• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan opplever og erfarer tre rådgivere i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste utredning av minoritetsspråklige barn og hvordan opplever de testene som de benytter i sine utfordringer

Sørgård, Trine Selnes
Master thesis
View/Open
Masteroppgave (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2456736
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2678]
Abstract
I denne studien har jeg satt søkelyset på Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) og utredning av minoritetsspråklige barn. Deltagerne er 3 rådgivere fra PPT og målet har vært å få fram rådgivernes egne opplevelser innen utredningen. Deltagerne har lang erfaring gjennom arbeid i PPT og som rådgivende instans har de også fagkunnskap gjennom videreutdanning innen utredning av minoritetsspråklige barn. Problemstillingen lyder som følger;

Hvordan opplever og erfarer tre rådgivere i Pedagogisk- Psykologisk Tjeneste utredning av minoritetsspråklige barn og hvordan opplever de testene som de benytter i sine utredninger?

Til innsamling av data har jeg benyttet meg av semistrukturert intervju gjennom en kvalitativ

forskningstilnærming. Resultatene av studiens empiri presenteres i tre hovedtema; Kompetanse på utredning, faglig skjønn og betydningen av morsmål i utredning.

Forskere har vært kritisk til PPT sin håndtering av minoritetsspråklige barn i utredningssammenheng. I min studie har rådgiverne vært åpen om at utredning av minoritetsspråklige barn er et utfordrende og krevende område. De forteller om sine praktiske opplevelser, utfordringer og tanker de gjør seg omkring utredning av minoritetsspråklige barn. Takk rettes til min veileder Torill Moen for god veiledning og konstruktiv kritikk. En stor takk rettes også til tre PP- rådgivere som har delt sine opplevelser, utfordringer og tanker med meg. Uten dere tre hadde ikke denne studien vært mulig. Takk til Oddbjørg Kiplesund for pass av energiske unger i feriemodus midt i masterinnspurten. Takk også for at du delte dine fagbøker og dine refleksjoner med meg. Sist men ikke minst en stor takk til mine med studenter Martine Slydal, Marit Lernæs og Emiliana Mgaya for teoriforslag, korrekturlesing og «drahjelp» i umotiverte stunder.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit