Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 782-801 av 2501
-
Flipped classroom in engineering education: the views of the main stakeholders
(Journal article, 2020)Flipped classroom is a blended learning approach that is increasingly gaining popularity in university education in the recent years. This paper discusses the use of the flipped classroom approach in the context of a ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen - sett i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er læreres refleksjoner om egen rolle og praksis knyttet til fagfornyelsen og folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolefagene. Formålet med oppgaven er å etablere en bevisstgjøring ... -
For å kunne forebygge må vi vite elevenes historie
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere erfarer og opplever forebygging av sosioemosjonelle vansker i begynneropplæringen. Formålet med denne studien er å få en bredere forståelse basert på informantenes opplevelse ... -
«For det er jo det vi vil gi de, mestringsfølelse» En kvalitativ studie om lærerens arbeid med motivasjon og mestring i et alternativt undervisningsopplegg
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet tar for seg hvordan læreren kan arbeide med motivasjon og mestring hos elever med problematferd og konsentrasjonsvansker, hovedsakelig gjennom et alternativt undervisningsprogram. Forskningen tar utgangspunkt ... -
''For det er jo mitt valg'' : en kvalitativ intervjustudie av hvordan seks ungdommer erfarer å ta valg i sine liv, og hva som påvirker dem frem mot sine avgjørelser
(Master thesis, 2016)Fra et humanistisk-eksistensialistisk perspektiv er frihet og valg essensielle faktorer for å utnytte menneskets potensial. Innen rådgivningsfeltet er det et sterkt fokus på å tilrettelegge for at individer skal se flere ... -
For mennesket er jo helt
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien har sett på hvordan tre pedagoger, som har arbeidet systematisk med utvikling av sosial kompetanse, forstår resultatet til to elever etter en Spekterundersøkelse. Studien har som hensikt å ha fokus ... -
''For oss er du verdig hele veien'' - En kvalitativ studie av hvordan ledere i en kommune beskriver sine erfaringer med å følge opp sykmeldte ansatte med psykiske helseproblemer
(Master thesis, 2017)Arbeidslivet kan gi struktur i hverdagen, sosial støtte og økonomisk trygghet. Dette ses på som viktig i forhold til god psykisk helse. Samtidig er sykefraværet i Norge høyt, og mange blir fulltidssykemeldte av psykiske ... -
For tidlig fødte barns faglige og sosiale utfordringer: En litteraturstudie
(Master thesis, 2011)Bakgrunn, formål og problemstilling: I Norge er ca. 7,5 % av alle fødsler premature, et omfang på ca. 4400 barn per år. Forskning på prematuritet har stadfestet en økt risiko for skolefaglige vansker hos for tidlig fødte ... -
Forberedende mentoring: I overgangsfasen mellom studier og jobb. En kvalitativ intervjustudie av et mentoringprogram ved NTNU
(Master thesis, 2011)Tema og problemstilling: Individuell utvikling og støtte er i dag høyt verdsatt. Spesielt i arbeidslivet har dette betydning og får anerkjennelse. Mentoring er en måte å legge opp til slik individuell utvikling. Denne ... -
"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere ... -
Forebyggende arbeid i barnehagen, og barn som viser eksternalisert atferd - En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å få et dypt innblikk i tre pedagogiske ledere sin måte å jobbe forebyggende på i barnehagen, deres opplevelser og erfaringer. Problemstillingen for dette prosjektet ... -
Forebygging av digital mobbing - sett fra eleven sitt perspektiv
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i ungdommer sine erfaringer, opplevelser og tanker rundt tiltak mot digital mobbing, og hva mener de kan hjelpe å forebygge digital mobbing. Studiet sin problemstilling ... -
Forebygging av emosjonelle vansker hos barn og unge
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien utforsker jeg problemstillingen «Hvordan tenker seks barnehageansatte at barnehagen kan arbeide for å motvirke at barn og unge utvikler emosjonelle vansker?». Studiens overordnede hensikt har ... -
Forebygging av radikalisering og høyreekstremisme i den norske skolen
(Master thesis, 2022)De siste 10 årene har vi sett en økende terrortrussel fra høyreekstreme i vesten, noe som har resultert i to terrorangrep på norsk jord. Forebyggingen av radikalisering og høyreekstremisme har i denne sammenheng tidligere ... -
"Forebygging er tett samarbeid, tett foreldresamarbeid, å være tett på ungene på avdeling og god på å observere." En kvalitativ intervjustudie av tre barnehagelæreres refleksjoner over barnehagens forebyggende arbeid knyttet til de minste barna
(Master thesis, 2015)Dette er en kvalitativ studie med barnehagen som forskningsfelt. Studiens problemstilling lyder som følger: ««Hvordan opplever tre barnehagelærere barnehagens forebyggende arbeid knyttet til de minste barna?» For å belyse ...