• Mixed Attribute Types in Similarity Measures in the Retrieval Step of Case-based Reasoning 

      Berdal, Ole (Master thesis, 2019)
      Et nytt forskningsområde er utfordringen med å beregne likhet på heterogene attributter, samt transformere mellom kategoriske og numeriske verdier. Forskningen som er beskrevet i denne rapporten vil omhandle feltet kunstig ...
    • Mixed Precision in Heterogeneous Parallel Computing Platforms via Delayed Code Analysis 

      Cattaneo, Daniele; Maggioli, Alberto; Magnani, Gabriele; Denisov, Lev; Yang, Shufan; Agosta, Giovanni; Cherubin, Stefano (Journal article, 2023)
      Mixed Precision techniques have been successfully applied to improve the performance and energy efficiency of computation in embedded and high performance systems. However, few solutions have been proposed that address ...
    • Mímir: a Norwegian Question Answering System for Searching Wikidata 

      Mardal, Håkon Kristian Lem (Master thesis, 2022)
      Semantiske web kunnskapsbaser inneholder veldig store datamengeder av in- formation som kan lett bli aksessert gjennom naturlig språk grensesnitt. Systemer for å svare på spørsmål er en utvidelse til naturlig språk grensesnitt ...
    • ML-based profile analysis of CUDA programs' compiler flag impact 

      Bækken, August Landgraff (Master thesis, 2018)
      With the recent successes and interest in machine learning, this project aims to investigate whether machine learning methods can be used to improve compiler optimization selection. Compiler optimization is hard because ...
    • ML-powered tagging engine for journalism 

      Luick, Andine; Øvsthus, Vebjørn Hansen (Bachelor thesis, 2020)
      Denne oppgaven har som mål å finne ut av potensialet for bruk av maskinlæring til å automatisere tagging av artikler for journalister. Prosjektet består av en kombinasjon av forskning, utvikling av to maskinlæringsmodeller ...
    • MLOps på Google Cloud Platform 

      Andersen, Ingvild; Langholm, Jon Akselberg; Dalen, Erik Flæsen (Bachelor thesis, 2021)
      Statens vegvesen samler inn store mengder data fra norske veier. En satsning for å ta i bruk mer moderne teknologi har naturligvis medført et ønske om å ta i bruk maskinlæringsmodeller i sine prosjekter. Utvikling av ...
    • Mobil app for film reading device 

      Heggholmen, Håkon; Hådem, Christian; Stende, Even Måren (Bachelor thesis, 2018)
      Piql AS har utviklet en langtidslagringsteknologi ved å lagre data binært på 35mm fotosensitiv film. For å vise frem produktets robusthet og enkelhet, ønsker Piql å se på muligheter for å lese inn data ved bruk av en ...
    • Mobil interaktiv læringsarena over Internett 

      Engen, Anders; Langøy, Per Espen (Master thesis, 2006)
      Høsten 2005 hadde vi et fordypningsemne ved NTNU der vi så på muligheten til å benytte videokonferanse over Internett slik at det enkelt kan være til hjelp i undervisning. Ett av hovedelementene var å sette seg inn i bruken ...
    • Mobil skademeldingsmodul med etterbehandling 

      Eidjord, Arve; Kongsengen, Øyvind M. (Bachelor thesis, 2012)
      Vi har for vår oppdragsgiver Electric Time Car AS (ETC), utviklet en applikasjon til mobile enheter for digital utfylling og behandling av skademeldinger ved trafikkuhell. ETC er et firma som leverer løsninger for bilhold ...
    • Mobilapplikasjon for forenkling av manuelle tilsyn av sau på beite 

      Hyll, Magnus Conrad; Torgersen, Truls Matias (Master thesis, 2021)
      På vårparten slippes sau ut på beite, og gjennom sommeren går de fritt rundt i terrenget. I denne perioden krever myndighetene at det drives jevnlig tilsyn med sauene for å sikre dyrenes velferd, da sauene kan bli skadet, ...
    • Mobilapplikasjon for forenkling av manuelle tilsyn av sau på beite 

      Hyll, Magnus Conrad; Torgersen, Truls Matias (Master thesis, 2021)
      På vårparten slippes sau ut på beite, og gjennom sommeren går de fritt rundt i terrenget. I denne perioden krever myndighetene at det drives jevnlig tilsyn med sauene for å sikre dyrenes velferd, da sauene kan bli skadet, ...
    • Mobile and Social Video Games: Prototype, Concepts, and Evaluation 

      Nøsterud, Øivind (Master thesis, 2008)
      The main goal of this project was to create new game concepts for mobile and social games. The project was a continuation of the depth study performed by the project in the course TDT 4570, Game Technology, at NTNU. The ...
    • Mobile app development with React Native for Kodeworks 

      Vesterlid, Oerjan Bostad (Bachelor thesis, 2020)
      Abstract will be available on 2023-05-29
    • Mobile application for alerts 

      Fugledal, Marius; Gikling, Tor; Glomset, Francisco (Bachelor thesis, 2023)
      Denne rapporten beskriver en proof of concept-mobilapplikasjon designet for å vise og sortere alarmer basert på aktiveringstid og prioriteringsnivå. Applikasjonen tilbyr et brukervennlig grensesnitt og et enkelt design, ...
    • Mobile Application for Graduate Employability Skills 

      Fredheim, Lars Jørgen (Master thesis, 2021)
      I det studenter gjennomfører sin utdanning, har de alle ett mål for øyet – å gå ut med toppkarakterer og lande drømmejobben. For å oppnå dette må de imidlertid begynne og forberede seg så tidlig som over hodet mulig. GES ...
    • Mobile Application to Promote Peer based Teaching and Learning 

      Saggau, Ole Morten Helland (Master thesis, 2018)
      Learning is a social activity. Some have need for help and guidance, while others learn best by teaching others. A mobile app shall be designed and developed to help with this. Through this app, students shall be able to ...
    • Mobile Applications Mobility 

      Salimi, Neberd; Ghoreshi, Amir Hossein (Master thesis, 2014)
      The use of mobile devices and mobile applications has soared in recent years. People are using mobile devices and applications for everyday tasks. Compared with desktop computers, smart phones have some limitations such ...
    • Mobile Apps Mobility: An evaluation of HTML5 for cross-platform development 

      Oustad, Hanne (Master thesis, 2013)
      In recent years, there hasbeen a growing interest in cross-platform development and HTML5 as adevelopment tool. The possibility for developers to code once and run onmultiple platforms could decrease development costs and ...
    • Mobile Augmented Reality for Supporting Reflection 

      Boron, Alessandro (Master thesis, 2011)
      Reflecting on past experiences is crucial for learning from them and reconsider actions that have been taken in order to make better future choices. Different tools have been developed to support reflection both as an ...
    • Mobile Collaborative Learning 

      Bye, Gunhild Griff (Master thesis, 2008)
      Mobile technology is a well-known part of life for the most children and adults in Norway today. Over the last several years, a lot of research has been done to improve this technology and it seems like a mobile collaborative ...