Institutt for lærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 3582
-
Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Denne studien er designet som en dokumentanalyse. Artikkelen undersøker hvordan uaktsomhet konstrueres i rettsavgjørelser hvor læreres handlinger i kroppsøving er vurdert som uaktsomme. Domstolene representerer den dømmende ... -
"Du kan skrive snipp, snapp, snute!" En kvalitativ casestudie om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer i samskrivingsprosesser mellom elever som skriver eventyr i læringspar. Formålet med oppgaven er å bidra til økt kunnskap om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen. ... -
Argumentasjon i naturfaag
(Master thesis, 2024)I tidligere studier har det kommet fram at det har vært en mangel på argumentasjon i naturfagundervisning på grunn av lærerens usikkerhet rundt aktiviteten (Mork, 2012). I denne studien er hensikten å undersøke hvordan ... -
Sosiomatematiske normer og læreverket Dragonbox Skole
(Master thesis, 2024)Læreverket Dragonbox Skole har ifølge forskning hatt gode resultater. Læreverket er utviklet fra LK20, og dermed er det begrenset med forskning på læreverket. Det er derfor interessant å se på hva som utspiller seg i et ... -
Norske ungdommers vilje til ulovlige politiske handlinger
(Master thesis, 2024)Temaet i denne oppgaven er ulovlige politiske handlinger blant ungdom. Studien benytter det norske datamaterialet fra ICCS-2022, som undersøker kompetanse og holdninger knyttet til demokrati og medborgerskap blant ... -
"Sånn er mitt hode. Jeg kan ikke gjøre noe med det". En litterær analyse av den humoristiske sykdomsfortellingen Herman - Historier fra en udiagno(s)tisert oppvekst.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan diagnosene fremstilles i bildeboka Herman – Historier fra en udiagno(s)tisert oppvekst (2002) av Herman Flesvig og Erlend Loe. Oppgaven bygger på en litteraturvitenskapelig ... -
Kjemi i skolehagen
(Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ... -
«Vi har en stemme for en grunn» En kvalitativ studie av elever med spesialundervisning sine erfaringer med å medvirke
(Master thesis, 2024)Forskning viser at elever i liten grad får medvirke i egen skolehverdag (Garrels, 2018, s. 66). Samtidig får ikke norske elever med spesialundervisning optimalt læringsutbytte (Nordahl, 2018, s. 9). Elevmedvirkning kan ... -
«Det er den store utfordringen, at fagmiljøet, tjenester og sektorer er bygd og får en sånn karakter av å være siloer, sant?»: En kvalitativ studie av ansatte i skolen og andre aktørers opplevelse av tverrfaglig samarbeid for forebygging av ungdomskriminalitet
(Master thesis, 2024)Denne studiens formål er å undersøke ansatte i skolen og andre aktørers opplevelse med tverrfaglig samarbeid for forebygging av ungdomskriminalitet. De ansatte i skolen er to sosialpedagoger og en avdelingsleder, mens de ... -
Elevers deltakelse og motivasjon knyttet til dataspill og blokkprogrammering i musikk
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg et undervisningsopplegg i musikk på ungdomsskolen, som baserer seg på et enkelt dataspill laget i blokkprogrammeringsprogrammet Scratch. Fra et hermeneutisk ståsted forsøker jeg å finne ... -
Kjemi i skolehagen
(Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ... -
“Bærcrafting utvilglings” – En språkstudie av 2. klassingers forståelse av frasen bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgava er å undersøke hvilken forståelse av frasen bærekraftig utvikling som kommer til uttrykk i tre samtaler og i elevtegninger med tekst laga av elever på 2. trinn. Bakgrunnen for studien har ... -
Implementering og identifisering av kritiske elementer i algebraundervisning; ved Learning Study med variasjonsteori
(Master thesis, 2024)Denne forskningen vil kunne gi nye refleksjoner rundt norske elvers svake algebraprestasjon på internasjonale kartleggingsprøver (PISA, TIMSS og TIMSS Advances). En Learning Study- tilnærming med variasjonsteori, ga nye ... -
Mjøsdialækta ått ongdommen: En undersøkelse av ungdommers talemål fra ei småbygd i Gjøvik kommune
(Master thesis, 2024)Oppgaven tar for seg endringer i dialektmangfoldet i Norge, mer spesifikt talemålsvariasjoner hos den yngre befolkningen i en småbygd nord for Gjøvik. Målet med prosjektet er å kartlegge og analysere dialektendringer, ... -
En reise gjennom litteraturundervisningens potensial: En resepsjonsstudie av en gruppe fjerdeklassinger sitt første møte med bildeboken Reisen (Salinas, 2012)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi utforsket bildeboken Reisen både gjennom våre egne analytiske briller og gjennom brillene til en elevgruppe på fjerdetrinn. Bildeboken Reisen (2012) er skrevet av Veronica Salinas og illustrert ... -
«Jeg blir behandlet som en gutt og ikke en elev"
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming, som undersøker elevenes oppfatninger av kjønnsforskjeller i skolen. Formålet med forskningen er å bidra til økt innsikt og nyansering av elevers ... -
Democracy and citizenship in the Ethiopian curriculum and textbooks: A qualitative content analysis of conceptions of democracy and citizenship ideals
(Master thesis, 2024)En regimeendring i 2018, kjempet gjennom av flere år med protester, bragte med seg håp om et mer demokratisk etiopisk samfunn. Etter en tidlig periode med lovende reformer ser det ut som fremgangen har stoppet. Utdanning ... -
Omgrepslæring i samfunnsfag i småskulen
(Chapter, 2024)Kapittelet diskuterer omgrepslæring i samfunnsfag i 1.–4. klasse. Det er ei empirisk undersøking basert på intervju med 30 samfunnsfaglærarar. Lærarane meiner omgrepslæring må ha ein sentral plass i samfunnsfag, også på ... -
«Vi har en stemme for en grunn» En kvalitativ studie av elever med spesialundervisning sine erfaringer med å medvirke
(Master thesis, 2024)Forskning viser at elever i liten grad får medvirke i egen skolehverdag (Garrels, 2018, s. 66). Samtidig får ikke norske elever med spesialundervisning optimalt læringsutbytte (Nordahl, 2018, s. 9). Elevmedvirkning kan ... -
Kroppslige ferdigheter som utgangspunkt for barns selvutvikling
(Master thesis, 2024)Tema for denne studien er å undersøke hvordan opplevelse av tilhørighet i idrettsaktivitet kan påvirke barns selvutvikling. I Norge er det stor deltakelse i organisert barneidrett. Derfor ønsket vi å se nærmere på hvordan ...