Formativ vurdering av praktisk arbeid i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3144144Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3808]
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke læreres erfaringer med vurdering av praktisk arbeid i naturfag. Studien tar for seg hvordan lærere planlegger og gjennomfører vurdering av praktisk arbeid, samt hvilke utfordringer de møter. Dette temaet er valgt på grunn av mangelen på forskning om vurdering av praktisk arbeid, til tross for omfattende litteratur om praktisk arbeid generelt. Følgelig er problemstillingen som utforskes:
Hvilke erfaringer har lærere med å vurdere elever i praktisk arbeid i naturfag?
For å besvare problemstillingen, benyttet studien tre semi-strukturerte intervjuer og observasjoner av lærere som underviser i naturfag. Analysen av datamaterialet ble gjennomført ved hjelp av kvalitativ metode og refleksiv tematisk analyse ifølge Braun og Clarke (2022).
Funnene viser at lærere arbeider aktivt med å koble teori og praksis, selv om tidligere forskning har indikert at dette er et område med forbedringspotensial. Studien fremhever også viktigheten av å knytte læringsmål til tilbakemeldingene som gis til elevene. Videre blir fordelene og ulempene ved ulike tilbakemeldingsmetoder diskutert. En av de viktigste konklusjonene er at tilbakemeldingene bør være spesifikke og konstruktive for å støtte elevenes læring effektivt. De fleste lærere prioriterer en indirekte vurderingsform, og denne studien kommer med anbefalinger om at lærere i større grad bør praktisere direkte vurdering.
Denne studien gir innsikt i vurderingsprosessen i praktisk arbeid og bidrar til en dypere forståelse av hvordan lærere kan forbedre denne prosessen. Resultatene kan være nyttige for utviklingen av bedre vurderingspraksiser i naturfagundervisning. The purpose of this study is to examine teachers' experiences with assessment of practical work in science education. The study examines how teachers plan and carry out assessment of practical work, as well as the challenges they face. This topic has been chosen due to the lack of research on assessment of practical work in science, despite there being extensive research into the practical work of teachers, and there is therefore a gap in research regarding the assessment of said work. Consequently, the problem being explored is:
What experiences do teachers have in assessing students in practical work in science education?
To answer the problem, the study uses three semi-structured interviews and observations of teachers who teach science. The analysis of the data was carried out using a qualitative method and reflexive thematic analysis according to Braun and Clarke (2022).
The findings show that teachers work actively to connect theory and practice, even though previous research has indicated that this is an area with potential for improvement. The study also highlights the importance of linking learning goals to the feedback given to students. Furthermore, the advantages and disadvantages of different feedback methods are discussed. One of the most important conclusions is that the feedback should be specific and constructive in order to support the students learning effectively. Most teachers prioritize an indirect form of assessment and this study makes recommendations that teachers should be assessed more directly.
This study provides insight into the assessment process of practical work and contributes to a deeper understanding of how teachers can improve this process. The results can be useful for the development of better assessment practices in science education.