Flerfargede tresnitt i et didaktisk perspektiv: En kvalitativ undersøkelse av erfaringer og didaktiske potensialer i møte med utvalgte høytrykksteknikker
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
Denne kvalitative studien tar for seg praktisk utforskende arbeid med flerfargetrykk innen tresnitt. Masteroppgaven har som formål å undersøke ulike høytrykksteknikker for å fremstille flerfargede tresnitt, og hvilket didaktisk potensial dette arbeidet kan utlede. Problemstillingen for oppgaven er følgende:Hvordan kan mine erfaringer med utvalgte høytrykksteknikker for flerfargede tresnitt brukes didaktisk i kunst og håndverksfaget? Hvilke muligheter og begrensninger kommer til syne?Studien bygger på en pragmatisk posisjonering, med fokus på praktisk kunnskapservervelse og nytteverdi. Forskningen oppstår i praksis, og benytter seg dermed av praksisledet forskning som metodologisk rammeverk. Datamaterialet skapes ved eget praktisk utforskende arbeid og en multimodal loggføring. Gjennom det praktisk utforskende arbeidet produseres det fem ulike tresnitt i utvalgte teknikker for flerfargetrykk. Datamaterialet systematiseres og analyseres ved bruk av induktiv koding og kategorisering. Kategoriene som utformes danner utgangspunktet for analysen og samles i en matrise. Hensikten med matrisen er å synliggjøre relevante deler ved det praktisk utforskende arbeidet. Drøftingen baserer seg på funnene som legges fram i matrisen. This qualitive study examines practical exploratory work with multi-color relief printing in woodcut. The purpose of this master's thesis is to look at various techniques for producing multicolored woodcuts, and to explore the didactic potential of this work. The research question for the thesis is as follows:How can my experiences with selected relief printing techniques for multicolored woodcuts be used didactically in the subject of arts and craft? What opportunities and limitations become apparent?The study is based on a pragmatic positioning, focusing on practical knowledge acquisition and utility. The research arises in practice, and thus makes use of practice-led research as a methodological framework. The data material is created by the researcher's own practical exploratory work and a multimodal logging process. Through the practical exploratory work, five different woodcuts are produced, using selected techniques for multi-color printing. The data material is systematized and analyzed using inductive coding and categorization. The categories that are designed form the starting point for the analysis and are collected in a matrix. The purpose of the matrix is to highlight relevant parts of the practical exploratory work. The discussion is based on the findings presented in the matrix.