Litt dum liksom… eller det er jo bare at jeg har lest feil
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
Denne forskningen retter søkelyset mot erfaringer og opplevelser tidligere skoleelever med dysleksi har, og hvilke konsekvenser det kan ha gitt for deres selvoppfatning. Basert på de erfaringene og opplevelsene som er innhentet fra intervju av tidligere elever som fikk dysleksidiagnose i grunnskolen, vektlegger studien blant annet hvilke konsekvenser sen utredning kan gi for eget selvverd, samt viktigheten av lærer-elev-relasjonen. Hensikten har vært å få en større forståelse for hvordan elever kan oppleve det å ha dysleksi i grunnskolen tilknyttet selvoppfatning. Basert på funnene fra datamaterialet, har jeg også vært nysgjerrig på mulige didaktiske implikasjoner med hensyn til hva lærere og spesialpedagoger kan bidra med for å styrke elever med dysleksi sin selvoppfatning tilknyttet diagnosen. Masteroppgavens problemstilling er:
"Hvilke opplevelser og erfaringer har lærerstudenter som selv har dysleksi, knyttet til relasjonen dysleksi og selvoppfatning i grunnskoletiden?"
Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode hvor det er gjennomført semistrukturerte intervju med tre lærerstudenter. Resultater og funn presenteres gjennom tre hovedtemaer med tilhørende undertemaer. Det første temaet er selvverd der informantene, som selv har dysleksi, deler sine opplevelser om hvordan de har følt seg i både faglige og sosiale settinger i grunnskolen. Det andre temaet er lærer-elev-relasjonen, hvor informantene forteller om deres forhold til sine lærere. Det tredje temaet er ønske om tidligere utredning, der det blant annet kommer frem at informantene ønsket tidligere utredning da de gikk i grunnskolen. Videre vil temaene drøftes i forhold til informantenes erfaringer og opplevelser og hvordan denne relasjonen kan ha påvirket deres selvoppfatning. This research focuses on the experiences and perceptions of former students with dyslexia and the potential consequences these have had on their self-concept. Based on the experiences and perceptions gathered from interviews with former students diagnosed with dyslexia in primary school, the study emphasizes, among other things, the consequences of delayed diagnosis for self-esteem and the importance of the teacher-student relationship. The purpose has been to gain a deeper understanding of how students experience having dyslexia in primary school in relation to self-concept. Based on the findings from the data, I have also been curious about possible didactic implications regarding what teachers and special educators can do to enhance the self-concept of students with dyslexia in connection with the diagnosis. The research question of the master's thesis is:
"What experiences and perceptions do student teachers with dyslexia have regarding the relationship between dyslexia and self-concept during primary school years?"
The study is based on a qualitative research method, with semi-structured interviews conducted with three student teachers. Results and findings are presented through three main themes with corresponding sub-themes. The first theme is self-esteem, where the informants, who have dyslexia themselves, share their experiences of how they felt in both academic and social settings in primary school. The second theme is the teacher-student relationship, where the informants talk about their relationships with their teachers. The third theme is the desire for earlier diagnosis, highlighting that the informants wished for an earlier diagnosis when they were in primary school. Furthermore, these themes will be discussed in relation to the informants' experiences and perceptions and how this relationship may have influenced their self-concept.