Til punkt og prikke
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3144140Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3808]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan punkt som estetisk formelement kan brukes i bildeuttrykk. Oppgaven har som formål å si noe om hvordan en kan produsere bilder ved bruk av forskjellige materialer og teknikker, og hvordan dette kan brukes i kunst og håndverkundervisningen. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan kan jeg utforske punkt som estetisk formelement i forskjellige teknikker gjennom bildeuttrykk, og hvilke læringsmuligheter kan disse erfaringene tilby kunst og håndverkundervisningen i grunnskolen?
Forskningens vitenskapsteoretiske ståsted er inspirert av fenomenologi, med et innspill av synet på teknikk og teknologi hentet fra material som vitenskapsteori. Metodologien som benyttes er estetikk-basert forskning. Metodologien er en stor og åpen metodologi som begrenses til å fokusere på kunst. Oppgaven fokuserer på metoden forskning på eget skapende arbeid innen estetikk-basert forskning. Datamaterialet produseres gjennom det eget skapende arbeidet og skriftlig loggbok. I det skapende arbeidet produseres flere bilder som er satt sammen av punkt i forskjellige teknikker på forskjellige verksteder. Bildene analyseres i en bildeanalyse med fokus på dybde, valører og imitasjon. Funnene i analysen drøftes opp mot relevant teori for å besvare problemstillingen. This master's thesis studies how point as an aesthetic form element can be used in image expression. The purpose of the assignment is to say something about how one can produce images using different materials and techniques, and how this can be used in art and craft education. The following issue is discussed: How can I explore point as an aesthetic form element in different techniques through image expression, and which learning opportunities can these experiences offer art and craft education in primary school?
The scientific theoretical standpoint of this research is inspired by phenomenology, with an input from the view of technique and technology taken from material such as scientific theory. The methodology used is art-based research. The methodology is a large and open methodology that is limited to focusing on art. The assignment focuses on the research method self-produced work within art-based research. The data material is produced through the researchers own creative work and a written logbook. In the creative work, several images are produced which are composed of points in different techniques at different workshops. The images are analysed in an image analysis with a focus on depth, value and imitation. The findings of the analysis are discussed against relevant theory.