Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 108-127 av 2594
-
Back to the future – Challenging traditional positions and hierarchies in academic development
(Journal article, 2020)With the emphasis on evidence in academic development, it is important to consider how research on higher education is conducted, who influences its direction and what questions are being raised. In this work, I will take ... -
Bak atferd er det følelser og bak følelser er det behov
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hensikten med studien har vært å innhente kunnskap om personalet i skolens erfaringer med elever som viser utfordrende atferd. Der følgende problemstilling har blitt belyst: «Hvilken erfaring har personalet i ... -
Bakketoppen - i ytterkanten av skolens virksomhet?- En kvalitativ intervjustudie av tre elevers opplevelser av å delta på Bakketoppen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om elevers opplevelser av å være på Bakketoppen, et smågruppebasert deltidstiltak. Tiltaket er rettet mot barneskoleelever som opplever ulike utfordringer i skolehverdagen. Formålet med oppholdet ... -
Balancing freedom and commitment - making higher education matter to working life
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I dagens debatt innenfor høyere utdanning er sammenhengen mellom utdanning og arbeidsliv et stadig tilbakevendende tema. I denne artikkelen utforsker vi dette samspillet basert på intervjuer med studenter på et tverrfaglig ... -
Balanseganger. En kvalitativ studie om hva rådgivere beskriver å være utfordrende i rådgivningssituasjonen.
(Master thesis, 2020)Sammendrag I møte med praksis, kan nyutdannede rådgivere møte utfordringer de ikke er forberedt på. Ofte kreves erfaring med ulike rådgivningssituasjoner for å kjenne på hva det er man finner utfordrende i dem og hva man ... -
Balansekunstnere på fulltid: En kvalitativ studie om fulltidsstudenters motivasjon til å ha frivillige lederverv
(Master thesis, 2023)I Trondheim er studenters engasjement for frivillighet bemerkelsesverdig høyt. Studenter fra alle campusene i byen er involvert i ulike verv og investerer mye tid og energi i formålene til disse vervene ved siden av studiene. ... -
Balansekunstnerne: En studie om kvinnelige ledere og utbrenthet
(Master thesis, 2014)Denne studien belyser kvinnelige ledere og utbrenthet ved å bruke kvantitativ forskningstilnærming. Dette omfatter å se nærmere på utbrenthet, arbeidsbelastning, kontroll, belønning, sosial støtte, rettferdighet, verdier, ... -
Bare barnehage?: En kvalitativ studie om barnehagemyndighetens posisjon, rolle og makt i kommunene
(Master thesis, 2011)Dette er en kvalitativ intervjustudie om barnehagemyndigheten i kommunene. Gjennom intervju av tre personer som er delegert barnehagemyndighet har jeg satt fokus på hvordan de opplever sin status og innflytelse på ... -
"Bare det å (ikke) kunne ha øyekontakt med læreren" : en kvalitativ studie av lærer-elev-relasjonen under hjemmeskoleperioden våren 2020
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg lærer-elev-relasjonen i digital undervisning. Formålet er å belyse hvilke forhold som har vært sentrale for relasjonen mellom lærer og elev under hjemmeskolen våren 2020. For å gjøre dette, ... -
"Bare mat monsteret, så holder det kjeft": En kvalitativ studie om journalisters opplevelse av motivasjon i en digital mediehverdag, med særlig vekt på indre motivasjonsfaktorer
(Master thesis, 2014)Målet med denne studien har vært å undersøke hvilke opplevelser journalister som jobber i en norsk avisredaksjon har av motivasjon. Studien har spesielt belyst hvordan seks journalister, som leverer stoff til både papir ... -
"Bare vent og se, språket kommer nok etterhvert" - en kvalitativ studie om hvordan norske pedagoger og lærere bidrar til minoritetsspråklige barns språkutvikling før puberteten
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan pedagoger og lærere bidrar til barns- og elevers norskspråklige utvikling i barnehagen og barneskolen. Det har her blitt brukt teori om Kritisk Periode Hypotesen, som ... -
Barn av innsatte : en kvalitativ studie av pårørende barns vilkår for læring og utvikling når far dømmes til ubetinget fengsel
(Master thesis, 2016)I Norge opplever mellom 6000 og 9000 barn hvert år at mor eller far settes i fengsel. Målet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke utfordringer barn kan stilles overfor når far blir dømt til ubetinget fengsel, ... -
Barn av psykisk syke foreldre - Kasusstudie om forebygging av psykiske lidelser til barn av psykisk syke foreldre
(Master thesis, 2014)Det er godt dokumentert at barn av psykisk syke har en økt risiko for selv å blir psykisk syk. Videre har denne gruppen barn en økt risiko for utvikling av emosjonelle vansker, atferdsforstyrrelser og kognitive ... -
Barn av rusmisbrukere: - En kvalitativ studie om hvordan voksne opplevde å være barn av rusmisbrukere og hvilke signaler de viste sine omgivelser.
(Master thesis, 2010)Formålet med denne studie var å undersøke om og hvordan voksne i et retrospektivt perspektiv opplevde å være barn av rusmisbrukere, og om de mente at de viste noen form for signaler til omgivelsene. Dette ut i fra opplevelser ... -
Barn i barnehagen med frykt og angst: En fenomenologisk studie av hvilken betydning førskolelærere kan ha i forhold til å bidra til å forebygge og redusere barns frykt og angst
(Master thesis, 2012)Angstforstyrrelser er den hyppigst forekommende psykiske lidelsen blant barn og unge i Norge i dag, og noen barn utvikler angstforstyrrelser allerede tidlig i førskolealder (Nærde & Neumer, 2003). Frykt og angst kan få en ... -
Barn i barnehagen som pårørende ved kreft: En fenomenologisk studie av hvordan pedagogiske ledere i barnehagen hjelper barn som er pårørende når mor eller far har kreft.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn for studien: Det er mange voksne som får en kreftsykdom hvert år. Disse voksne har også ofte barn som blir vitne til foreldrenes kamp mot sykdommen. Lite er skrevet om barnehagebarn som pårørende ved kreft. ... -
Barn med atferdsvansker i uterommet : "Skal vi ut?" : en kvalitativ studie av tre pedagogers erfaringer om hvilken betydning det kan ha for barn med atferdsvansker i barnehagen å få benytte uterommet i samhandling med andre
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot barn med atferdsvansker i uterommet. Målet med studien har vært å søke etter erfaringer om hvilken betydning det kan ha for barn med atferdsvansker å få benytte uterommet i ... -
Barn med CI og autismespekterforstyrrelser: Hvordan kan lyd bli meningsfull?
(Master thesis, 2010) -
Barn med kreft: Informasjon til foreldre og deres møte med helsepersonell
(Master thesis, 2012)The purpose of this thesis is to study how parents of children with cancer experience the information that is given and their relation to health professionals treating their child. When a child or a youth has a serious ...