Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1687-1706 av 2590
-
Navigating Grades and Learning in the Swedish Upper Secondary School Where Neoliberal Values Prevail
(Chapter, 2020)This chapter examines the practices through which a cohort of Swedish upper-secondary pupils manage their learning processes to avoid the possibility of their teachers doubting their study abilities. It explains how, ... -
"Nå - mulighetenes øyeblikk" - En kvalitativ studie av hvordan rådgiver opplever oppmerksomt nærvær i møte med klienten
(Master thesis, 2014)Temaet for denne studien er rådgivers opplevelse av oppmerksomt nærvær i møte med klienten. For å undersøke dette temaet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer av tre informanter. Den metodiske tilnærmingen er ... -
Nå leser jeg med fingrene
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot hvordan voksne personer som blir blinde opplever å lære seg å lese punktskrift. Formålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i opplevelse og erfaring som de har gjort ... -
Når et plaster ikke hjelper
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har fått tittelen Når et plaster ikke hjelper. Hensikten med studien er å frembringe kunnskap om psykisk helse hos elever i ungdomsskolen. Oppgaven vil belyse hvordan man kan forebygge ... -
Når folkehøgskolen setter rammer - En kvalitativ studie av folkehøgskoleelevers opplevelse av skoleslaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studiens formål er å undersøke hva tidligere folkehøgskoleelevers oppfatning av folkehøgskolen og dens verdi er. Jeg bruker en kvalitativ metodisk tilnærming til å ta for meg følgende problemstilling ... -
Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad!
(Master thesis, 2021)I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ... -
''Når kapasiteten ikke står i stil med engasjementet'' - En kvalitativ studie om utbrenthet i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2018)Utbrenthet i arbeidslivet er et fenomen som har fått mer og mer fokus i løpet av de siste ti-årene, men det er begrenset med forskning om temaet som er knyttet til frivillig arbeid. I denne studien har jeg undersøkt ... -
Når minoritet møter majoritet - Ei kvalitativ undersøkelse av kva som skjer i møtet mellom minoritet og majoritet, med utgangspunkt i ikkje-vestlege foreldre si oppleving av barnehagen
(Master thesis, 2017)Tittelen for oppgåva er «når minoritet møter majoritet», og tek utgangspunkt i foreldre med ikkjevestleg bakgrunn og deira opplevingar. Då fokuset ligg på kva foreldra opplever når dei kjem til den norske barnehagen. ... -
Når Pappa er Sinna Mann og Mamma en drage
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en multimodal kritisk diskursanalyse av bildebøkene Sinna Mann (2003) og Dragen (2018), begge skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus. Studiens overordnede tema er vold i nære relasjoner. ... -
"Når vi får til de her teamene, det er da vi lykkes" - En kvalitativ studie av skole og PPT´s arbeid med tiltak rettet mot skolevegring.
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer ansatte i skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har fra arbeid med tiltak rettet mot skolevegring. Undersøkelsen tar for seg forståelse ... -
''Når vi møtes i samtalen'' - En kvalitativ studie av hvordan rådgivere i videregående skole beskriver sine opplevelser av vellykkede elevsamtaler
(Master thesis, 2018)Rådgivningstjenesten i videregående skole omfatter sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesrådgivning, og har som formål å hjelpe elevene med å finne seg til rette på skolen og gjøre gode valg om fremtidig utdanning og ... -
"Når voksne barn har en dement mor eller far": En kvalitativ studie om hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til de demente endres i takt med sykdomsutviklingen
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven belyser hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til den demente endres i takt med sykdomsutviklingen. Gjennom en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming ... -
"Listen and assist: children's experiences as a resource for intervention": A case study of street children in Zambia.
(Master thesis, 2009)The proponents of new social studies of childhood argues for approaching children as social actors and as such, ought to be treated as competent consultants on matters that affect them. In addition, the UNCRC in article ... -
Å være foreldre til et barn med Asperger syndrom
(Master thesis, 2010) -
Den sosiale konstruksjonen av rektorposisjonen i grunnskolen: En kasusstudie av relasjonen mellom rektorer og lærere i tre norske grunnskoler
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:113, Doctoral thesis, 2010)De overordnede problemstillingene i dette forskningsprosjektet er hvilke forventninger lærere i grunnskolen har til rektorposisjonen, hvordan rektorer forholder seg til forventningene fra lærerne, og hvordan lærernes ... -
En analyse av barnehagens verdigrunnlag sett i lys av dagens utdanningspolitikk.
(Master thesis, 2010) -
Makt og profesjonalitet - i møte mellom mennesker: En Q-metodologisk studie av rådgiveres subjektive opplevelse knyttet til anvendelse av makt
(Master thesis, 2010)Formålet med denne masteravhandlingen var å se på hvordan rådgivere opplever egen anvendelse av makt i sin arbeidshverdag. Jeg ønsket å komme nærmere inn på, og da også fremheve, den enkeltes opplevelse rundt makten de ... -
Motiverende ledelse: "Hvordan kan ledere motivere personalet til å arbeide mot strategiske mål i en organisasjon?"
(Master thesis, 2010)I denne kvalitative studien ønsket jeg å finne ut hvordan ledere kan motivere personalet til å jobbe mot strategiske mål i en organisasjon. Jeg valgte å undersøke både ledere og ansattes syn på dette temaet, og studien ...