• Visualizing Energy Use in Smart Grids - Developing a User Display for the Dynamic Microgrid Tariff 

      Molnes, Øystein Jarmund (Master thesis, 2015)
      Increasing demands for energy in Norwegian households are stretching the capacity of the electrical grid to its limits. To avoid having to expand the electrical grid, peak loads must be reduced, and power companies are ...
    • Visualizing Energy Use in Smart Grids - Developing a User Display for the Dynamic Microgrid Tariff 

      Voll, Kristina (Master thesis, 2015)
      Increasing demands for energy in Norwegian households are stretching the capacity of the electrical grid to its limits. To avoid having to expand the electrical grid, peak loads must be reduced, and power companies are ...
    • Visualizing Key Performance Indicators in Sustainable Neighbourhoods 

      Løvhaug, Sondre; Mathisen, Mikael (Master thesis, 2019)
      Denne oppgaven følger Design Science Research metoden og utforsker hvordan virtuell virkelighet-teknologier (VR) kan bli benyttet for å visualisere utslipps-data i nullutslippsområder. For å oppnå dette ble en virtuell ...
    • Visualizing Key Performance Indicators in Sustainable Neighbourhoods 

      Løvhaug, Sondre; Mathisen, Mikael (Master thesis, 2019)
      Denne oppgaven følger Design Science Research metoden og utforsker hvordan virtuell virkelighet-teknologier (VR) kan bli benyttet for å visualisere utslipps-data i nullut- slippsområder. For å oppnå dette ble en virtuell ...
    • Visualizing Motion Sensor Data from Senior Citizens for use in Physical Therapy: A User-centred Approach 

      Nekså, Knut Esten Melandsø; Lozo, Dean (Master thesis, 2013)
      Recent studies have shown that only one in five Norwegian adults and elderly reach the national recommendation of 30 minutes of daily activity. Increasing the activity of the elderly is one of the main foci of Hagen Utvalget, ...
    • Visualizing Repository Data to Facilitate Feedback in Software Engineering courses 

      Lindhagen, Fredrik Førde; Melsom, Sigurd Marius (Master thesis, 2022)
      Planlegging og utvikling av programvare er fundamentale egenskaper å lære for datastudenter. I industrien har Git blitt det foretrukne verktøyet for versjonskontroll og blitt en viktig del av utdanningsløpet til datastudenter. I ...
    • Visualizing Repository Data to Facilitate Feedback in Software Engineering courses 

      Lindhagen, Fredrik Førde; Melsom, Sigurd Marius (Master thesis, 2022)
      Planlegging og utvikling av programvare er fundamentale egenskaper å lære for datastudenter. I industrien har Git blitt det foretrukne verktøyet for versjonskontroll og blitt en viktig del av utdanningsløpet til datastudenter. I ...
    • Visualizing the Principles of Ray Tracing Algorithms in Virtual Reality 

      Eriksen, Rikard Storheil (Master thesis, 2022)
      I årene etter at moderne virtual reality headsets kom på markedet i 2016 så har VR blitt brukt til læringsspill og visualisering med gode resultater, og populariteten til VR fortsetter å vokse med enkeltstående enheter som ...
    • Visually Significant Dimensions and Parameters for Gloss 

      Saric, Donatela; Sole, Aditya Suneel (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The appearance of a surface depends on four main appearance attributes, namely color, gloss, texture, and translucency. Gloss is an important attribute that people use to understand surface appearance, right after color. ...
    • Viten i senter 

      Granberg, Steffen; Opphus, Steinar; Slettum, Ole André (Bachelor thesis, 2017)
      I en moderne verden er det viktig å være oppdatert på teknologi og mobilapplikasjoner er veldig populære. Vitensenteret kom til oss med et ønske om å utvikle mobilapplikasjoner som kunne gi brukeropplevelsen på Vitensenteret ...
    • Voice Pluck Application 

      Edvardsen, Joakim; Molnes, Petter; Picheta, Mateusz; Sætre, Håkon (Bachelor thesis, 2023)
      Solwr er en Ålesund-basert programvare bedrift, som lager system for å optimalisere handleslogistikk. De er ansvarlige for transport-, salg-, og varehuse-logistikken for store dagligvarekjeder i Norge. En av deres kunder, ...
    • Voksne studenters bruk og behov ved e-læring : Et casestudie av nettstudier i byggdrifterfaget ved Fagakademiet og NooA 

      Tøndel, Hans Olav (Master thesis, 2016)
      Norsk arbeidsmarked er i endring og arbeidstakere må være forberedt på å omstille seg. I tillegg rapporterer en god del bedrifter udekkede kompetansebehov og ansatte med yrkesfaglig utdanning ser ut til å være mest ...
    • Volume-to-volume registration 

      Harg, Erik (Master thesis, 2005)
      Implementation of automated volume-to-volume registration applications for three separate registration steps desired in enhancing neurosurgical navigation is considered. Prototype implementations for MRI-to-MRI registration, ...
    • Volumetric terrain rendering with WebGL 

      van Rüschen, Raoul; McCallum, Simon; Kim, Stefan; Creutzburg, Reiner (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Since the introduction of WebGL in 2011, the web browser evolved into a new and promising platform for high-performance 3D games. One of the most common game elements is heightmapbased terrain, but due to the limited ...
    • VR-miljø for eksperimentdesign med hovedfokus på slagpasienter 

      Mazys, Dominykas; Nguyen, Minh Dan; Tømmerbakk, Joel Mattias (Bachelor thesis, 2023)
      VR har i økende grad blitt tatt i bruk i norsk helsevesen. I dag er dette hovedsakelig i opplæring av helsepersonell og behandling av pasienter, da særlig innen psykisk helse, men det jobbes hyppig med å finne flere ...
    • VRChemist: Virtual Reality for High School Chemistry 

      Stenshagen, Per-Arne Waaler (Master thesis, 2018)
      As Virtual Reality becomes evermore popular, research is needed to find areas this new technology can be used for. As regular computer games have already been tested for educational purposes, some successfully, it is natural ...
    • VRterra 

      Nordheim, Mårten; Severinsen, Nichlas (Bachelor thesis, 2016-09-14)
      VRterra is a collection of programs and tools for reading from and projecting onto a sandbox, plus a Virtual Reality (VR) game where said terrain is used in some way. This way one person can control the terrain and environment ...
    • Vulkan Port of OpenGL-based CUDA Snow Simulation 

      Nilssen, Mikael Gabriel Berramdan (Master thesis, 2023)
      GPUer fortsetter å drive en imponerende visuelle og vitenskapelige utvikling. Vulkan APIen tilbyr høyere FPS (frames per second) og forbedret ray-tracing effektivitet i forhold OpenGL. Dette gjør Vulkan til et attraktivt ...
    • A Vulnerability Detection Framework for Hyperledger Fabric Smart Contracts Based on Dynamic and Static Analysis 

      Li, Peiru; Li, Shanshan; Ding, Mengjie; Yu, Jiapeng; Zhang, He; Zhou, Xin; Li, Jingyue (Chapter, 2022)
      Hyperledger Fabric is another development of blockchain technology after Ethereum, which is more suitable as an operating platform for smart contracts. However, the testing technology of Hyperledger Fabric smart contracts ...
    • Vurdering av konsertmarkedet og ulike billettløsninger 

      Karlsen, Terje Vittring (Bachelor thesis, 2021)
      De fleste kan si seg enig i at kultur bør være tilgjengelig for alle, ikke bare de økonomisk privilegerte. I denne oppgaven undersøkes konsertbransjen, med utgangspunkt i hvordan tilgjengelighet påvirkes både av markedet ...