and negotiate power relations with family and social workers in the context of child protection services (CPS) in Norway. Using the interpretative ... -
Pakkeforløp for kreft: erfaringer blant helsepersonell og pasienter. Sluttrapport fra den forskningsbaserte evaluering av pakkeforløp for kreft
(SINTEF AS (ISBN starter med 978-82-14-);, Research report, 2021)Rapporten sammenfatter resultater fra prosjektet "Evaluering av pakkeforløp for kreft". Pakkeforløp for kreft ble innført i Norge i 2015 og skal sikre at pasienter opplever et godt organisert, helhetlig og forutsigbart ... -
PALS gjennom lærernes øyne. En kvalitativ studie om læreres erfaringer med det skoleomfattende programmet PALS og hvordan programmet kan ha bidratt til å styrke arbeidet med utagerende elever på en norsk byskole
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg det arbeidet som utføres i norske skoler for å regulere og forebygge utagerende atferd. En måte å gjøre dette på er å ta i bruk det skoleomfattende programmet PALS, «positiv atferd, støttende ... -
Paradoxes of Conversion: Everyday Lives of Tibetan Buddhist Child Monks in Ladakh
(Master thesis, 2013)Converting to modernity does not only imply changing what one does and how, rather it involves changes in one's relationship with existence as a whole. Every culture is founded upon metaphysical presuppositions which ... -
Parent-practitioner Collaboration in Norwegian Day-care Institutions: Perspectives from parents with and without children "with special needs"
(Master thesis, 2012)Through qualitative analysis with basis in a theoretical framework constructed by perspectives from sociology of childhood and Foucault’s understanding of discursive power relations, this thesis contributes to in depth ... -
Parental participation in Kenyan kindergarten - A qualitative study on teachers' reflections on parental participation and children's stay in the kindergarten
(Master thesis, 2018)To reiterate Toni Buchan’s own words, ‘a generation of parents has grown up in an era where there is someone (or something) available to do most things for you’ (Buchan, 2013, p. 61). This research study draws from today’s ... -
Parental self-work: governing enactments in family life
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Discourses on lifelong and lifewide learning portray everyday life as a pedagogical space where requirements for how to preferably improve oneself through learning are highly significant. Drawing upon the notion of ... -
Part II: Living Life: A Meta-Synthesis Exploring Recovery as Processual Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Recovery, a prominent concern in mental health care worldwide, has been variously defined, requiring further clarification of the term as processual. Few studies have comprehensively addressed the nature of recovery ... -
Parterapiens historie
(Chapter, 2017) -
På eigne bein: Ein kvalitativ studie av tre ungdommar sine opplevingar av eit annleis skuleår
(Master thesis, 2010)I denne studien har eg intervjua tre ungdommar om deira opplevingar av å vere med på eit alternativt skuleår. Desse ungdommane var alle ferdige med ungdomsskulen, men valde seg bort frå vidaregåande skule av ulike årsaker. ... -
På eigne bein: Ein kvalitativ studie av tre ungdommar sine opplevingar av eit annleis skuleår
(Master thesis, 2009) -
På hvilken måte kan uteskole påvirke elevers selvoppfatning?
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar utgangspunkt i elever ved én ungdomsskole der uteskole er et av de viktige pedagogiske tiltakene. Oppgavens formål er å se på hvordan uteskole kan være en bidragsyter til å påvirke elevers selvoppfatning, ... -
På hvilken måte påvirker ledelse prosesskvaliteten i barnehagen?
(Master thesis, 2014)Med utgangspunkt i vår interesse for ledelse i barnehagen, og et økende samfunnsmessig nasjonalt og globalt fokus på kvalitet, ønsker vi med denne forskning å synliggjøre sammenhengen mellom ledelse og prosesskvalitet. Vår ... -
På hvilken måte påvirker relasjon til leder, autonomi og tilrettelegging og policy for mestringsfravær en bedrifts langtidsfriskhet? - En kvantitativ studie av en stor teknologibedrift
(Master thesis, 2014)Arbeidslivsforskning har i lang tid hatt fokus på sykefravær og hvilke konsekvenser dette har for hver enkelt bedrift og samfunnet som helhet. I denne studien ønsket jeg å se dette fra et annet utgangspunkt og undersøke ... -
På kontoret bra, hjemme best? En kvalitativ studie om uformell læring i en tid preget av hjemmekontor.
(Master thesis, 2022)Koronapandemien har tydeliggjort betydningen av raske omstillinger fra det fysiske arbeidsstedet til hjemmekontoret. Dette innebærer at ansatte står ovenfor nye muligheter og utfordringer i deres arbeidshverdag. I denne ... -
På sporet av god leseopplæring - En kvalitativ studie av leseopplæring på 1.trinn
(Master thesis, 2015)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot leseopplæring på 1.trinn. Begynneropplæringen i lesing har stor betydning for tilegnelsen av gode leseferdigheter, som er et nødvendig grunnlag for personlig og faglig ... -
Pedagogen i møte med barn med ulike forutsetninger i barnehagen - En kvalitativ studie om pedagogiske ledere sine refleksjoner om mangfold i barnehagen, og hvilken betydning disse kan ha for deres møte med barn med ulike forutsetninger
(Master thesis, 2018)Denne studien fokuserer på pedagogiske ledere sine refleksjoner rundt mangfold i barnehagen. Studien er et resultat av en kvalitativ undersøkelse basert på semistrukturert intervju. Utvalget i denne studien består av fire ... -
Pedagogens refleksjoner om ettåringens psykiske helse i barnehagen
(Master thesis, 2014)«Pedagogens refleksjoner om ettåringens psykiske helse i barnehagen». Dette ble tittelen på min mastergradsoppgave i førskolepedagogikk. Tema for undersøkelsen ble til på grunnlag av egne interesser og erfaringer etter ... -
Pedagogers arbeid for en god overgang mellom barnehage og skole - En kvalitativ studie om pedagogers arbeid for en tilrettelagt overgang for barn med rett til spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er overgangen fra barnehage til skole. Tall fra SSB viser at over 96% av alle barn i alderen 3 til 5 år går i barnehage (Utdanningsdirektoratet, 2017). Dette betyr at de fleste barn i Norge skal ...