Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2466-2485 av 2590
-
"Vi er her for utøverne" En kvalitativ studie om læring, utvikling og prestasjon i idrett
(Master thesis, 2023)Sammendrag Læring er noe som skjer til enhver tid uten at vi nødvendigvis tenker over det. Det er videre en essensiell del av å utvikle nye eller allerede eksisterende ferdigheter, og av det å være idrettsutøver i en ... -
''Vi er jo barn, vi skal slippe å slite oss ut nå'' - Ungdoms erfaring med skolestress
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er ungdoms erfaringer med skolestress. Den vektlegger å se skolestress i lys av elevers psykiske helse, da forskning viser at det er sammenheng mellom skolestress og psykiske helseplager (Sletten ... -
''Vi er så avhengige av å spille på lag liksom'' - En kvalitativ intervjustudie av ansattes opplevelser omkring samarbeid i prosjektorganisasjoner/team gjort ved Consto Midt-Norge
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på viktige aspekter ved samarbeid i prosjektorganisasjoner (team). Hvor man gjennom seks intervjuer av ansatte i forskjellige byggeprosjekter får et innblikk i deres opplevelser, hva de ... -
«Vi fokuserer på det positive i en ellers vanskelig hverdag»: En kvalitativ studie av fem læreres tilrettelegging av undervisning ved sykehusskoler og utfordringer knyttet til dette
(Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan lærere ved sykehusskoler tilrettelegger undervisningen for barn som er innlagte på sykehus. Jeg har i den forbindelse gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervju som ... -
“Vi gjør det for oss!”: En fenomenologisk studie av fem personers opplevelse av å være i parterapi
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis has been to attain a greater understanding on how an individual experiences being part of couple’s therapy. The empirical research is based on a phenomenological approach and interviewing ... -
"Vi gjør ikke alltid rett, men vi handler med tanke på barnets beste". En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagog og barnehagelærer arbeider med inkludering av barn med autismespekterforstyrrelser samtidig som man ivaretar barnets individualitet
(Master thesis, 2015)Bakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for valg av oppgave bunner i at jeg gjennom jobb i barnehagen og praksis perioder har sett veldig forskjellige måter å skape et inkluderende fellesskap rundt barn med ... -
... vi har en sterk vinnerkultur i Rema - det handler om å være best.
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ansatte i en avdeling hos Rema 1000 opplever mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen. Undersøkelsens hensikt har vært å belyse læringsmuligheter på ... -
«Vi har ikke begynt i Norge ennå» En studie av nyankomne ungdommers første år i en norsk videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:193, Doctoral thesis, 2024)English summary Today's schools are multilingual and multicultural. So are students in schools. The Norwegian National Curriculum emphasize that various linguistic and cultural expressions are resources in schools, and ... -
"Vi har samme behov, bare på en annen måte" - En kvalitativ studie av rullestolbrukeres opplevelse av inkluderingsarbeid i barnehage og skole
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen og skolen skal være inkluderende fellesskap med plass til alle. Samtidig viser nyere rapporter at det spesialpedagogiske systemet er ekskluderende fordi organiseringen og ... -
«... vi hjelper barna med å finne løsninger selv.» En kvalitativ studie om elevaktiv undervisning i skolen.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvilke tanker og opplevelser fire lærere i den norske offentlige skolen, og i montessoriskolen sitter med, om elevaktive undervisningsmetoder. Undersøkelsens hensikt har ... -
"Vi kunne godt tatt en runde til, for jeg må si at jeg sitter igjen med veldig gode følelser rundt hele prosessen" : en kvalitativ intervjustudie av foreldres positive opplevelser i møtet med PP-tjenesten
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har hovedfokus på foreldres positive opplevelser i samarbeidet med PP-tjenesten. Mitt utgangspunkt var et ønske om å undersøke hva som førte til at samarbeidet ble positivt for foreldrene. I datainnsamlingen ... -
«VI LEKER UTE!»: En fenomenologisk hermeneutisk tilnærmingtil barns lek og lekesteder ute
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:71, Doctoral thesis, 2012)Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute. Forskningsspørsmål: Hva karakteriserer barns lek i deres nærliggende uteområder, og hva skjer i relasjonen mellom barna og deres ... -
Vi møter personen og hjelper dem å møte samfunnet
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven rettes det et søkelys på karriereveiledere, og hvordan det er å bevege seg i et landskap med behov og forventinger fra både individet og samfunnet. Her har oppgavens formål vært å få et innblikk i ... -
"Vi sitter jo med kompetanse på hver vår bit, den må vi jo bruke sammen så kan vi komme frem til målet!"
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg fått innsikt i hvordan tre lærere opplever å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø. Prosjektet hadde bakgrunn i en henvisning til PP-tjenesten med ønske om bistand ... -
Vi skulle gjerne hatt dere på skolen hele tiden: En kvalitativ studie av samarbeidet mellom tre skoler og PPT i saker som angår lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2013)I denne studien har mitt mål vært å finne ut hvordan tre spesialpedagogiske koordinatorer ved tre skoler i en kommune, vurderer samarbeidet mellom PPT og skolen for å hjelpe elever med lese- og skrivevansker. Jeg har ønsket ...