Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 2099-2118 of 2531
-
Spiseforstyrrelser i skolen
(Master thesis, 2011) -
Sporene der hjemme: Om 15-16-åringer og deres hverdagskultur – basert på en undersøkelse om kulturelle og estetiske praksiser i noen utvalgte nordiske ungdomsrom
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:167, Doctoral thesis, 2006) -
Språkaktiviteter i lese- og skriveopplæringen: En kvalitativ studie av språkaktiviteter i en førsteklasse, og lærers erfaringer med bruk av språkaktiviteter som forebyggende for eventuelle lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven har jeg undersøkt språkaktivitetene i en førsteklasse ut fra problemstillingen Hvordan kan en lærer legge til rette for språkaktiviteter på første klassetrinn for å støtte elevenes utvikling av lese- og ... -
Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familier.En intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Den sjøsamiske minoriteten i Norge har vært under stort press med tre hundre års norsk innflytelse og fornorskingspolitikk. Fornorskingen var særlig konsentrert innen skoleverket og i nesten hundre år (1905–1999) ble samiske ... -
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Språkkartlegging i barnehagen er et konfliktfylt felt som preges av enten/eller tenkning. På den ene siden ser kartleggingstilhengerne ut til å ha en positivistisk tro på at kartlegging kan bidra til løsninger på alt fra ... -
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
(Doctoral theses at NTNU;2021:2, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag I Norge er språkkartlegging av barnehagebarn en omdiskutert praksis. Tilhengerne betrakter praksisen som et redskap for å gi barn den hjelpen de har behov for, og et tiltak for å bedre kvaliteten i barnehagen, ... -
Språklige, kommunikative og kulturelle utfordringer og muligheter i PP-tjenestens praksis
(Master thesis, 2020)Denne studien tar sikt på å få kunnskap om hvilke erfaringer og tanker PP-rådgivere har med å utrede minoritetsspråklige elever. Utgangspunktet for studien var problemstillingen: Hvilke erfaringer og tanker har PP-tjenesten ... -
Språkopplæring i den flerkulturelle skolen - En kvalitativ intervjustudie av 3 lærere
(Master thesis, 2018)Norge er etter hvert blitt et flerkulturelt samfunn noe som også gjenspeiler seg på skolene mange steder i landet vårt. Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivning forsker derfor på et aktuelt ... -
Spunk - A love story: Teacher community not
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:11, Doctoral thesis, 2007) -
Starry starry night. Fantasies of homogeneity in documentary films about Kvens and Norwegian-Pakistanis
(Chapter, 2019)This chapter compares two documentary films about old and new minority groups in Norway, with reference to Lauren Berlant’s understanding of ‘national fantasy’. The documentaries, Under an annen himmel [Under another sky] ... -
Stigmatisering, inkludering og sosial status
(Master thesis, 2019)I Norge har det de siste årene pågått en debatt om spesialundervisningen fungerer som tiltenkt i praksis. Et tema som stadig er kilde til diskusjon er forståelsen av at alle elever skal oppleve skolen som inkluderende ... -
Stille atferd: En kvalitativ studie av tiltak for barn med stille atferd på småskoletrinnet - Hva vektlegger lærere som viktig for å fremme inkludering hos elever med stille atferd på småskoletrinnet?
(Master thesis, 2018)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering av barn med stille atferd på småskoletrinnet. Gjennom denne studien ønsker jeg å fokusere på skolen som inkluderingsarena og nærmere bestemt lærerens rolle i arbeidet med å ... -
Stille elevers deltakelse i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ... -
Stille elevers deltakelse i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ... -
«Stille, snille. Og de stille, snille vet du ... Det er egentlig de man bør være mest bekymret for». En kvalitativ studie av hvordan opplæringen kan tilpasses høysensitive elever i barneskolen
(Master thesis, 2023)I det norske skolesystemet er «en skole for alle» et retningsgivende mantra som skal bidra til å sikre elevenes rett til en individuelt tilpasset opplæring (Meld. St. 6 (2019-2020); Moen & Lekang, 2021; Opplæringslova, ... -
Stillhet er en undervurdert lyd
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning innenfor psykisk helse og livskvalitet viser at en stor andel barn med innagerende atferd blir diagnostisert med psykiske lidelser i senere barne- og ungdomstid. Denne studien vil ikke fokusere på ... -
Store og små mennesker i relasjon: En Q-metodologisk studie av barns opplevelse av en god relasjon til voksne og hvilke implikasjoner dette kan ha for hvordan man som voksen møter barn
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan barn opplever en god relasjon til voksne, for på den måten å se på hva dette vil ha å si for vårt daglige samvær med barn. Hva er det barna selv verdsetter, trenger ... -
Storytelling through Popular Music: Social Memory, Reconciliation, and Intergenerational Healing in Oromia/Ethiopia
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Drawing on a popular music video titled ‘Beelbaa’ by a young Oromo artist, Jambo Jote, this article discusses the moments and contexts that compel young people to speak up in subtle and poetic ways. By interpreting the ... -
Streetism: The Lived Experiences of Unaccompanied Migrant Children and their Rights.
(Master thesis, 2010)This study attempts to explore both the pre-street and the current lived experiences ofunaccompanied migrant children on the streets of Accra and the motivations, contributions,perceptions and the challenges these children ...