Blar i Institutt for bygg- og miljøteknikk på tittel
Viser treff 2239-2258 av 4591
-
Kalibrering og validering av delområdemodellen RTM DOM Nidaros
(Master thesis, 2013)Transportmodeller brukes i dag i et stort omfang til å gi beslutningsgrunnlag i vegprosjekter. Derfor er det vesentlig at disse modellene er til å stole på og at man vet hvilke usikkerheter resultatene fra disse innebærer. ... -
Kalk-sementstabilisering av kryssområdet ved E39 Knutset-Høgset
(Master thesis, 2011)Statens vegvesen startet 12.11.09 utbyggingen av E39 mellom Knutset og Høgset i Møre og Romsdal. Bygningsarbeidet omfatter ca 4,6 km ny vei og en 705 meter langtunnel. Tunnelen skal ha utløpet rett sør for Gjemnessundbrua ... -
Kampvognprosjektet; målrettet eller tilfeldig gjennomført?
(Master thesis, 2023)Etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina i 2022 har det norske Forsvarets innretning igjen blitt dagsaktuelt. Våren 2023 ble det utgitt tre rapporter som tydeliggjorde Forsvarets manglende evne til å forsvare landet ... -
Kan 3D modeller bidra til bedre drift og vedlikeholdsinnspill i planprosessen?
(Master thesis, 2019)En vegs livsløp består av flere faser; planleggingsfasen, byggefasen og driftsfasen. I hver av fasene er det flere prosesser som må utføres før vegen skal bil til. Hver prosess skal kvalitetssikre vegens trase og utforming. ... -
Kan alvorlige fotgjenger- og sykkelulykker i Trondheim reduseres?
(Master thesis, 2020)Norske byer har i de senere årene hatt et økt fokus på å tilrettelegge for myke trafikanter slik at flere skal velge å gå og sykle i stedet for å kjøre bil. Med bakgrunn i nullvekstmålet forventes en betydelig økning i ... -
Kan endring av prosesser øke ombruk?
(Master thesis, 2022)Det bygges på lånt tid. Norges største fastlandsnæring må ta grep for å bruke ressurser på en bærekraftig måte. Endring trengs, og det trengs nå. Digitalisering er en akselerator for å drive næringen inn i et nullutslippssamfunn. ... -
Kapasitet i en forutsigbar bygge- og anleggsnæring
(Master thesis, 2020)Staten bevilger stadig mer penger til offentlige bygge- og anleggsprosjekter, og den økte etterspørselen stiller større og mer komplekse krav til leveranse fra markedet. For at prosjekter skal gjennomføres på best mulig ... -
Kapasitetskontroll av Forve bru og sanntidsovervåking
(Bachelor thesis, 2021)Flere bruer i dag har begrenset levetid eller kapasitet igjen. Sanntidsovervåking og etablering av digital tvilling for bruer kan gi bedre kunnskap om oppgraderinger eller endringer som er nødvendig. En av bruene som ... -
Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
(Bachelor thesis, 2020)Flere flaskehalser innenfor tømmertransporten i Norge må oppgraderes som følge av høyere kapasitetskrav. En av dem er fagverksbrua Resa fra 1935. Denne oppgaven undersøker om Resa bru kan oppgraderes til bruksklasse Bk ... -
Kartläggning av fysiska faktorer som begränsar laxbeståndet i Ljungan nedströms Viforsens kraftverk
(Master thesis, 2014)Det här examensarbetets primära mål är att identifiera fysiskt begränsande faktorer, flaskhalsar, för laxen nedströms Viforsens kraftverk i Ljungan. För att identifiera flaskhalsarna i älven har Håndbok for miljødesign i ... -
Kartlegging av fasadedetaljer i større bygg
(Master thesis, 2019)Fremtidige klimaendringer grunnet global oppvarming kan ha en dramatisk konsekvens for det bebygde miljøet. De fremtidige klimaendringene vil mest sannsynligvis føre til våtere, varmere og mer ekstremt vær over de neste ... -
Kartlegging av forutsetningar for berekraftig oppgradering mot nullutsleppsområde, med fokus på sirkulære materialstraumar og klimagassrekneskap Case: Sentralbygg 1 og 2 på Campus Gløshaugen, NTNU Trondheim
(Bachelor thesis, 2022)Denne rapporten er ei casestudie av to høgbygg frå 1960-åra på campus Gløshaugen ved Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet i Trondheim. Oppgåva undersøker korleis ein kan oppgradera fasadane til bygningane på ein ... -
Kartlegging av hydromorfologi i norske elver - erfaringer med ulike metoder i Surna og Gudbrandsdalslågen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Fem ulike metoder for hydromorfologisk karakterisering og klassifisering av elver ble testet ut for utvalgte vannforekomster i Surna (35 km) og Gudbrandsdalslågen (15 km), for å teste hvorvidt de er egnet for utvikling av ... -
Kartlegging av kvikkleire med 2D resistivitet og RCPT i Rissa
(Master thesis, 2010)Basisen for resistivitetskartlegginger er naturlige store forskjeller i ledningsevne i jordsmonn. Ut i fra resistiviteten i leirer kan det til en viss grad differensieres mellom salte leirer og leirer med lavt saltinnhold. ... -
Kartlegging av sikkerhetskultur i Veidekke Anlegg
(Bachelor thesis, 2020)Byggebransjen har over mange år gjort store fremskritt innen HMS. Mange bedrifter, inkludert Veidekke Anlegg, strekker seg etter å ha arbeidsplasser med 0 skader. Gjennom utvikling av teknologi og HMS-systemer har det ... -
Kartlegging av status for prosjekter som har vært gjennom KS2 - Status ved utgangen av 2019
(Research report, 2020) -
Kartlegging av tømmervogntogs totalvekt gjennom bruk av ATK-punkter
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har forsøkt å benytte punkter for automatisk trafikkontroll (ATK) til å hente ut vektdata fra tømmervogntog. Informasjon om vekter som kjøretøy opererer med har verdi ved planlegging av veger, samt ... -
Katodisk beskyttelse i betongkonstruksjoner
(Bachelor thesis, 2020)Det fins mange studier som omhandler teorien bak katodisk beskyttelse i betongkonstruksjoner, som viser den elektrokjemiske delen. Katodisk beskyttelse er en metode som brukes for å forhindre eller stoppe korrosjon av ... -
Key challenges of climate change adaptation in the building sector
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper addresses the main challenges in climate resilience of the building sector, including climate adaptation schemes, energy efficiency, and mitigation approaches. These challenges are evaluated with regard to the ... -
Key Elements of and Materials Performance Targets for Highly Insulating Window Frames
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The thermal performance of windows is important for energy efficient buildings. Windows typically account for about 30–50 percent of the transmission losses though the building envelope, even if their area fraction of the ...