Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 877-896 av 2590
-
Fra «å være feit» til «å lide av fedme»: en etnografisk studie av barn i langvarig rehabilitering av fedme
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:282, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne avhandlingen er et bidrag til kritisk refleksjon over hvordan barn med fedme blir forstått og behandlet innen pediatrisk fedmerehabilitering. Min studie befinner seg innenfor rammeverket til den sosiale ... -
Frafall i videreående skole
(Master thesis, 2014)Temaet for denne masteroppgaven er frafall i videregående opplæring. Dette er et aktuelt tema, da kun 69% av de som går studieforberedende utdanningsprogram og 55% av de som går yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører ... -
Frafall i videregående opplæring - sett fra elevens perspektiv.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie. Oppgaven baserer seg på et semistrukturert intervju med fem informanter som har personlig erfaring med å falle fra videregående opplæring. Prosjektet er inspirert av en ... -
Fraværshelse - blir man frisk av å være syk?
(Master thesis, 2011)Det gjennomgående temaet for dette kvalitative forskningsstudiet er "Fraværshelse". Tittelen på oppgaven er; "Fraværshelse – Blir man frisk av å være syk?" Prosjektet retter spørsmål rundt individets selvoppfatning og ... -
Fråfall – rom for elevmangfaldet i den vidaregåande skulen?: Ei fenomenologisk studie om korleis tre lærarar som underviser elevar ved yrkesfaglege programfag opplever og imøtekjem utfordringar ved det auka elevmangfaldet i den vidaregåande skulen
(Master thesis, 2012)Dette fenomenologiske studiet ser nærare på dyktige lærarar i møte med det auka elevmangfaldet i skulen. Studiet byggjer på følgjande problemstilling: Korleis opplev tre lærarar som underviser elevar ved yrkesfaglege ... -
Freedom, mobility and marginality: an interdisciplinary study of the historical roots of contemporary street youth in urban Brazil
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This study is focused on the lives of street youth in urban Brazil through an interdisciplinary and cross-historical approach, providing a conceptual analysis of three different but interconnected sources of knowledge: A ... -
Fremtidens skoletenkning - Hva vektlegges i tenkningen som fremtidens skole; elevenes resultater eller elevens helse? En diskursanalyse av Meld. St 28 (2015-2016) Fag- Fordypning- Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2017)Fokuset i denne studien er rettet mot en relativ ny problematikk som preger debatten om skolen: barn og unges psykiske helse. Flere studier har de siste årene avdekket en bekymringsfull utvikling i norske elevers psykiske ... -
Friendship relations of Southeast Asian immigrant children in Norway
(Master thesis, 2013)The main focus and aim of this master thesis is to write about the nature of friendship and experiences of the Southeast Asian immigrant children in Norway. The overall methodological perspective of this study is based on ... -
Friluftsliv som arena for å bygge relasjoner til elever som viser innagerende atferd - En kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere opplever å bruke friluftsliv for å bygge relasjoner til elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven omhandler innagerende atferd, friluftsliv og relasjoner. Formålet med denne studien er å gi stemmen til lærere i skolen. Jeg ønsker å løfte fram deres tanker og meninger om hvordan friluftsliv kan ... -
Friluftsliv som verktøy for å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø : en kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere og elever opplever å bruke friluftsliv til å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler friluftsliv, relasjoner og klassemiljø. Formålet med denne kvalitative studien er å belyse hvordan friluftsliv kan bidra til å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø. Problemstillingen ... -
Frivillig arbeid i introduksjonsprogrammet: Hvordan kan frivillig arbeid bidra til læring og motivasjon hos nyankomne flyktninger i introduksjonsprogrammet?
(Bachelor thesis, 2024)I en tid med mye urolighet i verden, er flyktningkrisen en av de mest pressende og utfordrende problemene vi står ovenfor. Regjeringen er i en prosess med å innskrenke tiden på introduksjonsprogrammet for ukrainske ... -
Frivilliges opplevelser av arbeid med inkludering og deltakelse for utsatte unge
(Master thesis, 2024)Det er gjort lite forskning på hvordan barrierer for deltakelse kan reduseres, og hvilke tiltak som fungerer i inkludering av utsatte unge. Studiens hensikt er å belyse hva frivillige legger i begrepet «utsatte unge», og ... -
From black screens to mediating means: A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper reports on an empirical case study that explores innovative teaching practices in higher education, including digital, physical, and blended learning activities. The study followed the Master’s course ‘Experts ... -
From limitless excitement to structural comfort: A case study on the transitional process of an organization going from being a project organization to a permanent public institution
(Master thesis, 2011)That change processes are exciting but sometimes hard to implement for organizations is a known fact. But the change process that I am looking into in this study is beyond hard, as this was change that had to be implemented ... -
From public health to public good: Toward universal wellbeing
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
From self-actualization to co-actualization and co-creating within leadership: -You can’t stop the waves but you can learn to dance with them
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:167, Doctoral thesis, 2013) -
From Teaching as Transmission to Constructive Alignment: A Case Study of Learning Design
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper reports on an action research study on curriculum design in an optional module at the Norwegian University of Science and Technology. There were two professors teaching their respective parts, henceforth termed ... -
"Full kontroll i barnehagen?" - en studie av styring og styringsmentalitet.
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:286, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag: Avhandlingen fokuserer på hvordan ansatte i barnehager skaper og regulerer barns (og ansattes) muligheter i barnehagen gjennom diskursive praksiser og ulike reguleringer av tid og sted. Gjennom en pragmatisk ... -
Fungerer Ladeskogens deltidstiltak ''Samspill og elevrolle'' etter formålet? - En kvalitativ undersøkelse av opplevelsene og erfaringene til en miljøterapeut og to kontaktlærere ansatt i den ordinære barneskolen
(Master thesis, 2017)Grunnskolenes bruk av smågruppebaserte deltidstiltak er et felt som er blitt lite forsket på. Dagskolen i Trondheim tilbyr smågruppebaserte deltidstiltak til alle skoler i Trondheim kommune, og arbeider for tiden med å ...