• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ intervjustudie om hvilke opplevelser og erfaringer foreldre har i møte med Pedagogisk-psykologisk tjeneste

Ålmåsbro, Elin
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Erfaringsbasert master i spesialpedagogikk (1.653Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570992
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Sammendrag
Denne studien baserer seg på forskningsintervju med tre foreldre som har barn med behov for hjelp fra pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT). Intervjuene skulle undersøke hvilke erfaringer og opplevelser foreldrene har hatt i disse møtene. Jeg tok utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide, og ville med den som støtte undersøke hvilke erfaringer og opplevelser foreldrene har i møte med pedagogisk – psykologisk rådgiver, heretter kalt PP-rådgiver.

Studien finner at opplevelsene avhenger i hovedsak av hvordan foreldrene blir møtt. Foreldrene er allerede før møtet i en sårbar situasjon der de kjenner på en følelse av å ikke ha mestret foreldrerollen. De må ha profesjonell hjelp. Noe av det aller viktigste, er at de opplever å bli lyttet til. Når ikke dette blir innfridd, oppleves heller ikke møtet med PP-rådgiveren godt eller betydningsfullt. Det kommer også tydelig frem at det å bli anerkjent og trodd er et viktig element i det å kunne samarbeide og være trygg i møtet med fagpersonene. Informantene synes stort sett at PP- rådgiverne de har vært i kontakt med formulerer seg på en slik måte at de forstår hva de snakker om. Utfordringa kan være når det er testresultater som skal gjennomgås. For det første kan det være vanskelig å forstå hva testen har testet, og for det andre er resultatene skåret ut av fagpersonen som kjenner testen og da er det viktig å «oversette» disse resultatene slik at de også blir forståelig for foreldrene.

Forventninger avhenger av forkunnskap og tidligere erfaringer. Studien viser at informantene hadde forventninger om at de skulle få råd til hvordan de kunne støtte barnet til videre læring og utvikling. To av informantene uttrykker også at de forventet at det skulle settes i gang tiltak som ville føre til en bedre skolehverdag for barnet.

Ved å være åpen for sårbarheten til foreldrene, la de få komme til med sine opplevelser og bekymringer og i tillegg anerkjenne disse, er sjansen for at møtet vil føles godt og virke betydningsfullt for foreldrene.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit