Kritisk tenkning i samfunnsfag
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg analysert lærebokoppgaver i to læreverk fra ungdomsskolen for å vurdere hvilke ferdigheter i kritisk tenkning som trenes gjennom de ulike oppgaveformuleringene. Utgangspunktet for studien er at vi gjennom LK20 ser at kritisk tenkning har fått et større fokus i læreplanen. Det legges stor vekt på kritisk tenkning både i læreplanens overordnede del og innenfor samfunnsfaget. Videre har læreboka og oppgaver stor betydning for elevers læringsutbytte, noe som har gjort dette til et interessant område å undersøke nærmere.
Problemstillingen for studien har vært: Hvordan legger elevoppgavene i samfunnsfagets lærebøker til rette for elevers utvikling av ferdigheter innen kritisk tenkning? For å undersøke dette har jeg gått gjennom alle oppgavene i de to læreverkene og sett på hvilke ferdigheter innenfor kritisk tenkning de legger til rette for. I studien utgjør Faciones kjerneferdigheter innenfor kritisk tenkning et svært sentralt rammeverk. Dette kommer av at alle oppgavene blir sortert etter dette rammeverket.
I studien ser vi at de fleste oppgavene i læreverkene legger til rette for å utvikle ferdigheter innenfor kritisk tenkning. Det er derimot noen ferdigheter det legges bedre til rette for enn andre. Vi ser også at de to læreverkene inneholder betydelige forskjeller på noen områder. Dette har sammenheng med ulike pedagogiske tilnærminger og prioriteringer. Abstract
In this master's thesis, I have analyzed textbook assignments in two textbooks from lower secondary school to assess which critical thinking skills are trained through the different task formulations. The starting point for the study is that through LK20, we see that critical thinking has been given a greater focus in the curriculum. Great emphasis is placed on critical thinking, both in the overall part of the curriculum and within the social studies. Furthermore, the textbook and assignments are of great importance for pupils' learning outcomes, which made this an interesting area to investigate further.
The research question of the study has been: How do the pupils' assignments in social studies textbooks facilitate pupils' development of critical thinking skills? To investigate this, I have gone through all the tasks in the two textbooks and looked at what critical thinking skills they facilitate. In the study, Facione's core critical thinking skills constitute a very central framework. This is because all the tasks are sorted according to this framework.
In the study, we see that most of the tasks in the textbooks facilitate the development of critical thinking skills. However, there are some skills that are better facilitated than others. We also see that the two textbooks contain significant differences in some areas. This may be related to different pedagogical approaches and priorities.