Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1330-1349 av 2498
-
Kroppen – en kilde til oppdagelse og utvikling: En Q-metodologisk studie av hvordan veisøkere opplever kroppen som betydningsfull i veiledning
(Master thesis, 2013)The objective of this study is to gain knowledge about how the body can be experienced as significant for clients when becoming more aware and conscious of their bodily expressions, and how having this focus in the counseling ... -
Kroppens tilblivelse i tid og rom: Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:303, Doctoral thesis, 2012)Avhandlingens mål er å analysere kroppen som et materielt subjekt. Med utgangspunkt i et materielt poststrukturalistisk perspektiv inspirert av blant annet filosofene Claire Colebrook, Michel Foucault, Elizabeth Grosz, ... -
Kroppslig bevegelse er grunnleggende hos alle mennesker: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres arbeid med elever med fysisk funksjonshemming i skolen
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler hvordan kroppsøvingslærere jobber med å tilrettelegge undervisningen for elever med fysisk funksjonshemming på ungdomsskolen. Studien er gjennomført ved bruk av kvalitativ forskningsmetode, ... -
Kroppsspråk og relasjonsledelse
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven ser jeg på kroppsspråket som fenomen, og brukt i relasjon mellom sjefer og ansatte i en stor avdeling i NN bedrift. De aller fleste av de ansatte valgte å svare på undersøkelsen, og alle de spurte sjefene ... -
Kulturarena med mulighet for dialog?: Grotta – en fritidsklubb for mennesker med utviklingshemming. "Målet e vel at vi ska ha det arti, trur æ"
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:14, Doctoral thesis, 2008)Sammendrag Mange mennesker med utviklingshemming trenger hjelp for å tilrettelegge hverdagslivet. For noen gjelder dette gjennom hele livet og i alle deler av livet, slik at hjelpen også griper inn i det som defineres som ... -
Kulturelt mangfold i barnehagen. Måltid og måltidspraksiser.
(Master thesis, 2015)Med utgangspunkt i mine observasjoner fra en barnehage og relevant teori har jeg drøftet hvordan kulturelt mangfold kommer til uttrykk gjennom måltidet i barnehagen. Jeg har valgt grenser som mitt analytiske begrep med ... -
Kulturmøte og kulturbryting : dagens barn i møte med kulturskiftet i Noreg ca 950-1050
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2002)Avhandlinga er ein kasusstudie i 6. klasse i grunnskulen skuleåret 1998-99. Målet med studien er å utvikla kunnskap om i kva grad barn i dag synest å oppleva undervisninga om kulturskiftet i Noreg ca. 950-1050 som eit ... -
"Kunnskapen vil deles bedre hvis flere bruker veiledningsforumet"
(Master thesis, 2012) -
Kunnskapsdeling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten ... -
Kunnskapsdeling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten ... -
Kunst i et blindt perspektiv
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven undersøkte jeg hvordan de mentale bildene og assosiasjonene framstår hos blinde og blindfødte, sammenliknet seende. Jeg ønsket å finne ut mer om hvordan det å leve med en annerledes måte å sanse og erkjenne ... -
Kunst som utfordrer - En fenomenologisk intervjustudie av hvordan profesjonelle kunstnere opplever det å møte barn og unge med spesielle behov i et kunstformidlingsprosjekt
(Master thesis, 2014)Formidling og produksjon av kunst og kultur for barn og unge har vært et satsingsområde i norsk kulturpolitikk i flere år. Et sentralt prosjekt i dette arbeidet er Den kulturelle skolesekken (DKS). INK 2013 er et eget ... -
Kunsten å bevege seg - En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hvordan familieterapeuter reflekterer over egen praksis knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner. I den sammenheng har begrepene tilstedeværelse ... -
Kva er teknikken si pedagogiske grense?
(Chapter, 2021)Om verda eigentleg går framover, er eit omstridt spørsmål. Men at vi gjer tekniske og teknologiske framsteg, er det ingen tvil om. I dag er dét særleg tydeleg når det gjeld digital teknologi som internett, mobiltelefonar ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
(Høgskolen i Innlandets oppdragsserie, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ... -
Kvalitet for de yngste i barnehagen - Med blikk på de ansattes relasjonskompetanse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgavens tittel har tittelen: Kvalitet for de yngste i barnehagen-Med blikk på de ansattes relasjonskompetanse. Ny kunnskap om de yngste barna gir oss mye informasjon om hvordan vi bør tenke å handle når ... -
Kvalitet i barnehagen: En kvalitativ studie av pedagogisk leders forståelse av kvalitet i barnehagen
(Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er kvalitet i barnehagen. Studien skal synliggjøre hvilke oppfatninger og forståelser de pedagogiske lederne har om kvalitet i barnehagen og hva som skjer i den sosiale praksisen. Valget falt ... -
Kvalitet i fagopplæring i Trondheim kommune - En kvalitativ studie av lærlinger og veiledere sin opplevelse av hvilken betydning arbeidsallianse har for lærlingens faglige og personlige utvikling i veiledningen
(Master thesis, 2017)Denne studien har hatt til hensikt å studere hvilken betydning arbeidsallianse mellom lærling og veileder har for lærlingens opplevelse av faglig og personlig utvikling i veiledningen. Arbeidsalliansen har blitt målt ut ...