Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1110-1129 av 2593
-
Hvordan påvirker coachende lederskap ansattes trivsel på arbeidsplassen? En Q-metodologisk studie av ansattes opplevelse av sin leders anvendelse av coachende lederskap.
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg temaet coachende lederskap. Forståelsen av begrepet og praksisen blir redegjort for i teorikapitlet. Hensikten med prosjektet er å utforske hvordan coachende lederskap oppleves av lederens ansatte, ... -
Hvordan påvirker Grit og mindset ledelse og prestasjoner i en kunnskapsbasert organisasjon?
(Master thesis, 2018)SISU på finsk, Jävlar anamma på svensk, Grit på engelsk. Grit kan fritt oversettes til norsk med beslutsomhet eller lidenskap. Populærvitenskapelig som kunsten å ikke gi opp. Dynamisk mindset er evne til å anstrenge seg ... -
Hvordan påvirker innsatsfaktorer og prosesser effektivitet i team med kunnskapsarbeidere?
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne studien har vært å se nærmere på effektivitet i team som består av kunnskapsarbeidere. Det ble undersøkt hvordan innsatsfaktorer og prosesser påvirker effektivitet i team med kunnskapsarbeidere definert ... -
Hvordan påvirker kjønn karrierevalg og i hvilken grad kan karriereveiledere forholde seg til kjønnsperspektivet?
(Master thesis, 2020)Norge er ansett som et av verdens mest likestilte land, som samtidig ligger i toppen hva angår kjønnstradisjonelle – og kjønnsulikhet i – karrierevalg. I denne oppgaven diskuteres problemstillingen Hvordan påvirker kjønn ... -
Hvordan påvirker organiseringen av PPT utførelsen av det systemrettede mandatet?
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for oppgaven er mine erfaringer gjennom flere år som leder av Pedagogisk-psykologisk tjeneste, heretter forkortet til PPT og PP-leder, hvor jeg har jaktet på forståelse av sentrale begrep vi gjennom drift av ... -
Hvordan psykologisk trygghet kan gjør borgerinvolveringstiltak til en trygg arena for identitet
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien skal bidra til en økt forståelse av hvordan rådgivningsvitenskapsteorier kan anvendes i forbindelse med borgerinvolveringstiltak. Jeg ønsker å løfte blikket for hvordan temaene identitet og psykologisk ... -
Hvordan relasjonen mellom læreren og elever virker forebyggende mot utfordrende atferd
(Master thesis, 2017)Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan relasjonen mellom læreren og eleven virker forebyggende på utfordrende atferd i skolen. Relasjonen mellom læreren og eleven er en sak som trekkes mer og mer frem i søkelyset, ... -
Hvordan skal jeg bli det jeg vil bli?: En Q-metodisk studie av studenter ved NTNU sin opplevelse av å ta karrierevalg
(Master thesis, 2014)This master’s thesis has career as its main topic, with an aim to answer the following research question: How do students studying at NTNU experience the act of taking career choices? On the basis of my main research ... -
Hvordan skal jeg være - med de folka her? En kvalitativ studie om om sju ungdommers erfaringer av å leve som krysskulturelle i Norge.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke sju ungdommers erfaringer av å leve som krysskulturelle i Norge i dag. Problemstillingen for oppgaven er; “Hvordan erfarer sju ungdommer å leve som krysskulturelle i Norge?”. ... -
“Hvordan skal jeg være - med de folka her?” - En kvalitativ studie om sju ungdommers erfaringer av å leve som krysskulturelle i Norge
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke sju ungdommers erfaringer av å leve som krysskulturelle i Norge i dag. Problemstillingen for oppgaven er; “Hvordan erfarer sju ungdommer å leve som krysskulturelle i Norge?”. ... -
Hvordan skape en glidende overgang fra ungdomsskole til videregående opplæring for elever med autismeforstyrrelser?: En kvalitativ studie med utgangspunkt i fagpersoners oppfatning og foreldres opplevelser av overganger
(Master thesis, 2014)Studien omhandler fagpersoners oppfatning og foreldres opplevelse av hvordan overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring er for elever med autismespekterforstyrrelser. Overgangen mellom ungdomsskole og videregående ... -
Hvordan tilrettelegger pedagogene i barnehagen for førskolebarn med mellomøreproblematikk?
(Master thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger pedagogen i barnehagen for barn med mellomøre problematikk. Formål: Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan pedagogene i barnehagen tilrettelegger for barn med lette ... -
Hvordan voksne barn erfarer å ha en forelder med demenssykdom. En utforskning av hvordan rådgivning kan være en arena for håndtering og bearbeiding av det voksne barnets erfaringer
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven utforsker erfaringen med å ha en forelder med demenssykdom, og hvordan fenomenet påvirker relasjonen og det voksne barnets følelsesmessige erfaring. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan erfares det å ha ... -
Hvordan vurderer tre informanter med ulik utdanningsbakgrunn den vanskelige samtalen med barn og unge? - Hvilke faktorer har de erfart må være tilstede før, under og etter samtalen?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det er vanskelig å ta innover seg at noen barn og unge er utsatt for vold og seksuelle overgrep. Dette er et tema som lenge har vært tabubelagt, og er det dessverre fortsatt. Voksne som arbeider med barn og unge ... -
Hvorfor henviser barnehageansatte flere gutter enn jenter til PP-tjenesten i Lister?
(Master thesis, 2019)Problemstillingen vi ønsket å undersøke var: “hvorfor henviser barnehageansatte flere gutter enn jenter til PP-tjenesten i Lister?”. For å finne svar på dette valgte vi å ha et fokusgruppeintervju i fem kommunale barnehager, ... -
Hvorfor innlemme leirskole som en obligatorisk del av grunnskolen?
(Bachelor thesis, 2019)Gjennom praktisk og tverrfaglig tilpasning av undervisning i skolen legges det vekt på å utforme kreativitet og aktiv deltakelse, styrke elevenes motivasjon og mestringsevne. Læringsformer der alle sanser blir brukt styrker ... -
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?: En kvantitativ studie med fokus på uterommet som læringsarena for 4.-10. trinn i en kommune i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2013)Skolen er en institusjon der alle skal gis anledning til realistiske utfordringer og krav. I uterommet er det snakk om kontekstbasert læring, hvor elevene gis førstehåndserfaringer ved å bruke hele kroppen og utnytte flere ... -
Hvorfor skal jeg alltid tåle så mye?
(Master thesis, 2023)Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på hvilke erfaringer spesialpedagoger har om forebygging av skolevegringsatferd hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse i skolen. Studien har som mål å besvare følgende ...