Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1090-1109 of 2593
-
Hvordan opplever og beskriver mødre det å motta støtte fra home-start familiekontakten? : en kvalitativ intervjuundersøkelse med fokus på relasjonen mellom mor og familiekontakt
(Master thesis, 2016)Tittel: «Hvordan opplever og beskriver mødre det å motta støtte fra Home-Start Familiekontakten?» Bakgrunn: Grunnen til at jeg ønsket å se nærmere på dette, var fordi jeg selv har vært familiekontakt hos Home-Start ... -
Hvordan opplever og erfarer ledere å være i, håndtere og veilede konflikter på arbeidsplassen?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Der det er mennesker, finnes det også konflikter. Konflikter kan ses som en naturlig og nødvendig del av vårt samspill med andre mennesker, men ikke alle opplever å være fortrolig med fenomenet. Ferske ... -
Hvordan opplever og erfarer tre rådgivere i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste utredning av minoritetsspråklige barn og hvordan opplever de testene som de benytter i sine utfordringer
(Master thesis, 2017)I denne studien har jeg satt søkelyset på Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) og utredning av minoritetsspråklige barn. Deltagerne er 3 rådgivere fra PPT og målet har vært å få fram rådgivernes egne opplevelser innen ... -
Hvordan opplever tiendeklasseelever vurdering og karakterer i ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)Prosjektet har en kvalitativ tilnærming til problemstillingen «hvordan opplever tiendeklasseelever vurdering og karakterer i ungdomsskolen». Bakgrunnen for studien handler om vurderingsbegrepets komplekse natur og et ønske ... -
Hvordan opplever ungdom at Facebook har betydning i forhold til deres selvoppfatning?
(Master thesis, 2011) -
Hvordan opplever ungdom prestasjonspresset i skolen? En kvalitativ studie som undersøker 19 elevers perspektiv på prestasjonspress i lys av skole (og samfunn)
(Master thesis, 2018)En kvalitativ studie som undersøker prestasjonspress blant ungdom i lys av skolehverdag. Målet er å belyse om og hvilket prestasjonspress de unge kjenner på og når det eventuelt gjør seg gjeldende. Faktorer på samfunnsnivå ... -
Hvordan opplever veiledere i UngInvest AIB å arbeide med styrkebasert tilnærming og hvordan kan dette ha betydning for elevenes mestringstro? En Q-metodologisk studie av veiledernes subjektive opplevelser.
(Master thesis, 2021)Formålet med dette masterprosjektet er å undersøke problemstillingen: «Hvordan opplever veiledere i UngInvest å arbeide med styrkebasert tilnærming og hvordan kan dette ha betydning for elevenes mestringstro?». For å svare ... -
Hvordan opplever veiledere til lærlinger veiledningssamtalene?
(Master thesis, 2020)I de siste årene har sentrale myndigheter, sammen med fagfeltet, hatt yrkesfag som et satsningsområde. Norge trenger flere fagarbeidere, og målet har vært å løfte status og få flere ungdommer til å velge yrkesfag. En av ... -
Hvordan oppleves det å delta i ungdomsbedrift for elever med særskilte behov? En kvalitativ intervjustudie av hvordan to elever med særskilte behov opplever å arbeide i ungdomsbedrift, med fokus på inkludering
(Master thesis, 2017)Innovation Cluster for Entrepreneurship Education (ICEE) er et større EU-prosjekt om entreprenørskapsutdanning som denne studien er en del av. Formålet med denne studien er å få en dypere innsikt og bedre forståelse for ... -
Hvordan oppleves det å være pårørende til en voksen med OCD? En kvalitativ intervjustudie om hvordan dette oppleves av de pårørende i hverdagen, der en voksen har OCD-lidelse
(Master thesis, 2018)Denne studien retter fokus mot hvordan det oppleves å være pårørende til en voksen med en tvang/OCD-lidelse. Formålet med denne studien er å sette søkelyset på hvordan de pårørendes situasjon bør bli opplyst mye bedre, med ... -
Hvordan oppleves det for foreldre når barn blir diagnostisert med ADHD? En kvalitativ studie om foreldres opplevelser og erfaringer i forbinnelse med ADHD når eget barn får diagnosen
(Master thesis, 2017)I denne kvalitative studien har fokuset vært på foreldres opplevelser og erfaringer når eget barn får ADHD-diagnosen, og formålet har vært å få fram foreldrenes stemmer. Foreldre er de som kjenner barna best, og det er en ... -
Hvordan oppleves lederrollen relatert til medarbeidere som må leve med sikkerhetsrisiko i sikkerhetskritiske organisasjoner?
(Master thesis, 2016)For snart 4 år siden kom jeg inn i denne organisasjonen og ble raskt nysgjerrig på lederrollen, som for mange innebar ansvar for store anlegg offshore eller avdelinger i deler av verden som var preget av uro og konflikter. ... -
Hvordan oppleves lykke? : et innblikk i tre informanters største livsutfordringer
(Master thesis, 2015)Hensikten ved studien har vært å utforske menneskers forståelse av, og forhold til, lykke. Informantkriteriene har basert seg på følgende likheter: alder (40-50 år) og høyere utdannelse, og ulikheter: familiesituasjon, ... -
Hvordan oppleves mestring i et forsikringsselskap?
(Master thesis, 2012) -
Hvordan oppleves og erfares bruk av livsmestrende intervensjoner på en alternativ skolearena?
(Master thesis, 2023)Det har i økende grad blitt rapportert om psykiske helseplager hos barn og unge. Folkehelserapporten fra 2023 indikerer at mellom 15-20% av denne demografiske gruppen opplever utfordringer knyttet til psykisk helse i en ... -
Hvordan oppleves overgangen fra nestkommanderende til skipssjef - med hovedvekt på relasjonsperspektivet?
(Master thesis, 2013)In my thesis I have given the Norwegian Navy, and current Commanders specific attention. I have emphasized the psychosocial, relational, and interpersonal changes that take place when one’s position is transformed from a ...