Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU): Recent submissions
Now showing items 1-20 of 15255
-
Studenters Opplevelse av E-sport som Plattform for Identitet, Tilhørighet og Vennskap
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative undersøkelsen handler om hvordan fire forskjellige studenter fra NTNU opplever sitt medlemskap i e-sport som avgjørende for deres hverdag. I teksten vil det belyses erfaringer, og opplevelser fra funn og ... -
Læreres møte med ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie som undersøker erfaringene og opplevelsene til fire lærere knyttet til ufrivillig skolefravær. Studien er basert på fire semistrukturerte intervjuer, hvor målet var å få en ... -
How do you see me? The impact of perceived societal recognition on PTSD symptoms amongst Norwegian peacekeepers
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Background: The peacekeeper role is different to that of traditional combat, however, peacekeepers, like combat soldiers, may also be exposed to high levels of dangerous and/or potentially morally injurious events ... -
Intervjuundersøkelse om potensialet for bruk av skapende dans og bevegelse i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon, studieretning kunstfag med tittelen «Intervjuundersøkelse om potensialet for bruk av skapende dans og bevegelse i grunnskolen» tar for seg muligheter ... -
Å møte et nei: Ansattes opplevelser med å skape tillit for brukere som motsetter seg hjelp i hjemmetjenesten
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven studerer hvilke opplevelser ansatte i hjemmetjenesten har i møte med brukere som motsetter seg hjelp. Jeg har gjennomført sju kvalitative dybdeintervjuer med ansatte ved ulike enheter i ... -
En sammenlignende ustillingsanalyse av freds- og menneskerettighetsentre i Agder og i Trøndelag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan krigens fangehistorie formidles ved Falstadsenteret i Trøndelag og Arkivet i Agder, gjennom deres permanente utstillinger. Oppgavens hovedproblemstilling er å utforske hvordan disse ... -
The applicability of automated marine clay gully delineation using deep learning in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Gullies and ravines are common landforms in raised marine fine-grained deposits in Norway. Gullies in marine clay are significant landforms indicative of soil erosion and natural hazards and are of high conservation value. ... -
Matematikklæreres arbeid med kompetansemål om programmering - En kvalitativ studie om hvordan matematikklærere beskriver sine opplevelser og sitt arbeid med kompetansemålene om programmering.
(Master thesis, 2024)Med LK20 ble programmering en del av den norske læreplanen og matematikkfaget. Begrepet algoritmisk tenkning ble innført og elever skulle i løpet av de første årene på skolen arbeide med trinnvise instruksjoner som utvikler ... -
«Vi kan klare å møte dem på en bedre måte enn det vi får til i dag» - En kvalitativ studie av tre lærere og en spesialpedagog sine erfaringer og opplevelser med tilpasset opplæring for evnerike elever
(Master thesis, 2024)I denne studien rettes fokuset mot lærere sine erfaringer og opplevelser med tilpasset opplæring for evnerike elever. Det anslås at 10-15% av elevpopulasjonen i norsk skole kan kalles evnerike, og av den grunn er dette ... -
Patient adherence as a predictor of acute and long-term outcomes in concentrated exposure treatment for difficult-to-treat obsessive-compulsive disorder
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Background: Exposure and response prevention (ERP) is considered the first-line psychotherapy for obsessive-compulsive disorder (OCD). Substantial research supports the effectiveness of ERP, yet a notable portion of patients ... -
Å stå trygt i endring: En kvalitativ studie av ledernes rolle i endringsarbeid ved Sykehusapotekene Helse Midt-Norge.
(Master thesis, 2024)Sykehusapotekene Helse Midt-Norge skal høsten 2024 implementere et nytt IT-system i alle sine apoteker i regionen. For å oppfylle nasjonale styringskrav og strategiske mål innen digitalisering og teknologisk utvikling, ... -
Elevene kommer ikke med en bruksanvisning
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan dansepedagoger opplever å undervise en klasse hvor det er elever som viser atferd som oppleves som utfordrende for pedagogen. Oppgavens problemstilling lyder ... -
A capabilitarian behavioral economics: what behavioral economics can learn from the capability approach
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Behavioral economics (BE) accounts for how people actually behave has proven to be very influential in multiple domains. Its insights have dislodged settled assumptions and put forward an improved understanding of human ... -
Lidenskap og Flourishing: Utforskning av sammenhenger og kjønnsforskjeller
(Bachelor thesis, 2024)Dette studiet utforsket sammenhengen mellom lidenskap og flourishing (velvære) også med fokus på kjønnsforskjeller. Både lidenskap og velvære er sentrale for gode prestasjoner og ferdighetsutvikling. Lidenskap refererer ... -
Vi har da nok natur å ta av
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven er å utforske naturdiskursen i konsekvensutredninger av norske gondolbaner. Gondolbaner har fått økt popularitet i norsk turistnæring og gjør det enklere for alle brukergrupper å komme tettere ... -
Aligning and deviating voices: Toward a theory of cultural resonance in political communication
(Doctoral theses at NTNU;2024:322, Doctoral thesis, 2024)This dissertation explores the multifaceted concept of cultural resonance within the realm of political and media communication, drawing on insights from semiotics, cultural studies, and social psychology. Cultural resonance, ... -
Lærers kommunikasjon som tilretteleggelse for læring i utforskende arbeid med desimaltall
(Master thesis, 2024)Studien i denne masteroppgaven undersøker hvordan lærerens kommunikasjon i utforskende arbeid med desimaltall kan legge til rette for læring for 6.klasse-elever, som er studiens forskningsspørsmål. Studien har med hensikt ... -
Fremstilling av 22. juli i lærebøker i samfunnsfag.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan tre lærebøker for 10.trinn fremstiller terrorangrepet 22.juli 2011, samt hvilke narrativer som formidles. Bakgrunnen for studien er viktigheten av undervisning om 22.juli i skolen, ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg analysert lærebokoppgaver i to læreverk fra ungdomsskolen for å vurdere hvilke ferdigheter i kritisk tenkning som trenes gjennom de ulike oppgaveformuleringene. Utgangspunktet ... -
Litt dum liksom… eller det er jo bare at jeg har lest feil
(Master thesis, 2024)Denne forskningen retter søkelyset mot erfaringer og opplevelser tidligere skoleelever med dysleksi har, og hvilke konsekvenser det kan ha gitt for deres selvoppfatning. Basert på de erfaringene og opplevelsene som er ...