Fenomenet leder-medarbeiderrelasjon
Abstract
Denne studien tar utgangspunkt i fenomenet leder-medarbeiderrelasjon for å utforske hvilken betydning det har for kunnskapsmedarbeiderne. Hensikten med studien er å få økt forståelse for dette fenomenet. Dette gjør jeg ved å finne ut hvilke kvaliteter i relasjonen med leder som kunnskapsmedarbeiderne opplever som mest betydningsfulle for deres motivasjon og mestring, og dermed deres innsats for å oppnå bedriftens mål. For å kunne utforske fenomenet har jeg formulert problemstillingen «Hvilke relasjonskvaliteter erfarer kunnskapsmedarbeidere i møte med sine ledere som særlig betydningsfulle for deres motivasjon og mestring»?
På bakgrunn av problemstillingen er det fire hovedområder som inngår i den teoretiske rammen for studien. Disse er kunnskap om mellommenneskelige relasjoner, motivasjon, mestring og lederstil. Teori er ikke virkeligheten, men et bilde på eller oppfatning av hvordan forhold i det virkelige livet er (Postholm, 2005). Det er derfor viktig å erkjenne at selv om teori er en rettesnor i forskningsarbeidet, så trenger vi forståelse for hvordan kunnskap skapes, og hvilke metoder som egner seg best gitt en problemstilling som forskeren står overfor. Jeg har derfor brukt en kvalitativ forskningsmetode i form av dybdeintervjusamtaler med seks forskningsdeltakere i en offentlig virksomhet i Norge. Å forstå kvalitativt innebærer å forstå deltakernes perspektiv. Jeg har derfor lagt vekt på å få tak i deres opplevelse eller erfaring av fenomenet leder-medarbeiderrelasjon. For å kunne diskutere problemstillingen i lys av teori har jeg formulert fire forskningsspørsmål som dekker funnene i denne studien. 1) Hvordan forstå medarbeidernes opplevelse av relasjonen til sine ledere i lys av teori om relasjonskvaliteter? 2) Paradokset i ledertilnærmingen -profesjonell kontra personlig 3) Er relasjonen til leder det viktigste i en leder-medarbeiderrelasjon? 4) Kan opplevelsen av lederstilen påvirke medarbeidernes motivasjon og mestring?
Hovedtrekkene er at det kom fram ulike subjektive opplevelser i møte med leder, alt fra en opplevelse av gjensidig tillit og en åpen og trygg relasjon, til fravær av tillit og en opplevelse av å holdes på avstand. Ledertilnærmingen bør helst være en integrasjon av profesjonell og personlig tilnærming. Det er ikke bare kvaliteten i relasjonen til leder som er viktig. Medarbeidernes behov for arbeidsautonomi, meningsfullt arbeidsinnhold, og gjerne et læringsorientert arbeidsklima er kvaliteter som må til for å opprettholde indre motivasjon hos kunnskapsmedarbeiderne. Lederstilen kan enten fremme eller hemme motivasjon og mestring, samt relasjonskvaliteten i en leder-medarbeiderrelasjon.