En kvalitativ intervjustudie om hvordan foreldre til ungdommen med Asperger syndrom opplever samarbeidet med ansvarsgruppen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455525Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien tar for seg hvordan foreldre til ungdommer med Asperger syndrom opplever samarbeidet med ansvarsgruppen. For å belyse problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden er basert på at jeg ønsket å få forskningsdeltakernes subjektive tanker og deres opplevelser av å samarbeide med ansvarsgruppen. Jeg intervjuet tre foreldre som har ungdommer med Asperger syndrom. De kvalitative semistrukturerte intervjuene ble tatt opp på bånd, transkribert og analysert.
Resultatene av analysen viste at det er spesielt tre kategorier som belyser de opplevelser og erfaringer som er felles for de tre forskningsdeltakerne angående hvordan de opplever samarbeidet i ansvarsgruppen. De tre kategorier som viste deres felles opplevelse er: betydningen av å føle seg ivaretatt i ansvarsgruppemøter, betydningen av koordinators rolle i ansvarsgruppen, betydningen av profesjonell kompetanse i ansvarsgruppen.
Funnene viser at foreldrene hadde både positive og negative opplevelser av å bli ivaretatt. Dette gjelder også foreldrenes opplevelser av samarbeide med koordinator og de profesjonelle i ansvarsgruppen. Ved positive opplevelser opplevde foreldrene at de ble lyttet til, forstått og ivaretatt. Foreldrene verdsatte fagfolk som var stabile, opptrådte profesjonelt, og der samarbeidet førte til gode tiltak for ungdommene. Ut i fra foreldrenes erfaringer så var en tydelig koordinator viktig for at samarbeidet i ansvarsgruppa skulle fungere og føre til gode tiltak for deres ungdommer.
Konklusjonen på denne studien er at det ikke er grunnlag for å hevde at disse punktene er dekkende for alle foreldre. Denne studien har begrensninger, da det er bare tre informanter sine opplevelser som er blitt beskrevet. Resultatet fra denne studien kan ikke generaliseres til en større populasjon, fordi studien er avgrenset til å gjelde bare tre informanter. Derfor må resultatet tolkes med forsiktighet. Jeg håper at denne oppgaven kan føre til økt oppmerksomhet på hvordan foreldre opplever samarbeidet i ansvarsgruppen. Studien kan kanskje være et positivt bidrag for foreldre eller andre i lignende situasjoner.