Ungdom og hest - en kvalitativ studie av elevers opplevelse av livsmestring på vg2 hestefag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143945Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3909]
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er ungdom, hest og livsmestring i videregående opplæring. Oppgaven undersøker hestens betydning som pedagogisk ressurs på vg2 heste- og dyrefag. Studien peker på hvordan det er å være ungdom i dagens samfunn, begrepet livsmestring i kunnskapsløftet 2020 og samspill mellom hest og mennesker.
Oppgavens problemstilling er: Hvilken betydning har hesten som pedagogisk ressurs for elevers opplevelse av livsmestring på vg2 heste- og dyrefag?
Studien er forankret i sosiokulturell læringsteori, Banduras teori om å være agent i eget liv og mestringstro. Studien er også knyttet opp mot Antonovskys teori om salutogenese og opplevelse av sammenheng. Videre anvender studien teoretiske tilnærminger om samspill mellom dyr og mennesker, og hest og mennesker, kalt antrozoologi. I tillegg støtter studien seg til teori om grensekryssing og grenseobjekter.
Studien har en kvalitativ tilnærming og dataene er samlet inn gjennom klasseromssamtaler med elever og kvalitative spørreundersøkelser med yrkesfaglærere og bedrifter. Studien bruker derfor metodetriangulering for å kvalitetssikre data, noe som gir meg som forsker muligheten til å belyse problemstillingen gjennom tre ulike perspektiver. Disse tre perspektivene er elever, lærere og bedrifter. Jeg bruker en hermeneutisk – fenomenologisk tilnærming på forskningsprosessen, og er opptatt av forskningsdeltakernes egne opplevelser av deres livsverden. Studien er inspirert av et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn som er basert på en idé om at kunnskap skapes i en kontekst sammen med andre. Analysearbeidet i denne studien er inspirert av Tjoras stegvis deduktive induktive metode, også kalt SDI-modellen.
Studien har tre hovedfunn. For det første antyder studien at hesten har egenskaper som har betydning for elevenes opplevelse av livsmestring. Her kommer et mangfold av egenskaper inn, og elevenes opplevelse av mestring er avhengig av deres samspill med hesten. Hesten legger til rette for mange ulike mestringssituasjoner gjennom vg2 hestefag som eksempelvis stell, håndtering og ulike aktiviteter som ridning eller kjøring. Det andre funnet indikerer at sosial samhandling har betydning for elevenes opplevelse av livsmestring. Sammen med andre opplever elevene læring, utvikling og en følelse av tilhørighet og felleskap. I denne sosiale samhandlingen har hesten en betydelig rolle som pedagogisk ressurs på vg2 hestefag. Det tredje funnet peker på at elevene har forutsetninger for å utvikle motstandsressurser som har betydning for deres evne til å kunne fungere som agent i eget liv. Gjennom eksempelvis å stå i arbeid, trene hestene, sette seg mål, mestre arbeidsoppgaver og møte motstand, får elevene erfaringer om hvilke faktorer som har betydning for deres liv. Sentralt i studien er elevenes følelser av å bety noe for noen, vise omsorg for hesten og få anerkjennelse for jobben de gjør. Funn i studien tyder på at denne kunnskapen og disse ferdighetene som elevene tilegner seg gjennom opplæringen på vg2 hestefag, har en overføringsverdi til livet, uavhengig av hvilke yrkesvalg de gjør.
Studien viser til tendenser koblet til fenomenet hest, ungdommer og skole. Tendensene som indikerer at hesten har en betydning i opplæringen og elevenes opplevelse av livsmestring, kan ha en overføringsverdi til andre lignende kontekster. The topic of this study is the relationship between horsemanship and life skills among youth in vocational programmes of horsemanship and animal studies at upper secondary level (vg2). This study looks at today’s youth in conjunction with the issue of life skills in recent Norwegian school reform Kunnskapsløftet 2020, as well as the interplay between horses and humans.
The thesis’ research question is: What is the impact of the horse as pedagogical tool for students’ life skills in vocational programmes focused on horsemanship (vg2 heste- og dyrefag)?
Sociocultural learning theories and Bandura’s theories of agency and self-efficacy are central to this study. Moreover, it draws from Antonovsky’s Salutogenese theory. Furthermore, this study employs theoretical perspectives from anthrozoology, looking at interactions and relationships between animals and humans. The study also draws from theories of boundary-crossing and boundary-objects.
The methodology used is qualitative, with interviews of vg2 students and teachers, as well as representatives from equine businesses. Thus, this study employs methodological triangulation to ensure validity of research data. As such, the study can provide me as a researcher with the opportunity to thoroughly explore my research question through the lens of three different perspectives. These three perspectives are students, teachers, and equine businesses. I employ a hermeneutic phenomenological approach to this research, allowing for the discussion of individual experiences of the study’s research participants. This study is inspired by social constructivist theories of knowledge, drawing from the idea that knowledge is created in a collaborative context. The analytic analysis is inspired by Tjora’s stepwise deductive inductive approach, known as the SDI-model.
The study presents three main findings. Firstly, the study implies that horsemanship impact students’ life skills. A complex set of characteristics of horsemanship are in play, and the degree of students’ life skill depend on the relationship with their horse. Learning horsemanship skills such as grooming, handling and riding in vocational training (vg2 heste- og dyrefag) offers learning experiences of life coping. Secondly, social interactions affect how students experience life skills. In a social context these students experience learning, development, and a sense of belonging and community. In this social context, the horse is a resource as a pedagogical tool in vg2. Thirdly, this study points to how students can function as agents in their own life with increased resilience developed thorough work-experiences and hands-on training in horsemanship. This includes experiences of personal goal setting, coping with practical work and enduring hardship. For the students, a central element seems to be a sense of belonging, having someone (the horse) depending on you, someone to care for (the horse) and getting acknowledgement and praise for developing horsemanship skills in vg2. Findings suggest that these skills and knowledges can be transferred to a broader health and life perspective independent of their future career choices.
This study explores relationships between horsemanship, youth, and education. Findings suggest the importance of human-equine relationships for student’s life skills, and these might be relevant also to a broader context of questions of health and life skills.