Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1050-1069 of 2593
-
Hvordan erfarer ansattte at ledelsen kommuniserer og leder teamet for å fremme utvikling i gruppa og hos den enkelte?
(Master thesis, 2015)Tema og problemområde Teamarbeid blir benyttet i svært stor grad i dagens organisasjoner, og min erfaring er at det er orsket mye på dette sett fra ledelsesperspektiv. Det jeg finner forholdsvis lite forskning på, er ... -
Hvordan erfarer ledere åpne spørsmål, dekonstruktive tilbakemeldinger og gjensidige relasjoner? - Innspill til innhold i coachende ledelse med tilbakemelding som hverdagsdialog
(Master thesis, 2016)Jeg har gjennomført en studie i et mellomstort konsern med verdiene åpen, modig og ansvarlig. Bedriften fokuserer på tankesett for vekst og styrkebasert positiv psykologi i sitt lederutviklingsprogram. De har et lederløfte ... -
Hvordan erfarer ledere åpne spørsmål, dekonstruktive tilbakemeldinger og gjensidige relasjoner? Innspill til innhold i coachende ledelse med tilbakemeldinger som hverdagsdialog
(Master thesis, 2017)Jeg har gjennomført en studie i et mellomstort konsern med verdiene åpen, modig og ansvarlig. Bedriften fokuserer på tankesett for vekst og styrkebasert positiv psykologi i sitt lederutviklingsprogram. De har et lederløfte ... -
Hvordan erfarer veiledere feedbackprosessen som bidrag til utvikling i et relasjonelt samspill? En Q-metodologisk studie av veiledere i NAV Kontaktsenter sine subjektive opplevelser av utvikling i et relasjonsperspektiv.
(Master thesis, 2022)De siste årene har behovet for praksisnær kompetanseutvikling, etablering av læringsarenaer for refleksjon og veiledning over eget arbeid, i økende grad blitt aktualisert for ansatte i NAV som jobber brukerrettet. Dette ... -
Hvordan forbindes dialog og intensjonell kulturendring i organisasjonskulturen? : en litteraturstudie
(Master thesis, 2015)I denne litteraturstudien har jeg undersøkt forbindelser mellom dialogisk kommunikasjon og intensjonelle kulturendringer i organisasjonslitteraturen. I faglitteraturen er det i liten grad gitt systematiske fremstillinger ... -
Hvordan fordeler styrer lederoppgaver til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling?
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet handler om barnehageledelse og tar utgangspunkt i styrers perspektiv. Tema er valgt ut fra de endringene som skjer i barnehagesektoren når det gjelder utviklingen mot større enheter. Problemstillingen ... -
Hvordan forholder barnehagen seg til barn som er fysisk inaktive?
(Master thesis, 2014) -
Hvordan forstår vi barn og barndom? : posisjoner og kontroverser i barne- og barndomsforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker ontologiske og epistemologiske posisjoner som har hatt en ikke ubetydelig innflytelse på teoretisk perspektivering og metodiske overveielser i barne- og barndomsforskning, spesielt de siste ... -
Hvordan fremme gode lærer-elev-relasjoner? : en kvalitativ intervjustudie av oppfatningen hos fire gutter på femte klassetrinn, med et ekstra fokus på det gode møtet
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot lærer–elev-relasjonen. Formålet med studien vår er å løfte fram fire gutter sin oppfatning av hvordan gode lærer–elev-relasjoner utvikles, og vi har derfor valgt en kvalitativ ... -
Hvordan hjelpe og støtte elever med problematferd? En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre ressurslærere på ungdomstrinnet reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd
(Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan ressurslærere reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd i skolen. For å undersøke deres erfaringer benyttet jeg meg av kvalitativ ... -
Hvordan kan alternative Instagram personligheter påvirke selv- og kroppsbilde på en positiv måte hos unge jenter
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan alternative Instagram personligheter kan påvirke selv- og kroppsbilde på en positiv måte hos unge jenter. Oppgaven analyseres og drøftes fire innlegg av Instagram profilen ... -
Hvordan kan barnehagepersonalet forebygge en negativ utvikling for små barn som viser aggressiv og utagerende atferd?
(Master thesis, 2015)Formålet med denne masteroppgaven er å utvikle kunnskap om hvordan barnehagen kan forebygge en negativ utvikling for små barn som viser aggressiv og utagerende atferd. En stor andel barn viser aggressiv og utagerende ... -
Hvordan kan det oppleves for et barn å vokse opp med foreldre som ruser seg og hva var til hjelp for dem?
(Master thesis, 2015)1. Innledning, formål og bakgrunn, forskningsspørsmål og temaets aktualitet I denne innledningen vil jeg presentere bakgrunnen for valg av tematikk og formålet med studien. Jeg vil videre presentere forskningsspørsmål ... -
Hvordan kan en dialogbasert undervisning med konkretiseringsmateriell fra Numicon og RightStartTM Mathematics legge til rette for utvikling av god talloppfatning hos elever på 1. trinn?
(Master thesis, 2021)Prosjektet «Hvordan kan en dialogbasert undervisning med konkretiseringsmateriell fra Numicon og RightStartTM Mathematics legge til rette for utvikling av god talloppfatning hos elever på 1. trinn?», er et aksjonsforskni ... -
Hvordan kan en veileder legge til rette for hjelpsom hjelp og motivasjon hos en hjelpesøkende?
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven har tatt utgangpunkt i en litteraturstudie og har undersøkt problemstillingen: Hvordan kan en veileder legge til rette for hjelpsom hjelp og motivasjon hos en hjelpesøkende? Oppgavens formål var å ... -
Hvordan kan jeg som lærer fremme trivsel i en elev-lærer-relasjon for å hindre frafall i videregående skole?
(Master thesis, 2016)I dagens videregående skole ser man at det er et stort frafall. Hver 3. ungdom velger å slutte utdanningsløpet (Frostad & Mjaavatn, 2016). Frostad og Mjaavatn har i sin forskningsrapport om elevenes skolehverdag lagt fram ... -
Hvordan kan kunnskap om mentalisering bidra til relasjonsledelse i dagens organisasjoner?
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar utgangspunkt i begrepet mentalisering, da med innføring i grunnleggende teori og videre vinkles denne teorien mot relasjonsledelse i dagens organisasjoner. Studien tar primært utgangspunkt i å definere ... -
Hvordan kan læreren støtte eleven i sin sorgprosess når de opplever at en av foreldrene dør?
(Master thesis, 2015)Denne studien belyser hvordan lærere i barneskolen kan støtte elever som har opplevd at en av foreldrene dør. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming med semistrukturert intervju som metode. Funnene er basert på ...