Browsing Institutt for bygg- og miljøteknikk by Title
Now showing items 2687-2706 of 4625
-
Modellering av hastighet til tunge kjøretøy i stigninger
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å teste og videreutvikle en hastighetsmodell for tunge kjøretøy i stigninger. Modellen utarbeider et hastighetsprofil basert på data fra kjøretøyet og utformingen av stigningen. I forbindelse ... -
Modellering av langtidsbehov for fornyelse av drikkevannsledninger
(Master thesis, 2017)Service-nivå er en faktor som utelates fra mange av de eksisterende metodene for langtidsplanlegging av ledningsfornyelse. Og når levetidskurver anvendes, er de som regel basert på antagelser og erfaringer. En ny metode ... -
Modellering av nettverk i SIDRA INTERSECTION og AIMSUN
(Master thesis, 2015)Dårlig trafikkavvikling i rushtiden er et utbredt problem i mange byer og tettsteder. Høye trafikkvolumer i veg- og gatenettverk fører ofte til store kødannelser og forsinkelser. For å vurdere hvilke tiltak som kan ... -
Modellering av rundkjøringer i AIMSUN
(Master thesis, 2012)Forsinkelse og kø i urbane strøk henger i stor grad sammen med utforming av kryss. Rundkjøring er en populær kryssløsning i Norge, og i den forbindelse er det viktig å ha gode modellverktøy. Med et godt verktøy kan en ... -
Modellering av snøprofil med modellen SNOWPACK
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om modellen SNOWPACK er egnet som hjelpemiddel og verktøy innen snøskredvarsling i Norge. SNOWPACK er en endimensjonal fysikkbasert modell som ved hjelp av meteorologisk ... -
Modellering av Steinkjer sentrum i Aimsun - Virkninger ved stenging av hovedgaten Kongens gate
(Master thesis, 2021)Det er erfaringsbasert stor trafikkmengde i Steinkjer sentrum i dag, noe som spesielt påvirker trafikken i hovedgaten Kongens gate. I rushtidsperioder kan dårlig trafikkavvikling medføre kø, forsinkelse og økte reisetider. ... -
Modellering av terskelfjerning og terskelendringer i Nea
(Master thesis, 2020)I vassdrag med kraftproduksjon blir ofte vannføringa sterkt redusert, noe som fører til at elva blir liten sammenlignet med tidligere. For å bøte på dette er det bygget terskler i mange norske vassdrag. Tersklene demmer ... -
Modellering av trafikkavvikling i kryss - Sammenligning av ulike modelleringsverktøy
(Master thesis, 2018)I mange vegkryss rundt omkring i Norge oppstår det problemer med kødannelser i perioder med rushtidstrafikk. Når trafikkmengdene går opp reduseres kapasiteten til et såpass lavt nivå at den ikke er tilstrekkelig til å ta ... -
Modellering av vikeplikt og prioritet i ulike krysstyper i AIMSUN
(Master thesis, 2015)Mikrosimulering av atferd som oppstår i ulike kryss kan være krevende. I denne oppgaven er Aimsun 8.1 benyttet til å teste ut hvilken effekt endringer av parameterverdier for parametre som styrer vikeplikt, prioritet og ... -
Modellering av vikepliktsregulerte T-kryss i SIDRA INTERSECTION og justering av kritisk tidsluke og følgetid for en bedret tilpasning til norske forhold
(Master thesis, 2019)Stadig økende trafikkvolumer kombinert med en fortetning av urbane områder medfører et voksende behov for bedret avviklingskvalitet i vegnettet. Høy metningsgrad langs de mest belastede gater, veger og kryss i rushtiden ... -
Modelleringseffekter for 2D og 3D FEM analyse av en korrugert stålrørskulvert
(Master thesis, 2020)Korrugerte stålrørskulverter er en samvirkekonstruksjon som i mange tilfeller kan være et gunstig alternativ til mer konvensjonelle betongkulverter eller bruer. I design av slike fleksible rørkulverter er et mye benyttet ... -
Modelling Airport Runoff Containing De-icing Chemicals
(Bachelor thesis, 2019)Denne casestudien ble gjennomført for å få en oversikt over propylen glykol (PG) baserte avisingskjemikalier som transporteres med avrenning fra Stavanger lufthavn Sola og ut i en nærliggende fjord, Hafrsfjord. Hendelser ... -
Modelling and Simulation of Moored-floating Structures using the Tension-Element-Method
(Chapter, 2018)The application of a discrete mooring model for floating structures is presented in this paper. The method predicts the steadystate solution for the shape of an elastic cable and the tension forces under consideration of ... -
Modelling climate change effects on Atlantic salmon: Implications for mitigation in regulated rivers
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Climate change is expected to alter future temperature and discharge regimes of rivers. These regimes have a strong influence on the life history of most aquatic river species, and are key variables controlling the growth ... -
Modelling complex rating curves with hydraulic scale models and computational fluid dynamics
(Doctoral theses at NTNU;2018:220, Doctoral thesis, 2018)The Flom-Q research project aims to revise the framework for flood-estimation methods in Norway. Accurate rating curves are important for estimating flood discharges that are crucial input for any flood assessment task. ... -
Modelling creep in clay using the framework of hyper-viscoplasticity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper addresses the derivation of creep models using the framework of hyper-viscoplasticity. It demonstrates that the formulations widely used already can easily be obtained using the hyper-viscoplastic formalism. ... -
Modelling D&B Tunnelling Construction Data
(Master thesis, 2020)Since its inception, the Norwegian Tunnelling Contract System (NoTCoS) has confided in theoretical and empirical studies; and leaned upon industry experience and intuition, to derive its time capacity values. However- as ... -
Modelling detention performance of green roofs in cold climates
(Master thesis, 2018)Green roofs (GRs) have become a popular sustainable drainage system (SuDS) technology in urban areas. As many countries and regions experience political encouragement and substitution schemes in implementing GRs, there is ... -
Modelling Flash Floods Driven by Rain-on-Snow Events Using Rain-on-Grid Technique in the Hydrodynamic Model TELEMAC-2D
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Due to the changing climate, flash floods have been increasing recently and are expected to further increase in the future. Flash floods caused by heavy rainfall with snowmelt contribution due to sudden rises in temperature ... -
Modelling Flash Floods Driven by Rain-on-Snow Events Using Rain-on-Grid Technique in the Hydrodynamic Model TELEMAC-2D
(Peer reviewed; Journal article, 2013)Due to the changing climate, flash floods have been increasing recently and are expected to further increase in the future. Flash floods caused by heavy rainfall with snowmelt contribution due to sudden rises in temperature ...