Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 948-967 av 2501
-
Hva er digital danning? En eksplorerende genealogi
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å gi et innblikk i det historiske framspringet av digital danningsbegrepet. Begrepets stamme er danning og tematikken i denne oppgaven kretser rundt prefikset ‘digital’: hvordan har ... -
Hva er matematikkvansker og hvordan kan skolen og PPT hjelpe elever som er i slike vansker?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Grunnleggende ferdigheter i matematikk er både nødvendig og hensiktsmessig kunnskap for å kunne klare seg i dagens samfunn. Når matematikk skal læres, så handler det om ferdigheter og forståelse som det forventes ... -
Hva erfarer rådgivere som meningsfullt i hjelpearbeidet når rådsøkeren uttrykker eksistensielle utfordringer?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Målet for denne studien har vært å tilegne seg større innsikt i hva rådgivere og veiledere som arbeider med rådsøkere som uttrykker eksistensielle utfordringer erfarer som meningsfullt i hjelpearbeidet fra ... -
Hva fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftkrigsskolen? - En casestudie om 5 kadetters subjektive oppfatninger rundt hva som bidrar til å fremme og hemme læring i praksisfellesskap
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative studien har jeg sett på hva som fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftforsvarets krigsskole (LKSK). Dette er en relevant problemstilling som kan bidra med å supplementere hvordan ... -
Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tilligger deltakerne temaet og korset?
(Master thesis, 2016)Problemstilling: Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tillegger deltakerne temaet og kurset? Som problemstillingen ... -
Hva kan vi lære av mattering og gründere?
(Master thesis, 2022)Vi lever i en kompleks verden, noe den siste tiden har minnet oss om med både pandemi og krig på det europeiske kontinentet. Hverdagslivet preges i tillegg av kampen mot klimaendringene og FNs bærekraftsmål som er verdens ... -
"Hva kan vi sammen lete etter for å få den prestasjonsutviklinga?'' : en kvalitativ studie av tre toppidrettstreneres opplevelse av felles forståelse og dens betydning for prestasjonsutvikling
(Master thesis, 2016)I denne kvalitative studien ønsket jeg å undersøke tre toppidrettstreneres opplevelse av å være i relasjon med sine utøvere, hvordan de opplever seg selv og den andre i relasjonen, og hvordan dette har innvirkning på deres ... -
Hva legger Pedagogisk-psykologisk tjeneste vekt på i systemrettet arbeid med barn i barnehage? : en kvalitativ intervjustudie om PP-rådgiveres erfaring med systemrettet arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2015)I denne forskningen er fokuset på systemrettet arbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT). Nærmere bestemt vil jeg forske på hvordan PPT kan arbeide systemrettet i forhold til barn med behov for særskilt hjelp og støtte ... -
Hva må jeg gjøre for at du skal blomstre?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke barnehagestyrers erfaringer med relasjonsorientert ledelse i barnehagen. For å belyse studiens problemstilling «Hvilke erfaringer har barnehagestyrere med ... -
Hva med synet?: Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?
(Master thesis, 2012)Tittel og bakgrunn for oppgaven: ”Hva med synet” - ”Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?” På grunn av en kommende eldrebølge i Norge forventes at antall hjerneslagpasienter ... -
Hva mener to voksne, som selv har vært under barneverntjenestens omsorg, er viktig i arbeid med barn i utsatte situasjoner? : her med vekt på skolens og barnehagens arbeid med å oppdage og følge opp barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Denne fenomenologiske studien belyser to voksne, som selv har vært under barnevernstjenestens omsorg, sine tanker og erfaringer om hva de mener er viktig i arbeid med barn i utsatte livssituasjoner. Studien har hovedvekt ... -
Hva skal til for å bli ansatt i dag?
(Master thesis, 2020)Denne studien har som formål å danne et bilde av hvem som er ansettbar i år 2020. Innholdsanalyse blir brukt som metode i denne studien og gjennom analyse av 70 stillingsannonser innen ulike yrkesgrupper blir det funnet ... -
Hva skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper? : en materiell-diskursiv studie
(Master thesis, 2016)Jeg har i dette studie vært opptatt av, i et mikroperspektiv, å få innsikt i hva som skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper i barnehagen. Gjennom egen praksis og videoopptak i barnehagerommet, har jeg vært nysgjerrig ... -
Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Problemstilling: Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen? Metode: For å undersøke denne problemstillingen har jeg valgt å ... -
"Hva var vendepunktet for deg? Det er jeg ofte veldig interessert i" Hvordan beskriver hjelpere egne opplevelser av empatisk innlevelse i hjelperelasjoner?
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap er inspirert av livshendelser som har gitt varig form til livet mitt, og en genuin undring over menneskelig kapasitet for medfølelse og empati. Hensikten er å undersøke ...