Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282"
Viser treff 1-20 av 64
-
Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning - En kvalitativ studie av hvordan personalet i en avlastningsenhet ivaretar multifunksjonshemmede ikke-verbale barns rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning
(Master thesis, 2019)Tittel: Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning Formålet med prosjektet Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hvordan ansatte i en avlastningsenhet ... -
Barn med nedsatt funksjonsevne og vennskap i barnehagealder - En litteraturstudie om spesialpedagogisk forskning på vennskap
(Master thesis, 2018)Dette er en litteraturstudie som har som mål å se på innholdet i nyere spesialpedagogisk forskning som omhandler barn med funksjonsnedsettelser og vennskap i tidlig alder. Utvalget består av fem artikler fra tre forskjellige ... -
"Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden" - Erfaringer med tilrettelegging for barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2019)Tema for denne masterstudien er «Barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser» (ASF). Jeg har valgt å ta utgangspunkt i arbeidet som er gjort i ei nettverksgruppe i et kommunalt prosjekt, der pedagoger fra barnehager som ... -
"Det handler om å investere i relasjoner" - En mikroetnografisk studie av hvilke relasjonsbyggende metoder lærere i deltidsbaserte opplæringsarenaer bruker i interaksjon med elevene
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har ønsket å sette fokus på lærere i alternative deltidsbaserte læringsarenaer, ettersom dette er et tema det er lite forsket på i Norge. For å se nærmere på temaet har jeg i denne oppgaven valgt fokusere ... -
"Det handler om å investere i relasjoner" - En mikroetnografisk stuide av hvilke relasjonsbyggende metoder lærere i deltidsbaserte opplæringsarenaer bruker i interaksjon med elevene
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har ønsket å sette fokus på lærere i alternative deltidsbaserte læringsarenaer, ettersom dette er et tema det er lite forsket på i Norge. For å se nærmere på temaet har jeg i denne oppgaven valgt fokusere ... -
Det virker ikke som vanlige skoler skjønner at folk er annerledes - En fenomenologisk studie av fire elevers opplevelse av et alternativt skoletilbud
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om fire elevers opplevelse av å gå på et alternativt skoletilbud, i lys av deres tidligere erfaringer fra hjemmeskolene. Vi valgte å ha dette fokuset med tanke på at lignende forskning ofte ... -
''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliens
(Master thesis, 2018)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine ... -
''E har lært kor avslappa og konsentrert e egentlig kan vårrå'' - En kvalitativ studie av to elevers utfordringer knyttet til ADHD-relaterte vansker, og hvordan deltagelse i skoleprosjektet ''Skyting for mestring'' har hjulpet dem
(Master thesis, 2018)Denne studien tar for seg to elevers deltakelse i skoleprosjektet Skyting for mestring, ved Rennebu barne- og ungdomsskole. Videre tar den for seg hvordan prosjektet hjelper elevene med utfordringer sine tilknyttet ... -
Ein kvalitativ studie av vernefaktorar hos barn av alkoholmisbrukerar
(Master thesis, 2019)Dette forskingsprosjektet er ein kvalitativ studie som tek utgangspunkt i eit semistrukturert intervju av fem unge kvinner som har hatt ei relativ positiv utvikling til tross for ein oppvekst prega av alkoholmisbruk hos ... -
Elevers psykiske helse i skolen - En kvantitativ og kvalitativ studie om sammenhenger mellom ulike sosiale støtterelasjoner, emosjonelle problemer og intensjoner om å slutte på videregående skole i Trøndelag fylke
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke betydningen av ulike støtterelasjoner når det gjelder emosjonelle problemer og intensjonen om å slutte på videregående skole. Vår deltakelse i samarbeidsprosjektet ... -
En kritisk diskursanalyse av konstrueringen og legitimeringen av pedagogiske identiteter i det norske utdanningssystemet
(Master thesis, 2019)I Norge har vi bred politisk enighet om å ivareta prinsippet om en inkluderende skole. Opplæringsloven paragraf § 1-1 viser at i tillegg til faglig kunnskap skal også opplæringen bidra til dannelse. Når det er sagt ser vi ... -
En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre lærere erfarer og opplever å undervise i en ordinær klasse hvor det også går minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er få innsikt i og forståelse av hvordan et utvalg lærere erfarer og opplever å undervise i en ordinær klasse, hvor det også går minoritetsspråklige elever. I studien søker jeg lærernes perspektiver, ... -
En kvalitativ intervjustudie om hvilke opplevelser og erfaringer foreldre har i møte med Pedagogisk-psykologisk tjeneste
(Master thesis, 2018)Denne studien baserer seg på forskningsintervju med tre foreldre som har barn med behov for hjelp fra pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT). Intervjuene skulle undersøke hvilke erfaringer og opplevelser foreldrene har ... -
En kvalitativ intervjustudie om hvordan foreldre til ungdommen med Asperger syndrom opplever samarbeidet med ansvarsgruppen
(Master thesis, 2017)Denne studien tar for seg hvordan foreldre til ungdommer med Asperger syndrom opplever samarbeidet med ansvarsgruppen. For å belyse problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden er ... -
En kvalitativ studie av risiko- og beskyttelsesfaktorer blant fosterbarn i skolen - Hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer finner vi hos barn og unge oppvokst i fosterhjem med tanke på deres skolegang?
(Master thesis, 2018)Temaet for min oppgave er risiko- og beskyttelsesfaktorer for barn og unge oppvokst i fosterhjem. Fokuset mitt har vært rettet mot hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer som viser seg gjeldende for fosterbarns skolegang. ... -
Endringspotensialet i utenforskap på skolen - En kvalitativ studie av endringspotenspotensialet i det sosiale miljøet på skolen
(Master thesis, 2018)I denne studien ønsker jeg å undersøke om endringer i pedagogisk praksis kan endre sosiale posisjoner hos ungdom i videregående skole. Ensomhetsstatistikken i skolen på nåværende tidspunkt er stabil, det ser derfor ikke ...