Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1617-1636 av 2590
-
Militarized everyday lives, logics and responses among children and youth in a violent community in urban Brazil
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article draws on interviews with 40 participants (12–25 years) to examine how drug trafficking and armed violence militarizes the everyday lives of young residents in a deprived community in urban Brazil. The overall ... -
Military education in extended reality (XR): learning troublesome knowledge through immersive experiential application
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Extended reality (XR) applications for education are usually associated with motivation, engagement, knowledge and experiences that are difficult to achieve in the real world. One example of such knowledge in military ... -
Miljøfaktorers betydning for skolevegring - En litteraturstudie med et utviklingsøkologisk perspektiv - Hvilke faktorer kan føre til at eleven vegrer seg for å gå på skolen?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om skolevegring. Forekomsten av skolevegring er vanskelig å tallfeste, men forskning tyder på at om lag en elev i hver klasse viser tegn til skolevegring. Skolevegring er svært alvorlig for den det ... -
Mimesis, didaktikkog digitale læremidler
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:211, Doctoral thesis, 2008) -
"Mind your heart" : a study of the possible influence of mindfulness for applying intuitive resources in decision making
(Master thesis, 2015)This thesis explores if mindfulness practise makes it easier to access intuitive resources and how that might facilitate decision-making. The concept Intuitive Resources is applied to emphasise positive attributes and ... -
Mindfulness for rådgivningsstudenter: Hvordan oppleves qigong som selvutviklings- og selvhjelpsmetode blant rådgivningsstudenter og kan qigong være et alternativ i praktisering av mindfulness
(Master thesis, 2011)Fokuset i denne kvalitative forskningsstudien er å utforske hvordan det oppleves for rådgivningsstudenter å praktisere qigong, en selvhjelpsmetode innenfor tradisjonell kinesisk medisin, for videre å kunne se om qigong kan ... -
Mindfulness og meditasjon som forebyggende spesialpedagogikk i skolen
(Master thesis, 2020)Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hvordan øvelser i mindfulness og meditasjon kan fungere som en form for forebyggende spesialpedagogikk i skolen, gjennom problemstillingen: Hvordan kan øvelser i mindfulness og ... -
Mine brødre, en kvalitativ studie av Den Norske Frimurerorden som sosialt fellesskap
(Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven er søkelyset rettet mot betydningen av sosiale fellesskap. Sosiale fellesskap kan være særlig relevant å utvikle kunnskap om i lys av at mange mennesker tilbringer mye av sin tid i hverdagen på ... -
Minoritetskvinner i akademia : en interseksjonell studie av deres erfaring innenfor høyre utdanning i Norge
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er minoritetskvinner som jobber innenfor høyere utdanning i Norge. Den handler om hvordan kvinner med minoritetsbakgrunn erfarer å jobbe innenfor høyere utdanning i Norge i dag og baserer ... -
Minoritetsrådgiveres erfaringer med å arbeide med minoritetsspråklige elever og deres familienettverk for å fremme et godt skole-hjem-samarbeid
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt hvordan IMDis minoritetsrådgivere beskriver at de arbeider med minoritetsspråklige elever og deres familienettverk for å fremme et godt skole-hjem samarbeid. Minoritetsrådgiverordningen ... -
Minoritetsspråklige elever og inkludering i rurale- og urbane skoler : en kvalitativ observasjonsstudie av to klasser
(Master thesis, 2017)Myndighetene har de siste årene ført en politikk med ønske om å spre innvandrere som har fått opphold til alle kommuner i landet. Dette har ført til at rurale skoler har opplevd å få tilflytting av minoritetsspråklige ... -
Minoritetsspråklighet og språkvansker - En teoretisk studie om minoritetsspråklige elever, spesifikke språkvansker og komplikasjoner for utredning
(Master thesis, 2018)Minoritetsspråklighet, spesifikke språkvansker og utredning har vært fokuset for denne studien. Forskning har vist at det knyttes visse utfordringer til utredning av minoritetsspråklige elever, noe som blant annet har ført ... -
“A mismatch between what is happening on the inside and going on, on the outside”: a qualitative study of therapists’ perspectives on student mental health
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Although a growing number of studies indicates a high prevalence of reported mental health problems in students and that the problems are growing in number and severity, less is known about the experiences of ... -
Mitt liv - mitt ansvar: En kvalitativ studie av hvordan fire ungdommer i barnevernsinstitusjon opplever skole og utdanning, og hvilke forventninger de har til sin egen fremtid
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven har som mål å finne ut noe om hvilke erfaringer ungdom som bor i barnevernsinstitusjon har i forhold til skole og utdanning, og hvordan de vurderer sine egne muligheter i fremtiden. For å finne ut av dette ... -
Mixed reality training application to perform obstetric pulsed-wave Doppler ultrasound
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Pulsed-wave Doppler ultrasound is a widely used technique for monitoring pregnancies. As ultrasound equipment becomes more advanced, it becomes harder to train practitioners to be proficient in the procedure as it requires ... -
Mobbebegrepets historie. En litteraturstudie av begrepets opprinnelse, utvikling og forståelse.
(Master thesis, 2021)Begrepet mobbing har gjennom sin vitenskapsteoretiske historie vært gjennom en lang forskningsferd siden begrepet første gang dukket opp i Norge. Mye har skjedd med både forståelsen og anvendelsen av begrepet siden skolelegen ... -
Mobbing Et marginalt unntaksfenomen eller en godt etablert styringskunst?
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne oppgaven er mobbing undersøkt som et sosialt fenomen. Formålet er å utforske alternative måter å nærme seg og forstå hva mobbing er. Dette er en teoretisk oppgave hvor hovedproduktet er en teoretisk ... -
Mobbing fra "innsiden": En kvalitativ forskningsstudie av mobbere, og deres tanker og følelser knyttet til mobbingen
(Master thesis, 2014)Mobbing er vanskelig å oppdage, og vi vet lite om bakgrunnen til mobberenes handlinger. Formålet med denne studien var å få en innsikt i hvorfor mobbere handler som de gjør. Fokuset har vært på barn i grunnskolen. ... -
Mobbing i barnehagen - Hvordan oppfatter fire pedagogiske ledere mobbebegrepet, og hvordan kan mobbing i barnehagen forebygges?
(Master thesis, 2018)I denne studien er det skrevet om forståelsen og bevisstheten av mobbebegrepet, og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges. Det er de ansattes tanker og erfaringer om mobbebegrepet som er belyst, samt nyttig informasjon ... -
Mobbing i ungdomsskolen - “Hvilken forståelse har ungdomskoleansatte av fenomenet mobbing og arbeidet mot mobbing, med spesielt utgangspunkt i revideringen av § 9a”
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å få svar på hvilken forståelse ungdomskoleansatte har av fenomenet mobbing, på hvilken måte de arbeider mot mobbingen i skolen, og dette sett i lys av revidering av § 9a. Problemstillingen ...