Elevene kommer ikke med en bruksanvisning
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan dansepedagoger opplever å undervise en klasse hvor det er elever som viser atferd som oppleves som utfordrende for pedagogen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: "Hvordan påvirker utfordrende atferd danseundervisning, og på hvilken måte kan dansepedagogen tilrettelegge for denne atferden?"
I denne oppgaven er definisjonen av utfordrende atferd identisk med det som ofte betegnes som problematferd. Hva pedagogene opplever som utfordrende defineres ut fra deres egne individuelle erfaringer. Utfordrende atferd, enten det er stille atferd eller utagerende, setter dansepedagoger i en posisjon hvor de er nødt til å tilrettelegge og ta hensyn. For å kunne besvare denne problemstillingen er det gjennomført kvalitative intervju av fire informanter. Felles for disse informantene er at alle jobber som dansepedagoger i kulturskole eller private danseskoler, og de har alle erfaring med utfordrende atferd.Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming med inspirasjon fra fenomenologi og hermeneutikk. Det tas utgangspunkt i informantenes egne erfaringer. Disse erfaringene har senere blitt analysert og drøftet. Den empiriske analysen har blitt gjennomført gjennom tematisk analyse og koding. Disse kodene ble senere til kategoriene: «Ivaretagelse av ulike behov», «Gode lærer-elev relasjoner», «Informasjon, uten å skape fordommer» og «Kompetanse i danseundervisning». Disse drøftes i lys av relevant teori for å gi en utvidet forståelse av fenomenene.
I denne oppgaven kommer det frem at faktorer som å skape trygghet og å bli kjent med elevene kan bidra til å forebygge utfordrende atferd. Ved å bli kjent med elevene forstår en at det ofte er andre faktorer enn eleven selv som er årsaken til utfordrende atferd, og at konteksten har stor innvirkning. Relasjoner kommer frem som noe av det viktigste pedagogene arbeider med, selv om de har lite tid til overs både i og utenfor undervisningstiden. Kompetanse både fra erfaring og utdanning kan trekkes frem som et godt bidrag til å arbeide hensiktsmessig med slik atferd. Disse faktorene er essensielle for både pedagogens og elevens trivsel i dansetimene. The purpose of this master thesis has been to research how dance teachers experience teaching a class where there are pupils who display behavior that is experienced as challenging for the teacher. The assignmenst problem reads as followed: "How does challenging behavior affect dance teaching, and in what way can the dance teacher accommodate for this behavior?"
In this thesis, the definiton of challenging behavior is equal to what is refferd to as problem behaviour, and what the informants experience as challenging is based on their own individual understanding. Challenging behaviour, whether it is quiet behaviour og acting out, puts danceteachers in a position where they have to facilitate and take account. In orden to answer this issue, a qualitative interview with four informants was conducted. The informants have in comon that they are all working as danceteachers in municipal schools of music and perforing arts or private dance schools. They have all some sort of experience in teaching students with challenging behaviour.
The master thesis has a qualitative approach with a phenomenological and hermeneutic perspectinve. The base of the thesis are the informants own experiences. These experiences have later been analyzed and discussed. The empirical analysis has been carried out through thematic analysis and coding. The codes later became the following categories: “Taking care of various needs”, “Good teacher-pupil relations”, “Information, without creating prejudice” and lastly “Competence in danceeducation”. These are discussed in the light of relevant theory to provide an expanded understanding of the phenomena.
In this thesis, it emerges that factors such as creating a save space and getting to know the pupils can be an important factor towards preventing challenging behavior. By getting to know the pupils, one can understand that it is not the pupils themselves that is the cause of the behaviour, and that the context has a significant impact. Relations emerge as one of the most important aspects that the teachers work on, even though they have limited amount of time. Competence both from experience and education can be highlighted as a superiour contribution to prevent such behaviour. These factors are essential for both the teacher and de pupils well-being.