En sammenlignende ustillingsanalyse av freds- og menneskerettighetsentre i Agder og i Trøndelag
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan krigens fangehistorie formidles ved Falstadsenteret i Trøndelag og Arkivet i Agder, gjennom deres permanente utstillinger. Oppgavens hovedproblemstilling er å utforske hvordan disse to fred- og menneskerettighetssentrene presenterer krigens fangehistorie gjennom sine permanente utstillinger, og å identifisere likheter og forskjeller i deres måter å formidle denne på. Utgangspunktet for masteroppgaven startet med interessen jeg har for litteratur og hvordan litteratur kan påvirke verdensbildet, og verdensforståelsen til leseren. Jeg oppdaget så grobunn til dette prosjektet i egne erfaringer som museumsvert på Hamsunsenteret, og i opplevelser relatert til hvor ulik forståelse mennesker jeg har møtt og lest om har av den «samme» historien. Dette førte meg til en hypotese om at dette avhenger av hvor man får sin kunnskap fra. Opplevelsene jeg hadde som museumsvert førte til spørsmål om hvordan historie formidles og hvilke historier som velges ut for presentasjon i utstillinger og formidlingsinstitusjoner. Masteroppgaven argumenterer for at museer og utstillinger i aller høyeste grad, alene, kan fungere som en alternativ læringsarena, som vil bidra til utvikling av historiebevissthet, og forme de besøkendes forståelse ved å kontekstualisere og invitere til emosjonelt og faglig engasjerende opplevelser.Metodisk kombinerer oppgaven kvalitative tilnærminger som observasjon og dokumentanalyse i undersøkelsen og sammenligningen av sentrenes permanente utstillinger. Ved bruk av teoretisk rammeverk om historiebevissthet, historiekultur, narrativ teori og alternative læringsarenaer, undersøker masteroppgaven hvordan Falstadsenteret og Arkivet bruker historie og da særlig andre verdenskrigshistorie for å skape og formidle engasjerende og meningsfulle fortellinger om deres fangehistorie.De innledende kapitelene introduserer bakgrunnen for valg av tema, relevant tidligere forskning og teoretiske perspektiver på historiebevissthet, historiekultur, narrativ teori og alternative læringsarenaer. Hoveddelen av oppgaven presenterer de permanente utstillingene gjennom observasjoner og illustrasjoner som fører til en analyse og sammenligning av utvalgte analyseenheter. Analysen og sammenligningen forsøker å se på hvordan de permanente utstillingene kan bidra til forståelse av krigens fangehistorie, kompleksitet og dens effekter på nasjonal og lokal identitet I tillegg vil den se på hvordan presentasjonen og valg av formidlingsstrategier innad i utstillingene kan bidra til forståelse av fangehistorien og i hvilken grad dette kan bidra til å skape felles nasjonale referanserammer. Avslutningsvis vil masteroppgaven svare på problemstillingen og foreslå prosjekter for videre forskning, og hvordan denne masteroppgaven kan bli et bidrag til dem.Denne masteroppgaven er et bidrag til forståelsen av hvordan to norske fred- og menneskerettighetssentre i Norge bidrar til historieformidling og bevisstgjøring gjennom sine permanente utstillinger. This master´s thesis explores how the history of war imprisonment is communicated at the Falstad Center in Trøndelag and at the Archive in Agder, through their permanent exhibitions. The primary research question is to investigate how these peace and human rights centers present their history of war imprisonment through their permanent exhibitions, and to identify similarities and differences in their communication methods. The genesis of this master´s thesis began with my interest in literature and how literature can influence the world view and understanding of the reader. However, it first found fertile ground in my own experiences as a museum host at the Hamsun Center and in observations of how differently the same story is understood, depending on where one gets their knowledge from. This was also experienced in my role as a museum host, leading to questions about how history is communicated, and which stories are selected for presentation. The thesis argues that museums and exhibitions can indeed function as an alternative learning arena, contributing to the development of historical consciousness and shaping visitors understanding by contextualizing and inviting emotionally and academically engaging experiences.Methodologically, the thesis combines qualitative approaches such as observation and document analysis in the examination and comparison of the center’s permanent exhibitions. By using a theoretical framework on historical consciousness, history culture, narrative theory and alternative learning arenas, this master´s thesis investigates how the Falstad Center and the Archive use local history to create and convey engaging and meaningful narratives about their war imprisonment history. The chapters that follow the introduction, presents the background for the choice of topic, relevant prior research, and the theoretical perspectives on historical consciousness, history culture, narrative theory, and alternative learning arenas. The main part of the thesis presents the permanent exhibitions through observations and illustrations that lead to an analysis and comparison of selected analytical units. The analysis and comparison attempt to explore how the permanent exhibitions can contribute to an understanding of the history of war imprisonment, its complexity, and its effects on national and local identity. Additionally, it examines how the presentation and choice of communication strategies within the exhibitions can enhance the understanding of the war imprisonment history and to what extent this can contribute to creating common national framework of reference. In conclusion, the master´s thesis will answer the research question and suggest projects for further research, and how this master´s thesis can contribute to them and is a contribution to the relevant area of education.This master´s thesis contributes to the understanding of how two Norwegian peace and human rights centers in Norway aid in historical communication and awareness through their permanent exhibitions.