Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Issue Date
Now showing items 1-20 of 2626
-
Pendling og fedre i barns oppvekstmiljø
(Master thesis, 1984) -
Møtets etikk og estetikk - betraktninger om et alternativt lærerideal
(Doctoral thesis, 2002)Foreliggende avhandling er et resultat av ulike påvirkningsimpulser. Dels er det et sluttpunkt for to utviklingsprosjekt i tilknytning til lærerutdanninga. Disse vil bli presentert i kapittel 2. Imidlertid er bakgrunnen ... -
Kulturmøte og kulturbryting : dagens barn i møte med kulturskiftet i Noreg ca 950-1050
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2002)Avhandlinga er ein kasusstudie i 6. klasse i grunnskulen skuleåret 1998-99. Målet med studien er å utvikla kunnskap om i kva grad barn i dag synest å oppleva undervisninga om kulturskiftet i Noreg ca. 950-1050 som eit ... -
Fortellinger om forandring: En narrativ studie av planlagt organisasjonsendring i et norsk finanskonsern
(Doctoral thesis, 2003)Utgangspunktet for denne avhandlingen er at folk deler kunnskap og erfaring gjennom å fortelle historier til hverandre. Kjernematerialet i avhandlingen består av samtaler / dybdeintervjuer med utvalgte ansatte og ledere ... -
Problematferd i skolen: læreres syn på årsaker og tiltak
(Master thesis, 2003)Dette er en hovedfagsoppgave basert på data fra intervju av lærere. Problemstillingen er: ”Problematferd i skolen – læreres syn på årsaker og tiltak”. Basil Bernsteins kodeteori danner basis for kategoriene, som er fremstilt ... -
Er opplæring et godt sikkerhetstiltak?: Forebygging av risiko og ulykker gjennom opplæring av trafikantene
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:149, Doctoral thesis, 2005)The thesis has basis in the question some have to the usefulness of education in traffic safety prevention. The eighties were dominated by optimism concerning safety education, which was followed by pessimism in the ... -
Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet: Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:23, Doctoral thesis, 2005) -
Sjukepleiarutdanning i endring : nasjonalt rammeplanarbeid 1992-2004 med fokus på styring,profesjonar, diskursar og tekst
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:76, Doctoral thesis, 2005)Temaet for denne avhandlinga er det nasjonale rammeplanarbeidet for sjukepleiarutdanninga på 1990-talet som førte fram til at utdanninga fekk ein ny rammeplan i januar 2000. Læreplanteori, profesjonsteori og kritisk ... -
Kognitiv og metakognitiv strategibruk med særlig henblikkpå tekstlæring
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:36, Doctoral thesis, 2005)Det foreliggende forskningsarbeidet består av fem delstudier, tilsvarende avhandlingens fem artikler. Alle artiklene omhandler 10. klasseelevers bruk av kognitive og metakognitive strategier, først og fremst knyttet til ... -
Sporene der hjemme: Om 15-16-åringer og deres hverdagskultur – basert på en undersøkelse om kulturelle og estetiske praksiser i noen utvalgte nordiske ungdomsrom
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:167, Doctoral thesis, 2006) -
Skolens Janus-ansikt : utskilling eller utvikling i ulike læringsmiljø
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:5, Doctoral thesis, 2006)Målet med arbeidet har først og fremst vært å vise frem dilemma jeg som sosiallærer møtte i skolen. Funksjonen er uttrykk for skolens omsorgsansvar. Den stiller skolens og statens etiske krav til forvaltning av menneskelige ... -
I samme globale båt? : en studie av sammenslåing i Rolls-Royce Marine som sosialiseringsprosess
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:30, Doctoral thesis, 2006)Jeg skal i denne avhandlingen ta for meg prosesser der to opprinnelige konkurrerende selskaper slås sammen i forbindelse med oppkjøp. Dette skal vi gjøre med to siktemål. Det ene er å se hvordan ansatte opplever og reagerer ... -
Barns og unges vennskap: Empiri- og teorigjennomgang, en kvantitativ og kvalitativstudie av barns oppfatninger og presentasjoner av sosiale relasjoner til jevnaldre[n]de og voksne i forhold til noen sentrale mål på psykososial tilpasning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:29, Doctoral thesis, 2006)Denne avhandlingen belyser noen av de viktigste sosiale relasjoner for barn og unge med spesiell vektlegging av vennskap. Dette er gjort via en omfattende empirioversikt og teoretiske perspektiver og deretter egen empiri. ... -
Den andre skoleporten: Om institusjonalisering av den pedagogiske handling, et møte med Jacques Derridas språkkritiske perspektiver
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:105, Doctoral thesis, 2006)Den grunnleggende problemstillingen i avhandlingen dreier rundt forståelser av språk og begreper der et institusjonaliseringsprinsipp blir forsøkt identifisert og problematisert ut fra Jacques Derridas språkkritiske ... -
Dannelse og Duelighed for livet: Dannelse og yrkesutdanning i den grundtvigske tradisjon
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:88, Doctoral thesis, 2006) -
Et vidløftig sted: En analyse og diskusjon av skolegårdensom et sted for pedagogisk virksomhet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2006) -
Det doble blikk – spesialpedagogen i endringstider
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:76, Doctoral thesis, 2007)Denne studien har fokus på spesialpedagogen, en sentral profesjon relatert til utvikling og realisering av opplæring for elever med særskilte opplæringsbehov. Ett aspekt i arbeidet med denne studien er profesjonskjennetegn ... -
Problematferd i ungdomsskolen - hva er problemet?
(Master thesis, 2007)Denne oppgaven er en studie av hvordan lærere ved en ungdomsskole opplever sitt arbeid overfor elver som viser problematferd. En case studie, med hovedfokus på hvordan det kollektive systemet fungerer i forhold til denne ... -
Erobring av handlingsrom: Helsesøsterstudenters læring i praksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:51, Doctoral thesis, 2007)Conquering operational space – Public Health Nursing Students` learning in practice The aim of this study was to learn about what the main concern of students in clinical practice was, and to develop a grounded theory ...