Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 776-795 av 2546
-
Facilitating conflict: A qualitative study of how learning assistants in Experts in Teamwork experienced facilitation for handling conflicts in the student groups
(Master thesis, 2011)The primary purpose of this thesis was to investigate how the learning assistants in the NTNU course Experts in Teamwork (EiT) experienced facilitation for handling conflict in the student groups. Facilitation is the ... -
Fagarbeideres arbeid med inkludering og helsefremming i barnehagen
(Master thesis, 2017)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at barnehager skal ha både en inkluderende og helsefremmende funksjon. Barnehagen kan bidra til at barn får ta del i et fellesskap, og stimulere både fysisk og psykisk helse. Hensikten ... -
Faktiske og foretrukne kilder til læring blant norske idrettstrenere
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Tidligere studier har antydet at idrettstrenere ikke får sitt behov for læring og kompetanseutvikling tilfredsstilt av formelle utdanningssystemer. Med bakgrunn i dette er målet med denne studien å undersøke faktiske og ... -
Faktorer ved skolen som kan bidra til skolevegring - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom angst, skolevegring og et prestasjosorientert læringsmiljø blant elever i VG1
(Master thesis, 2018)Norske elevers stadige dårligere psykiske helse, men bedre prestasjon på skolen har blitt diskutert mye i den offentlige debatten. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan faktorer ved skolen, som læringsmiljøet kan bidrar ... -
«Familieorientert rusbehandling med barnet i sentrum» - En kvalitativ studie av hvordan institusjonen «Familiebehandlingen» jobber med å ivareta barn som pårørende i en familieorientert rusbehandling, gjennom å styrke foreldrenes foreldrefunksjoner
(Master thesis, 2017)I Norge er det mange barn som har foreldre med så store rusproblemer, hvor foreldrenes rusmisbruk sannsynligvis går utover den daglige fungeringen til foreldrene og ivaretagelsen av barnet. Foreldrenes svekkede foreldrefunksjoner ... -
Family Resilience in the Time of COVID-19: A Cultural Probe Study with Children and their Families at Home in Finland
(Master thesis, 2021)The study examines the social impacts of the novel Coronavirus pandemic, COVID-19, on childhood and family life at home in Finland. The study takes on a rights-based, participatory, and relational approach in exploring ... -
Fange opp og følgje opp: Korleis vert barn som vekker bekymring i barnehagen fanga opp og følgt opp?
(Master thesis, 2013)Vi veit i dag at tidleg hjelp er god hjelp. For å kunne gi tidleg hjelp er tidleg identifikasjon av vanskar hos barn viktig. Sentrale føringar gir barnehagen eit samfunnsmandat som handlar om å fange opp og følgje opp barn ... -
Fasilitering av empowerment : en kvalitativ studie av hvordan rådgivere i NAV opplever å fasilitere empowerment hos ungdommer som står utenfor arbeid eller skole
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan tre rådgivere i Nav som arbeider med tett oppfølging av ungdommer opplever å fasilitere empowerment. For å undersøke dette nærmere har jeg benyttet kvalitativ metode ... -
Fasilitering for studentaktiv læring
(Journal article, 2019)I tilknytning til det studentaktive og tverrfaglige prosjektemnet Eksperter i team (EiT), får omkring 180 læringsassistenter opplæring i fasilitering hvert år. Gjennom læringsassistentenes fasilitering blir studentene ... -
Feedback as a means for leader development
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke deltakernes opplevelse av å få tilbakemeldinger gjennom bruk av tilbakemeldingsverktøyet The Leadership Circle Profile (TLCP). Oppgaven undersøker hvilke antakelser deltakerne ... -
Feeling unsafe in Urban Areas: A Quantitative Study of Young People's Geographies of Safety in Mexico City
(Master thesis, 2019)In contrast to the adult and aspatial focus of much research on safety, this thesis examines the perspectives of safety amongst young people from three distinct areas in Mexico City within three contrasting urban locations; ... -
Fem pedagogiske lederes refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for økt deltakelse i lek og aktiviteter for hørselshemmede barn i barnehagen
(Master thesis, 2014)Studiens problemstilling: «Fem pedagogiske lederes refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for økt deltakelse i lek og aktiviteter for hørselshemmede barn i barnehagen.» Formål: Formålet med oppgaven var å få ... -
Fem spesialpedagoger om endringer i det spesialpedagogiske feltet
(Master thesis, 2020)Når jeg kommer ut i læreryrke vil det være oppstarten med en ny læreplanreform i norsk skole, fra høsten 2020. Da vil Fagfornyelsen ha tredd i kraft, og vi vil se konturene av hvilke utslag denne kommer til å gjøre i skolen ... -
Fenomenet leder-medarbeiderrelasjon
(Master thesis, 2018)Denne studien tar utgangspunkt i fenomenet leder-medarbeiderrelasjon for å utforske hvilken betydning det har for kunnskapsmedarbeiderne. Hensikten med studien er å få økt forståelse for dette fenomenet. Dette gjør jeg ved ... -
Fire pensjonerte kvinner forteller om hverdagen med synssvekkelse : hvordan opplever de seg ivaretatt?
(Master thesis, 2016)Du møter her en kvalitativ studie basert på fortellingene fra fire pensjonerte kvinner med synshemming. Vi har snakket om hvordan livet ble endret med synssvekkelsen, og her vil det fremgå at mange ting kan gjøres på gammel ... -
Fire PP-tjenesteansattes refleksjoner over arbeidsseminar med Statped midt
(Master thesis, 2018)Formålet med studien har vært å belyse ansatte i sentrale aspekt fra PP-tjenesten sine refleksjoner fra arbeidsseminar, arrangert av Statped midt, og knytte teori til disse. Studiens problemstilling er: “Fire ansatte ved ... -
Flerkulturelle elevers inkludering og identitetsprosesser i møtet med historiefaget : en analyse av lærebøker i historie i videregående skole med fokus på kulturmøter
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven analyseres lærebøker i historie med utgangspunkt i inkludering og identitetsprosesser hos flerkulturelle elever. Flerkulturelle elever er en meget sammensatt gruppe der noen klarer seg bedre i skolen ... -
Flerspråklige barn mellom kartlegging og inkludering - En diskursanalyse
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om språkkartlegging av barn med minoritetsbakgrunn. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan barn med minoritetsbakgrunn framstår i, og som følge, av kartleggingsdiskursen. Et annet mål var ...