Institutt for lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 101-120 av 3816
-
Problemet er jo størst når de ikke kommer på skolen. Det er ekstremt vanskelig å få dem tilbake
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er ufrivillig skolefravær. Oppgaven baserer seg på tanker og erfaringer som er hentet inn fra lærere som arbeider i grunnskolen og elever på 7.trinn. Utgangspunktet for studien er at vi ønsker å ... -
Undrende overflater
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ undersøkelse om utforskende arbeid med keramisk penselglasur. Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan undersøkende arbeid med penselglasur i kunst og håndverksfaget ... -
Lokalhistorie gjenskapt i mønsterdesign
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg å bruke inspirasjon fra et spesifikt sted for å utvikle et mønsterdesign på en strikket genser. Stedet som er valgt i denne undersøkelsen er bygdemuseet ... -
Sjå Fintreet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg en skapende prosess med symaskinen som verktøy. Den har som formål å finne ut hvordan man kan skape dybde, og hvilke didaktiske aspekter mine erfaringer fra denne prosessen gir. I den ... -
Til punkt og prikke
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan punkt som estetisk formelement kan brukes i bildeuttrykk. Oppgaven har som formål å si noe om hvordan en kan produsere bilder ved bruk av forskjellige materialer og teknikker, og ... -
Formativ vurdering av praktisk arbeid i naturfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke læreres erfaringer med vurdering av praktisk arbeid i naturfag. Studien tar for seg hvordan lærere planlegger og gjennomfører vurdering av praktisk arbeid, samt hvilke utfordringer ... -
Flerfargede tresnitt i et didaktisk perspektiv: En kvalitativ undersøkelse av erfaringer og didaktiske potensialer i møte med utvalgte høytrykksteknikker
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien tar for seg praktisk utforskende arbeid med flerfargetrykk innen tresnitt. Masteroppgaven har som formål å undersøke ulike høytrykksteknikker for å fremstille flerfargede tresnitt, og hvilket ... -
Teksturer i keramikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker teknikker for å skape teksturuttrykk på vaser i leire. Målet med læringsprosessen er å identifisere aktuelle teknikker og undersøke hvordan dette arbeidet kan ... -
Ungdom og hest - en kvalitativ studie av elevers opplevelse av livsmestring på vg2 hestefag
(Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er ungdom, hest og livsmestring i videregående opplæring. Oppgaven undersøker hestens betydning som pedagogisk ressurs på vg2 heste- og dyrefag. Studien peker på hvordan det er å være ungdom i dagens ... -
Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This article investigates six pathways through which students possessing initial vocational qualifications can enter higher education in Norway. In Norway, vocational education and training (VET) tracks in upper secondary ... -
Foto-Tegn-Syntese
(Master thesis, 2024)Vårt masterprosjekt har hatt som mål å bidra til at naturfaglærere og elever tegner sammen i undervisning. For å realisere det overordnede målet har vi utviklet en fagdidaktisk ressurs i form av en tegne-med-video for ... -
Å snakke med elever om kropp, grenser og følelser knyttet til vold og seksuelle overgrep
(Master thesis, 2024)Temaet for mitt forskningsarbeid i denne masteroppgaven er vold og seksuelle overgrep, og hvordan lærere snakker med elever om kropp, grenser og følelser. Basert på teori om temaet og materialet hentet inn gjennom intervju ... -
Kjønn og anerkjennelse - En kvantitativ studie av kjønns betydning for elevers opplevelse av anerkjennelse i skolen
(Master thesis, 2024)Statistikk viser at det er kjønnsforskjeller i flere lag av skole- og utdanningssystemet. I grunnskolen får jenter bedre karakter enn gutter i alle fag med unntak av kroppsøving, flere gutter enn jenter avslutter videregående ... -
«De har tid til meg. Tid til å prate, tid til å lære, tid til å ... Ja, følge opp» En kvalitativ studie av elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud. Vår faglige interesse for det spesialpedagogiske feltet og erfaringer fra tidligere arbeids- og praksisplasser har påvirket ... -
Elevers estimeringsstrategier i kvikkbildeoppgaver
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt 4. og 5. trinns elever sine strategier i arbeid med strukturerte kvikkbildeoppgaver i undervisning. Vi ville se på hvilket repertoar av strategier elevene hadde og hvordan de benyttet ... -
Her blir jeg kjent med elevene, på skolen blir jeg ikke det
(Master thesis, 2024)I dette forskningsstudiet har jeg ønsket å utforske hvordan barn-voksen-relasjonen kan etableres og utvikles i et samspill med hesten. Med utgangspunkt i erfaringene til fem personer som er utdannet innenfor helse-, sosial- ... -
Skolevegring - erfart og opplevd fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2024)I de siste årene har det blitt rapportert en økning i skolefravær og en økt bekymring om skolevegring. I denne oppgaven brukes begrepet skolevegring om når elever er helt eller delvis fraværende fra skolen, eller forlater ... -
«De har tid til meg. Tid til å prate, tid til å lære, tid til å ... Ja, følge opp» En kvalitativ studie av elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud. Vår faglige interesse for det spesialpedagogiske feltet og erfaringer fra tidligere arbeids- og praksisplasser har påvirket ... -
Elevers estimeringsstrategier i kvikkbildeoppgaver
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt 4. og 5. trinns elever sine strategier i arbeid med strukturerte kvikkbildeoppgaver i undervisning. Vi ville se på hvilket repertoar av strategier elevene hadde og hvordan de benyttet ... -
«Så ut som 3 grupper med 2»: En studie på gruppetisering hos unge voksne
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvorvidt gruppetisering er en indre eller ytre egenskap. Målet var å få bedre innsikt i hvordan gruppetisering fungerer, og hva dette kan si for videre forskning og praksis i skolen. ...