Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU): Recent submissions
Now showing items 21-40 of 14692
-
En kvalitativ studie om bankansattes opplevelse av work-life-balance i en hybrid arbeidshverdag
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å gi innsikt i ansattes opplevelse av work-life-balance i en hybrid arbeidshverdag. Dette er et dagsaktuelt tema ettersom flere organisasjoner har implementert fjernarbeid som et arbeidsverktøy, ... -
Brief Intervention as a Method to Reduce Z-Hypnotic Use by Older Adults: Feasibility Case Series
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Background: Z-hypnotics or z-drugs are commonly prescribed for insomnia and sleep difficulties in older adults. These drugs are associated with adverse events and dependence and are not recommended for long-term use. Despite ... -
Jeg har jo mest fokus på kompetansemålene. Og kjerneelement, hva var de igjen?
(Master thesis, 2024)Formålet i vår studie har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i Norge både forstår og vurderer to sentrale begrep i et av kjerneelementene i læreplanen LK20, deltakelse og samspill. I studien blir Gundem (1990), ... -
Ingen blir gode alene
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke ansattes opplevelser av tilbakemeldingskulturen på arbeidsplassen. Oppgaven undersøker deltakernes opplevelser av ulike typer tilbakemeldinger. Der det setter fokus på ... -
Co-creation of an organisational culture
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masterstudien har vært å undersøke hvilke faktorer som påvirker dannelsen av organisasjonskultur i en nyetablert organisasjon. Disse faktorene inkluderer, men er ikke begrenset til, Schein’s (2017) ... -
Kroppsideal i klatring
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Deltakelse i idrett kan medføre utfordringer knyttet til kroppsbilde og kroppsvekt, og i idretter hvor det er en fordel å være mager kan dette være særlig utfordrende. Klatring er en slik vektsensitiv idrett, ... -
Elevers utvikling av strategibruk i multiplikasjon på barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne studien undersøker jeg elevers utvikling av strategibruk i multiplikasjon fra 3. trinn til 7. trinn. Gjennom studien har jeg presentert hvordan elevers strategibruk i multiplikasjon kan se ut for hvert av disse ... -
Investigating Norwegian EAL Teacher-Preparedness and Challenges in Teaching Linguistically Diverse Students
(Master thesis, 2024)Statistisk sentralbyrå viser at mer enn 200 språk er representert i norske klasserom i dag (Neokleous & Karpava, 2023; Statistisk sentralbyrå, 2022). I en stadig mer globalisert verden tar folk med seg språkene og kulturene ... -
Eg toler å høyre alt! - Ein kvalitativ studie av profesjonsutøvarar sin tilstedeværelse i møte med det sårbare barnet
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er å setje eit søkjelys mot korleis profesjonsutøvarar opplev eigen tilstedeværelse i møte med eit sårbart barn. Føremålet med denne forskinga er å få auka kunnskap om kva som er viktig i vanskelege ... -
Inkludering på norske folkehøgskoler
(Master thesis, 2024)Retten til utdanning for alle står sterkt i samfunnet, men likevel viser forskning at unge med funksjonsnedsettelser er mindre inkludert i skolen enn andre. Denne masteroppgaven knytter dette til en folkehøgskolekontekst, ... -
En balansekunst
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan profesjonelle hjelpere ivaretar egne behov. Yrkesgrupper som leger, sykepleiere, rådgivere og psykologer, står ofte ovenfor utfordringer knyttet til håndtering av andres følelser, ... -
Dual frames of reference: naturalization, rationalization and justification of poor working conditions. A comparative study of migrant agricultural work in Northern California and South-Eastern Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This paper analyzes how agents such as agricultural migrants, agricultural employers and local community representatives apply the dual frame of reference (DFR) to naturalize, rationalize and justify the presence of ... -
“Jeg har jo mest fokus på kompetansemålene. Og kjerneelement, hva var de igjen?”
(Master thesis, 2024)Formålet i vår studie har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i Norge både forstår og vurderer to sentrale begrep i et av kjerneelementene i læreplanen LK20, deltakelse og samspill. I studien blir Gundem (1990), ... -
Oppvokst på sosiale medier: En kvalitativ studie av ungdommers og foreldres perspektiver på sosiale medier
(Master thesis, 2024)«Screenagers», «homo zappiens» og «digitalt innfødte». Kjært barn har mange navn, og alle viser de til en generasjon barn og unge som vokser opp i et samfunn preget av digital teknologi. I dag er barn og unge svært aktive ... -
Inkluderende matematikkundervisning: muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker fire lærere på 10. trinn sin oppfatning av inkluderingsbegrepet i matematikk. Lærerne sin subjektive oppfatning av innholdet i begrepet, hvordan de underviser for inkludering i matematikk og hvilke ... -
Betydningen av trenerkompetanse og erfaring - En undersøkelse av spillerutvikling og trenerutdanning i norsk ungdomsfotball
(Master thesis, 2024)Norges Fotballforbund (NFF) har de siste årene gjennomført en omfattende satsning på å øke trenerkompetansen i norsk fotball. Denne masteroppgaven undersøker hvordan ulike typer trenerkompetanse påvirker utviklingen av ... -
Fleksibilitet og adaptivitet i divisjon - En kvalitativ intervjustudie om barneskolelæreres tanker og praksis
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker barneskolelæreres tanker om og undervisningsopplegg rettet mot fleksibilitet og adaptivitet i divisjon. Formålet med studien er å frembringe kunnskap om hvordan ... -
Ideer om kjønn i nye lærebøker (LK20)
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker ideer om kjønn og hvilke ideer som er fremtredende i utvalgte lærebøker i samfunnsfag etter kunnskapsløftet 2020. Kjønn er et omdiskutert tema i samfunnet som aktivt diskuteres politisk, min ... -
Serving Up Realness: Reseeing Masculinity and Labor in Queer Eye
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Representasjoner og multiplikasjonsstrategier i et digitalt læreverk. En kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg av matematikkoppgaver fra DragonBox Skoles digitale læreverk for 3. trinn.
(Master thesis, 2024)Denne studien er et resultat av min masteroppgave i matematikkdidaktikk ved institutt for lærerutdanningen ved NTNU i Trondheim. Den overordnede tematikken for studien er representasjoner og multiplikasjonsstrategier i et ...